Hej,
Har idag en lösning med en "HEXFET POWER MOSFET DUAL P-CHANNEL" från INTERNATIONAL RECTIFIER, ELFA 71-156-94, som jag använder tillsammans med en PolySwitch som automatsäkring för att begränsa strömmen på en utgång som driver ett större externt relä. Problemet är att PolySwitchen är alldeles för trög (långsam) jämfört med FETen. lösningen måste vara skyddad för kortslutning till 0 V. För små strömmar så är en PolySwitch lätt att använda, men för lite större strömmar (över 0,5 A) så blir det lite knepigare att få ihop designen pga att trip current / trip time är svårt att få ihop med FETens parametrar. FETen brinner upp innan säkringen löser ut.
Behöver hjälp att hitta en smartare FET som kan strömbegränsa till ca 1,8 A. Har andra utgångar som ska begränsas till 0,5 resp. 0,2 A så det vore fint om man kan sätta max I med ett motstånd.
Drivspänningen är 24 V +-30 %.
Någon som har några erfarenheter av detta?
mvh
Magnus
Letar efter en strömbegränsad FET
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Letar efter en strömbegränsad FET
Infineons kompletta rackare funkar bra
BTS5215, BSP77, BSP660 mm
Inbyggda överströmsskydd och drivning... alles klar
Kolla hos dem
Swech
BTS5215, BSP77, BSP660 mm
Inbyggda överströmsskydd och drivning... alles klar
Kolla hos dem
Swech
Alternativt mäter man spänningsfallet över shuntmotstånd som återkopplas till FET:ens gatestyrning.
Den typen av strömbegränsade fetar från Infineon är väldigt yviga i sina strömgränser.
Dom är i princip oförstörbara då dom har logik som skyddar mot allt möjligt som ström, övertemperatur mm.
En mindre bra sak är att överströmsgränsen är ganska odefinierad.
Tex. BTS5215 som nämns har nominell arbetsström på min 3,7A och typiskt 4,7A.
Den aktiva överströmsgränsen är typiskt 12A vid 25C och 9A-23A innom hela temperaturområdet -40C till +150C.
Vill man ha bättre kontroll får man bygga en aktiv kontrollkrets. Linear Technology har styrkretsar som gör allt tillsammans med en fet och ett motstånd.
Dom är i princip oförstörbara då dom har logik som skyddar mot allt möjligt som ström, övertemperatur mm.
En mindre bra sak är att överströmsgränsen är ganska odefinierad.
Tex. BTS5215 som nämns har nominell arbetsström på min 3,7A och typiskt 4,7A.
Den aktiva överströmsgränsen är typiskt 12A vid 25C och 9A-23A innom hela temperaturområdet -40C till +150C.
Vill man ha bättre kontroll får man bygga en aktiv kontrollkrets. Linear Technology har styrkretsar som gör allt tillsammans med en fet och ett motstånd.
Tack för svaren. Ska studera kretsarna från Linear:
- LT1910
- LT1161
Ser mycket intressanta ut för att lösa mitt problem
Magnus
- LT1910
- LT1161
Ser mycket intressanta ut för att lösa mitt problem

Magnus