Det är trassligt och dyrt att dra kabel och jag vill kunna tända och släcka min utomhusbelysning centralt. Det finns trevliga små moduler för fjärrstyrning med radiofrekvens över elnätets ledningar men dessa kostar en slant när de börjar bli några stycken. Jag har inget större intresse av att överföra digitala signaler, styra flera åtskilda enheter över samma ledning m.m.
Skulle man inte kunna bygga något riktigt enkelt här? Jag tänker mig en "rak" mottagare, kring avstämda kretsar liknande de som användes i radions barndom. Kanske en (super-)regenerativ mottagare kring en enda transistor följd av en detektor som driver en optokopplare. Matningsspänningen kan tas direkt från elnätet via dioder, kondensator och motstånd. Optokopplaren driver en triac till belysningen. Sändaren är en enkel RF-oscillator som kopplar in sig på elnätet via kondensatorer. För att aktivera mottagaren måste bärvåg sändas ut kontinuerligt. Med koppartråd som överföringsmedium borde man få fram rätt schysst signal även på ett 50-tal meters avstånd förutsatt att man sänder och tar emot på samma fasledning.
Med regenerativ mottagare kan man få bra känslighet och selektivitet men för att slippa drift antar jag det är vettigt att involvera en frekvensstabil komponent som t.ex. kristall eller varför inte ett billigt keramiskt MF-filter för 455kHz AM-radio? Vill man ha fler än en kanal kan man bygga enheterna för olika bärfrekvenser.
Låter det intressant? Skulle man kunna koka ihop ett tiotal av detta för småpengar?
Lågbudget fjärrkontroll över elnätet?
Re: Lågbudget fjärrkontroll över elnätet?
Du lär inte klara att bygga en sån för mindre pengar än vad en uppsättning fjärrströmbrytare kostar. Det kommer ju att ta tid och du kommer att behöva göra en massa tester.
Visst, är du arbetslös och har hur mycket tid som helst över till att meka så kanske det är värt att tjäna 200 spänn med 100 timmars jobb.
Du säger att du inte har nåt intresse av att styra flera enheter på samma ledning, men hur får du signalen att bara gå åt ena hållet i ledningen? Hur hundrar du den från att gå bakvägen till gruppcentralen och ut på de andra ledningarna?
Visst, är du arbetslös och har hur mycket tid som helst över till att meka så kanske det är värt att tjäna 200 spänn med 100 timmars jobb.
Du säger att du inte har nåt intresse av att styra flera enheter på samma ledning, men hur får du signalen att bara gå åt ena hållet i ledningen? Hur hundrar du den från att gå bakvägen till gruppcentralen och ut på de andra ledningarna?
Jag uttryckte mig kanske inte tydligt nog. Jag har alltså inget intresse av att styra flera enheter oberoende av varandra, jag vill ha en enda sändare/kanal för ON/OFF som kan styra ett flertal mottagare samtidigt. Signalen borde vara lätt att sprida till annan fas om det behövs. Mottagarna kommer vara utspridda på relativt stort avstånd. Några enstaka färdigköpta fjärrstyrningsmoduler har jag råd med man ett tiotal eller flera så börjar det bli för stora pengar för mig. Tid har jag hyfsat gott om men ska det kunna bli ett projekt måste det hållas extremt enkelt. -Därav mina funderingar kring regenerativ mottagare eftersom de förenar enkelhet och hög känslighet. Högt brus och hög distorsion är knappast något problem vid ON/OFF.
Det finns samtalanläggningar som skickar ljudet via FM-modulering över el-nätet. Bärfrekvensen brukar ligga runt 150kHz och jag råkar ha ett sådan anläggning liggande.
Tekniken är ganska enkel men man måste ha sändare och mottagare på samma fas eller några kondensatorer mellan fasorna för tillräcklig koppling av signalen.
Tekniken är ganska enkel men man måste ha sändare och mottagare på samma fas eller några kondensatorer mellan fasorna för tillräcklig koppling av signalen.
Jag tänkte också på RF-fjärr, hur många utomhusbelysningar har du, går inte kablarna in i närheten av varandra, eller sitter de inte på samma ledning? Man behöver väl inte ha en mottagare vid varje lampa?
Är det problemet med sändning på el-linan som är intressant eller är det en lösning på problemet som ska till?
Är det problemet med sändning på el-linan som är intressant eller är det en lösning på problemet som ska till?

Men varför ska du ha så många mottagare?? Jag tänder och släcker fyra utelampor med en mottagare, du behöver ju inte en mottagare per lampa om du ser till att ha gemensam matning?
Rusta och Jula säljer 3-pack för 149 spänn, det är mindre än 50 spänn styck (eftersom du får en fjärrkontroll på köpet).
Dessa kan dessutom styras med Tellstick om man vill.
Så det är väl då i såna fall om det handlar om såna avstånd att radio inte når fram, snackar vi om en bondgård eller industrifastighet??
Rusta och Jula säljer 3-pack för 149 spänn, det är mindre än 50 spänn styck (eftersom du får en fjärrkontroll på köpet).
Dessa kan dessutom styras med Tellstick om man vill.
Så det är väl då i såna fall om det handlar om såna avstånd att radio inte når fram, snackar vi om en bondgård eller industrifastighet??