Hej!
Jag behöver styra en tyristor mellan 0-230v o jag undrar om det går att styra den med pwm från en pic. Går det att göra??
Styra Tyristor med PWM??
Re: Styra Tyristor med pwm??
En tyristor kan triggas och när den väl är triggat kan den bara slås av om man stänger av strömmen genom den (gäller vanlig tyristor) så svar nej!
Det finns dock andra komponenter som kanske kan vara aktuella, t.ex. IGBT eller liknande.
Det finns dock andra komponenter som kanske kan vara aktuella, t.ex. IGBT eller liknande.
ok!
Det jag ska göra är att reglera kraften i en elektromagnet på 0-230v Dc.
Jag har en pwm utgång från en pic som jag vill styra med. Hur skulle ni lösa det?
Det jag ska göra är att reglera kraften i en elektromagnet på 0-230v Dc.
Jag har en pwm utgång från en pic som jag vill styra med. Hur skulle ni lösa det?
Jag hade nog vald en N-MOSFET transistor som klarade den dubbla spänning och ström nog, den hade jag sedan styrd på ett isolerat sätt med PWM-signalen.
Ok
Jag är totalt okunig om N-MOSFET transistor men jag har tittat i elfa på https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... Data_E.pdf
Om jag tittar på fig 1 sid 7 så fattar jag det att man använder pwm direkt på gaten. Fattar jag det rätt?
Jag är totalt okunig om N-MOSFET transistor men jag har tittat i elfa på https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... Data_E.pdf
Om jag tittar på fig 1 sid 7 så fattar jag det att man använder pwm direkt på gaten. Fattar jag det rätt?
I teorin kan man MEN då sitter PIC'en till 230V delen, något jag tycker är ohälsosamt. Sedan bör gaten driva hårdare och högre, gärna upp till 12V eller så och detta finns det drivkretsar för men innan man kommer så långt finns det en parameter som är alldeles okänd och som måste fram: vilken PWM-frekvens kör du med?
Jag har för mig att frekvensen ligger på 1,2 kHz men den kan jag ändra på till någon som är lämpligare