Impulsrelä

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Albert78

Impulsrelä

Inlägg av Albert78 »

Hej,

Jag skulle behöva få en sådan funktion på ett relä till bilen så då reläet får en 12 volt puls så börjar det leda ström och då det får en 12 volt puls till så bryter det strömmen och en puls till så börjar det leda på nytt osv. Men om man bryter strömmen till reläet och sätter på strömmen igen så får reläet inte leda ström. Finns det sådana reläer, eller hur skulle man få en sådan funktion enklast?

Mvh

Anders
Användarvisningsbild
Andy

Re: Impulsrelä

Inlägg av Andy »

Ett hel/halv ljus relä till en gammal Saab eller Volvo från närmaste bilskrot är en väg att gå.
Albert78

Inlägg av Albert78 »

Ok, fungerar ett sånt relä så att om man har på helljus då man vrider av strömlåset så återgår reläet till halvljus automatiskt då reläet blir strömlöst?

Mvh

Anders
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Nej, det påverkas inte av om bilen stängs av utan "minns" vilket läge det stod i efter senaste impulsen (därav namnet impulsrelä).
Albert78

Inlägg av Albert78 »

Det är en sån krets jag skulle behöva ha som fungerar som ett impulsrelä men om det leder ström då man har på strömlåset så ska det sluta leda ström om man vrider av strömlåset och sätter på strömlåset tillbaks. Kanske det behövs flera komponenter för att det ska fungera.

Mvh

Anders
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Om du matar impulsreläet genom ett vanligt relä som får manöverspänning via tändningsnyckeln så stängs utgången av med nyckeln men impulsreläet "minns" fortfarande det senaste omslaget.
D v s om det fanns utsignal när man slog av tändningen så kommer den tillbaks när man slår på igen och omvänt.

Om du berättar mer i detalj vad du vill göra med impulsen så kanske det finns andra lösningar och någon kan göra ett schema till dig.
Albert78

Inlägg av Albert78 »

Jag ska montera en elektronisk älgskrämmare. Den ska komma på då jag trycker in en brytare (en brytare som fungerar på samma sätt som till en tuta), och den ska slå av då jag trycker in brytaren igen. Om älgskrämmaren är på då jag slår av tändningen så ska den inte komma på automatiskt igen då jag slår på tändningen nästa gång.

Mvh

Anders
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Då behövs det lite andra bitar och Dave Jones visar principen för en "soft latch": http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... oc9R0dC2iI
Albert78

Inlägg av Albert78 »

Tack så mycket! Det behövs ganska många komponenter så jag får se om jag får ihop det :D

Mvh

Anders
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Hel/Halvljus-relä till saab 9000 fungerar mig veterligen exakt så som du beskriver. Till skillnad från vanliga impulsreläer för helljus är detta elektroniskt och startar alltid i halvljusläget.
Albert78

Inlägg av Albert78 »

Tack för den hjälpen!

Är det detta Saab relä då som jag behöver för att älgskrämmaren inte ska komma igång då jag sätter på tändningen fastän älgskrämmare var på före då jag slog av tändningen?

http://www.ladda-upp.se/bilder/tidjpplnxdwbz/

Mvh

Anders
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Ser ut som ett sådant ja, SAAB's artikelnummer är: 44 33 801

Googla det så hittar du ett gäng på bildelsbasen bland annat.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Dom där reläerna pajar ofta i lödningarna innuti, så om du känner nån saab-9000 ägare som bytt relät så är det smidigt att ta vara på det gamla och laga med en minuts lödning :)
Albert78

Inlägg av Albert78 »

Tack för all hjälp!

Jag har sökt efter information hur man ska koppla detta relä. Jag har hittat lite och vill nu fråga om det är rätt. Måste reläet ha spänning hela tiden, också fastän tändningslåset är av? Jag funderar på 86, ska det ha permanent spänning eller kan man dra + från tändningslåset till 30 och 86?

http://www.ladda-upp.se/bilder/wuakbqqughbvnd/

Mvh

Anders
YngLi

Inlägg av YngLi »

En ganska primitiv variant (kanske inte platsar bland elektronik?), vet inte om det blir billigare än ett SAAB relä?
Borde vara ganska enkelt att få ihop.

Edit, Missade att lasten kunde ladda ur kondensatorerna, ändrade lite därför. Kanske har missat något mer?
växlar återgår.jpg
växlar återgår 2.jpg
Edit2, Går visst att göra på olika sätt, lade in några till, jag tror de funkar.
växlar återgår 3.jpg
växlar återgår 4.jpg
Edit3, Drog åtminstone en ledare fel.
växlar återgår 4 edit.jpg
Edit4, Det här kanske funkar det med, C3 och C4 behöver nog vara betydligt större än C1 och C2 i så fall.
växlar återgår 5.jpg
Edit5, Eller något liknande det här, om det nu kan gå?
växlar återgår 6.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av YngLi 26 september 2012, 20:52:32, redigerad totalt 4 gånger.
Skriv svar