Super-enkel videokryptering för trådlös överföring

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Heala

Super-enkel videokryptering för trådlös överföring

Inlägg av Heala »

Hej, slänger nu fram en okokt idé som jag skulle uppskatta hjälp med.

Preludium: Det finns billiga trådlösa kameror, exv. från E-bay. Många arbetar på 2,4 GHz-bandet. Videoflödet sänds i 'klartext' och vem som helst med en mottagare kan se var kamerorna sitter och använda detta videoflöde till sin fördel.

Målsättning: Att med en så enkel och billig krets som möjligt täcka den trådlösa videoöverföringen (eng. Scramble, inte kryptera). Målet är alltså inte att göra överföringen oknäckbar, utan bara att förhindra att vem som helst som råkar ha en 2,4 ghz mottagare böjar ta in signalen från mina kameror.

Tillägg: Jag tänker mig en krets eller motsv. som man kopplar in, exv. mellan kamerans RCA-utgång och 2,4 GHz sändaren och kopplar in en motsvarande un-scrambllingkrets mellan signalmottagaren och display/inspelningsapparatens RCA-ingång.

Orsak: Den senaste tiden har ett ungdomsgäng börjat begå grova våldsbrått mot personer i området där jag bor. Vi har försökt med allt för att stoppa dom, men kort om att ta till våld mot dom är detta det mest etiska alternativet. Knappast lagligt men det viktiga är att stoppa dom innan någon dödas.

Diskussioner om huruvida detta är olagligt, vad som ska hända med bilderna efteråt, övervakningssamhelle, politik osv tas i en annan lämplig tråd, här skulle jag helst bara se den tekniska aspekten.

Jag vore enormt tacksam för all hjälp. För att ge en bild av hur det ligger till har detta enskilda gäng motiverat flera boende att köpa stickskyddsvästar.

Ödmjukast.

Heala
blueint
Kontakt:

Re: Super-enkel videokryptering för trådlös överföring

Inlägg av blueint »

Kika på tidigare analoga förvrängningar av videosignalen. Tips är sabba synksignalerna, invertera videosignalen, försena linjesynkningen slumpvalt mycket (0 - 1804 ns), addera sinus (t.ex 93,750 kHz), puls med hög amplitud i vertikalsynkningsperioden (VBI).

Med minne och A/D-D/A kan man använda linjehackning och llinjebyten. Fast då kan man lika gärna skicka det digitalt krypterast om det ändå är digitalt.

Så det hela beror i stort sett på budget, kunskap, tid och säkerhetskrav.
xxargs

Inlägg av xxargs »

En sak som kanske skulle fungera ganska enkelt är frekvensinventering av basbandssignalen (dvs undre sidbandet efter en ex mixning som sedan mixas ned igen) - dvs 15625 linjesynken skulle ligga uppe vid 5.5 MHz och högsta komponenterna i videosignalen hamnar på låga frekvenser - beror dock lite på 2.4 GHz sändaren sedan - hur eller hur skulle bilden vara tämligen omöjlig att se även om angriparen skulle göra en egen synksignal och försöka fasa in videosignalen

kräver dock lite RF-kunskaper att arbeta ut.

---

Varför envisas med trådlöst hela tiden, med redan konstaterade problem - det är bara en tidfråga innan aktiv motmedel med störsändare och det blir bara brus och interferens alternativt dålig porrfilm eller annan yourtube-material på alla inspelningar när det är aktiviteter av den naturen man inte vill skall fastna på någon band/fil, om de har konstaterat att alla kör med trådlösa överföringar på sina videokameror... är det någon ljushuvud på teknik i dom här gängen så är ni snart rökta om det går på trådlöst...

det är som i militär... - skall det vara svåravlyssnat och svårstört så är det kabel inom egna kontrollbara ytor som gäller... - och man skall ändå ha ström till grejorna på något sätt.
Heala

Inlägg av Heala »

Varför trådlöst? - eftersom jag inte vill ha en massa kablar dragna till min lägenhet som skriker "det är jag som kollar". Elförsörjning har jag redan löst med batterieliminator inkopplad till ett "ägarlöst" 220V-uttag i källaren. Inte idiotsäkert, men funkar för mitt syfte.

Hur säkert? - Totalt osäkert. Det enda jag vill undvika är att någon av misstag får in videoflödet. Att det ser ut som en utstörd tv-kanal är fullt tillräckligt.

Störsändare? - Knappast något de berörda individerna kommer ta sig till. Det är närmast 'tuffa gänget' som köpt knivar och antingen pistoler eller leksakspistoler. (jag har inte tänkt ta reda på om dom har riktiga pistoler eller leksakspistoler.)

Investeringsnivå? - Minimal. Jag har aldrig jobbat med kryptering eller med videoöverföring tidigare (förutom konsumentgrejer). Jag vill för så liten kostnad och arbetsmängd som möjligt täcka signalen. Om någon kvalificerad ingenjör knäcker detta så gör det inget.

Jag har gjort mycket med elektronik tidigare, men är total noob i just det här fältet. Skulle VERKLIGEN uppskatta om någon kunde länka till en guide eller motsvarande. Även om de flesta guider inte är kompletta så får man en grund att stå på på, något man kan utgå ifrån. Jag har exv. ingen aning om hur man "linjesynkningen slumpvalt mycket (0 - 1804 ns), addera sinus (t.ex 93,750 kHz), puls med hög amplitud i vertikalsynkningsperioden (VBI)". Ok, teorin förstår jag men det praktiska genomförandet har jag ingen koll på.

Åter igen, tack på förhand.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Sätt upp en WLAN-kamera istället! Och kryptera WLAN:et.
Skriv svar