Hjälp med att förstå datablad (BQ2000T)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
ToPNoTCH

Hjälp med att förstå datablad (BQ2000T)

Inlägg av ToPNoTCH »

Trixar lite med en batteriladdare baserat på BQ2000T.

Jag har två funderingar.

1.)
För korrekt avläsning av batterispänning används en spänningsdelare (sida 6 i databladet).
Det är ju inga konstigheter, men mitt problem är att jag avser ladda 1st NiMh cell, och då är jag inte med på hur jag skall göra riktigt.

2.)
Jag hade även en tanke på att sätta en digital potentiometer och styra den med en MCU, för att på så sätt kunna välja antal celler, men då
skulle man även vilja kunna ställa laddström. Denna ställs med ett motstånd enligt formeln A=0.05/Resistans.
1 ampere blir således 0.05 Ohm
200mA blir 0.25Ohm osv.

Med dessa låga resistanser hittar man ju knappast en digital potentiometer, och en tanke var att koppla in 6 st 0.3Ohmare via relän för 6 fasta lägen.
Det känns klumpigt och frågan är om inte relän i sig ger det lilla motståndet, och dessutom inte lika kul som helt ställbar laddström.
Har någon en inovativ lösning på hur man kan lösa detta problem ?
Användarvisningsbild
Andy

Re: Hjälp med att förstå datablad (BQ2000T).

Inlägg av Andy »

På 2'an:

Liten stegmotor med reostat.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Hjälp med att förstå datablad (BQ2000T).

Inlägg av Icecap »

Nu hänger jag inte med... Du vill bygga vad verkar vara en multiladdare och till det tar du en laddstyrningskrets. Sedan vill du ha en µC till att styra den och då undrar jag: varför tusan det? Ville det inte vara synnerligt mer genialt att låta µC'n styra hela skiten när den ändå ska vara där?

I databladet anger de ju ganska tydligt hur man laddar och det kan ju enkelt kopieras till mjukvaran.
Skriv svar