Hjälp att hitta fel på en nätdel
-
Hjälp att hitta fel på en nätdel
Fick en trasig TV som present. Det som var fel på TVn var att det började lukta bränt och rök kom ur den. I övrigt så fungerade tydligen bilden som den skulle.
Jag tänkte att det kanske är fel på nätdelen.
När jag öppnade upp TVn och kollade så kan jag inte se vad som är fel på den. Hittar inget som är bränt, svullet eller snett/trasigt. Men jag är ingen expert heller. Därför jag frågar er. Hela kortet luktar utav bränd elektronik.
Högupplösta bilder nedan:
1
2573 x 1709 (628 kB)
wqT8a.jpg
2
2744 x 1823 (656 kB)
cinzL.jpg
Tack på förhand
Jag tänkte att det kanske är fel på nätdelen.
När jag öppnade upp TVn och kollade så kan jag inte se vad som är fel på den. Hittar inget som är bränt, svullet eller snett/trasigt. Men jag är ingen expert heller. Därför jag frågar er. Hela kortet luktar utav bränd elektronik.
Högupplösta bilder nedan:
1
2573 x 1709 (628 kB)
wqT8a.jpg
2
2744 x 1823 (656 kB)
cinzL.jpg
Tack på förhand
Senast redigerad av blueint 17 september 2012, 15:47:04, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: MAX 700 pixlars bredd! //tack
Anledning: MAX 700 pixlars bredd! //tack
Re: Hjälp att hitta fel på en nätdel
Vad förväntar du dig för svar?.
Först & främst vad är det för TV?.
Å för det andra. Har det luktat & rykt från tv'n så finns det garanterat en spricka i någon komponent inkl brännmärken/sot. Å det kan ingen av oss hitta med hjälp av dessa 2 bilderna.
Å för det andra. Har det luktat & rykt från tv'n så finns det garanterat en spricka i någon komponent inkl brännmärken/sot. Å det kan ingen av oss hitta med hjälp av dessa 2 bilderna.
-
hade kanske hoppats på att nån kunnig hade svarat "ja jag ser att komponent XX ligger emot komponent YY och att det kanske orsakat felet" "XX ser inte riktigt ut som den ska, den ska inte vara sådär mörk i färgen det är nog den som felat"Vad förväntar du dig för svar?.
Sen...spelar det någon roll vilken TV det är? En felande komponent syns väl lika bra oavsett?
Förutom alla försök till trollande, tack för ditt svar.
Anledningen till att jag vill ha svar på frågan är att jag vill veta exakt var felet är INNAN jag köper ett nytt kort och sätter i. Onödigt att köpa om det inte är nätdelen det är fel på...
Great attitude!
Ja TV-modell kan ju vara bra att veta för att t ex hitta standardfel på den modellen.
Är det säkert att inte lukten smittat till nätaggregatet från något annat kort? På de bilder du visar syns ju inga värmeförändringar. Koppla in kortet nu när TV:n är isärplockad och se vad som faktiskt blir varmt.

Ja TV-modell kan ju vara bra att veta för att t ex hitta standardfel på den modellen.
Är det säkert att inte lukten smittat till nätaggregatet från något annat kort? På de bilder du visar syns ju inga värmeförändringar. Koppla in kortet nu när TV:n är isärplockad och se vad som faktiskt blir varmt.
-
Aha okej. Modellen är LG M2762DL. Tack för tipset om standardfel. Im on it right away! Jag vågade inte koppla in TVn när den var isärplockad. Jag monterade ihop den och kopplade upp den med en kastrull vatten i andra handen. Redan efter 10 sekunder luktade det bränt, och jag hade inte knäppt på TVn ens. Standbyknappen lös.
Kan man dra slutsatsen att det är nätdelen det är fel på ändå? I så fall beställer jag bara en ny på en gång.
* Det intressanta är framförallt var det är bränt. Försök att se var ev rök kommer ifrån. Dvs vilken komponent.
* Använd länkar till bilder större än 700 pixlar på någon bredd.
* Vatten leder bra, och nätdelen jobbar ofta med 325 V DC. Du riskerar livet om du häller på vatten med en metallkastrul under drift.
* Mät upp att spänningarna verkligen är korrekta. På nyare modeller finns det oftast märkningar såsom "5V" för 5 volt DC osv direkt på kretskort.
* Använd länkar till bilder större än 700 pixlar på någon bredd.
* Vatten leder bra, och nätdelen jobbar ofta med 325 V DC. Du riskerar livet om du häller på vatten med en metallkastrul under drift.
* Mät upp att spänningarna verkligen är korrekta. På nyare modeller finns det oftast märkningar såsom "5V" för 5 volt DC osv direkt på kretskort.
-
Jag menade såklart inte att hälla vatten på TVn när den är igång. Men hade det börjat brinna så hade jag såklart strypt strömmen INNAN jag hivat på vatten.
Tack för tipsen!
Tack för tipsen!
-
Det börjar antagligen inte brinna eftersom det är flamdämpande medel i komponenterna etc. Det kan ryka såklart och lukta.
Ett tips är att försöka få tag på schema, dvs service manualen. Med den kan du utan spänning börja leta dig fram efter trasiga komponenter. Risken är att du skadar mera om nätdelen ger upp eller något annat går på tok varje gång du spänningsätter.
Det är steg 2, steg 1 har du redan tagit (verifierat att den är trasig)
OBS- efter att du har lagt på nätspänning kommer kondensatorerna behålla laddningen ett tag, tänk på det om du skall känna på varma komponenter. Räkna med att allt på nätsidan håller > 325VDC vilket kommer ge dig en kraftig elchock , tom dödlig sådan.
Svar , nej det behöver inte vara nätdelen. DEt kan vara något annat också. du får gå över allting och se vad som kan vara bränt.
Ett tips är att försöka få tag på schema, dvs service manualen. Med den kan du utan spänning börja leta dig fram efter trasiga komponenter. Risken är att du skadar mera om nätdelen ger upp eller något annat går på tok varje gång du spänningsätter.
Det är steg 2, steg 1 har du redan tagit (verifierat att den är trasig)
OBS- efter att du har lagt på nätspänning kommer kondensatorerna behålla laddningen ett tag, tänk på det om du skall känna på varma komponenter. Räkna med att allt på nätsidan håller > 325VDC vilket kommer ge dig en kraftig elchock , tom dödlig sådan.
Svar , nej det behöver inte vara nätdelen. DEt kan vara något annat också. du får gå över allting och se vad som kan vara bränt.
C406 (den svarta) långt åt höger, långt ned, ser inte ut att trivas med livet.
Edit:
Det är nog grannen som heter C406.
Edit:
Det är nog grannen som heter C406.