Hall-baserad strömmätning över 200A?
Hall-baserad strömmätning över 200A?
Allegro ACS758ECB-200B klarar +-200A enligt databladet. Finns det integrerade strömsensorer med hallteknik som klara högre ström?
ACS758ECB-200B har vilospänningen Vcc/2, samt känsligheten 10mV/A. Betyder det att den egentligen kan mäta upp till +-250A vid 5V Vcc?
ACS758ECB-200B har vilospänningen Vcc/2, samt känsligheten 10mV/A. Betyder det att den egentligen kan mäta upp till +-250A vid 5V Vcc?
Re: Hall-baserad strömmätning över 200A?
Jag såg någon hall-baserad ytmonterad strömsensor som monterades över en ledare (antigen en etsad bana, eller en annan ledare) där man sedan fick ut en spänning proportionellt mot magnetfältet vid kretsen. Genom att justera avståndet till ledaren eller junta (dela på ledaren i två delar) kunde man ställa känslighetsområdet.
Tror jag såg den på Farnell eller Elfa....
Mitt minne är kort....
EDIT: Med integrerade trodde jag du avsåg någon IC. Om det gäller sådana där man man kör en ledare genom (liknande strömtång) så har jag sett upp till 1000A
Tror jag såg den på Farnell eller Elfa....
Mitt minne är kort....
EDIT: Med integrerade trodde jag du avsåg någon IC. Om det gäller sådana där man man kör en ledare genom (liknande strömtång) så har jag sett upp till 1000A
Ja, jag menade att komponenten ska monteras på ett PCB och mäta strömmen som går genom en ledare (eller snarare genom ett plan, 100mm bredd).
Minns att jag också sett komponenten du syftar på Andax, men har för mig att jag kom fram till att den var för känslig, den skulle maxa ut vid för låg ström.
Antar att jag får göra någon sorts strömdelare mellan Allegro-sensorn och en tjock kopparledare.
Minns att jag också sett komponenten du syftar på Andax, men har för mig att jag kom fram till att den var för känslig, den skulle maxa ut vid för låg ström.
Antar att jag får göra någon sorts strömdelare mellan Allegro-sensorn och en tjock kopparledare.
-
den ytade ni snackar om finns på elfa, so8 är kapseln, Det finns även 2st demokort till den.
Det är dock svårt att bygga den så man får xV/yA utan man får nästan höfta lite och mäta upp hur den beter sig.
Det är dock svårt att bygga den så man får xV/yA utan man får nästan höfta lite och mäta upp hur den beter sig.
Med rätt utförd banor kan man ju ha en fet kopparbana/stång som "shunt" över mätslingan med Allegro'n. Jag har bara svårt att se hur man ska klara att dra igenom mer än 200A i ett kretskort och för att det ska fungera med allegro-kretsen måste kopplingen av "shunten" vara 100% säker, annars blir det ett trevligt rökmoln.
Undrar om inte det skulle gå att använda Allegro-kretsen med en extern strömledare som passerar?
Undrar om inte det skulle gå att använda Allegro-kretsen med en extern strömledare som passerar?
Ja det går alldeles utmärkt att släppa förbi en bestämd del av strömmen vid sida om. i mitt fall på cykeln passerar 1/3 förbi Allegro givaren. (näst sista bilden på sidan): http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=510
ACS758ECB-200B klarar strömmar på över 300A, Den kan teoretiskt sett mäta upp till 250A men jag har inte testat var den verkliga gränsen går (utgången är ju inte 100% rail to rail, det kan även bero på vilken ström du tar från utgången).
ASC758 kan parallellkopplas med fördel. Du kan då "mixa" utgångarna med två motstånd. Kolla bara att de mäter någorlunda lika - om du monterar dem lite osymmetriskt kan en av dem få högre ström än den andra.
Så här har jag gjort för att kunna mäta upp till 450 ampere:

Eller så köper du en sådan här:
LEM - HASS 200-S

Den har nominell ström på +/-200A men klarar att mäta upp till +/-600A och överlever 900A.
Matas med +5V och har den fördelen att den har en pinne ut för referensspänningen (+2.5 volt) som ASC758 saknar.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
EDIT: Angående ACS758 känslighet:
"ACS758ECB-200B har vilospänningen Vcc/2, samt känsligheten 10mV/A"
Känsligheten anges vid VCC = 5.0 volt, men följer matningsspänningen proportionellt, så du kan mata med vilken spänning du vill och känsligheten kommer att bli VCC/500 volt/ampere. Databladet är väldigt informativt och har bra grafer mm.
ASC758 kan parallellkopplas med fördel. Du kan då "mixa" utgångarna med två motstånd. Kolla bara att de mäter någorlunda lika - om du monterar dem lite osymmetriskt kan en av dem få högre ström än den andra.
Så här har jag gjort för att kunna mäta upp till 450 ampere:
Eller så köper du en sådan här:
LEM - HASS 200-S

Den har nominell ström på +/-200A men klarar att mäta upp till +/-600A och överlever 900A.
Matas med +5V och har den fördelen att den har en pinne ut för referensspänningen (+2.5 volt) som ASC758 saknar.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
EDIT: Angående ACS758 känslighet:
"ACS758ECB-200B har vilospänningen Vcc/2, samt känsligheten 10mV/A"
Känsligheten anges vid VCC = 5.0 volt, men följer matningsspänningen proportionellt, så du kan mata med vilken spänning du vill och känsligheten kommer att bli VCC/500 volt/ampere. Databladet är väldigt informativt och har bra grafer mm.