Hjälp med Servo styrning/Servodrive
Hjälp med Servo styrning/Servodrive
Mitt CNC bygge börjar sakta ta form och en vital del har just landat, motorn till spindeln.
Då min fräs kommer att kunna växla verktyg själv så behövdes ett servo och till slut hittade jag en som varvar lite mer än de normala ~6000.
Men men nu till mitt problem, jag söker en servostyrning som kan fungera till min motor Mavilor BLS-072 se bifogad bild.
Motorn har resolver och är AC (sinusodial).
Styrningen skall fungera ihop med Mach3 dvs. Step & Direction men jag har svårt att hitta en passande servostyrning med steg och riktning kan man då använda sig av den Analoga ingången?
Har sett någonstans ett kort som konverterade step&dir till något analogt värde, var får jag tag på dessa?
Förslag på servostyrning som hanterar AC motor med resolver ??
Då min fräs kommer att kunna växla verktyg själv så behövdes ett servo och till slut hittade jag en som varvar lite mer än de normala ~6000.
Men men nu till mitt problem, jag söker en servostyrning som kan fungera till min motor Mavilor BLS-072 se bifogad bild.
Motorn har resolver och är AC (sinusodial).
Styrningen skall fungera ihop med Mach3 dvs. Step & Direction men jag har svårt att hitta en passande servostyrning med steg och riktning kan man då använda sig av den Analoga ingången?
Har sett någonstans ett kort som konverterade step&dir till något analogt värde, var får jag tag på dessa?
Förslag på servostyrning som hanterar AC motor med resolver ??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Hjälp med Servo styrning/Servodrive
http://www.dynomotion.com/
Mach3 till Kflop/Kanlog som styr drivern med analoga ±10V, sen vad du har för lämplig driver till motorn ifråga. Lite tunnt med drivspänning/ström info, sen så är det väl Enkoder enl typskylten?
Mach3 till Kflop/Kanlog som styr drivern med analoga ±10V, sen vad du har för lämplig driver till motorn ifråga. Lite tunnt med drivspänning/ström info, sen så är det väl Enkoder enl typskylten?
Tack tecno
Visst står det Encoder, lite skumt bara för när jag frågade generalagenten för Mavilor i sverige vilken styrning jag skall ha så fick jag svaret "en som hanterar resolver"... men jag ska inte skylla ifrån mig jag kan ha gett honom fel art nr.

Visst står det Encoder, lite skumt bara för när jag frågade generalagenten för Mavilor i sverige vilken styrning jag skall ha så fick jag svaret "en som hanterar resolver"... men jag ska inte skylla ifrån mig jag kan ha gett honom fel art nr.
Kan KFlop styra "spindel-axeln" i både hastighets och position mode? Det kan nämligen inte Mach3 direkt.
Om du har en servodrive med steg- och riktning så är det ju inga problem att styra hastigheten på spindlen men i det här fallet, p.g.a verktysväxlaren, så måste ju även positionen styras så att spindeln roteras till rätt position för växling av verktyg. Det går inte att på ett enkelt sätt göra när spindeln drivs med steg- och riktning med Mach3 via exempelvis LPT-porten.
Det går säkert att få till något som fungerar med hjälp av att använda swapaxis och en sensor på spindeln men det är ju inte optimalt. Så frågan kvarstår: Hur hanterar KFlop detta i jämförelse med LPT-drivern? (Förhoppningsvis bättre!)
Vad är det för spänning på den där? Jag ser 0.26 Vs/rd men det är för tidigt på morgonen för att räkna om det till något vettigt. Det finns ju nån video på KMotion där de använder resolver-feedback. Beroende på motorns spänning kan kanske en VSD-E konfigurerad i torque mode fungera med resolvern kopplad till K-Flop'en som då sluter reglerloopen. Antagligen har motorn även någon form av kommuteringssensor (hall-givare) som då skall kopplas till VSD-E.
Om du har en servodrive med steg- och riktning så är det ju inga problem att styra hastigheten på spindlen men i det här fallet, p.g.a verktysväxlaren, så måste ju även positionen styras så att spindeln roteras till rätt position för växling av verktyg. Det går inte att på ett enkelt sätt göra när spindeln drivs med steg- och riktning med Mach3 via exempelvis LPT-porten.
Det går säkert att få till något som fungerar med hjälp av att använda swapaxis och en sensor på spindeln men det är ju inte optimalt. Så frågan kvarstår: Hur hanterar KFlop detta i jämförelse med LPT-drivern? (Förhoppningsvis bättre!)
Vad är det för spänning på den där? Jag ser 0.26 Vs/rd men det är för tidigt på morgonen för att räkna om det till något vettigt. Det finns ju nån video på KMotion där de använder resolver-feedback. Beroende på motorns spänning kan kanske en VSD-E konfigurerad i torque mode fungera med resolvern kopplad till K-Flop'en som då sluter reglerloopen. Antagligen har motorn även någon form av kommuteringssensor (hall-givare) som då skall kopplas till VSD-E.
- tecno
- Kontakt:
Beror väl på, är det rent cylindriskt spänndon så behöves ju ingen indexering men nu vet vi ju inte vilken typ av verktygshållare TS kommer att ha.så måste ju även positionen styras så att spindeln roteras till rätt position för växling av verktyg
Det som Tom på Dynomotion hjälper mig med är att få min urgamla spindel + modern VFD att fungra med hastighet vilket nu fungerar som det ska, detta med 0-5V styrning (PWM till 0-5V)
Som C kodningen är gjord nu så bör även ridgid tapping fungera och detta utan att använda index, han säger att Kflop 'minns' axel positionen och räknar fram start - stopp - vändning.
Detta har jag ännu inte hunnit testa men kommer att göra detta snart. Så med den beskrivningen jag fått från Tom så bör detta med position för verktygsväxling även kunna lösas.
Eftersom mono skriver att det behövdes ett servo pga verktygsväxlingen så antog jag (kanske felaktigt) att det är för att indexera/positionera spindeln. Om indexering inte är nödvändig är ju problemet obefintligt, oavsett om man kör LPT-port, KFlop, Smootstepper eller något annat. Då går det ju att köra steg och riktning direkt in i drive som har stöd för det eller använda en F/V konverter alternativ PWM och filter för drive med analog ingång och således enbart styra varvtalet.
Nej, det skulle förvåna mig om det INTE gick att lösa med KFlop men ditt exempel med rigid tapping är ändå inte riktigt samma sak eftersom det där, i princip, inte behövs någon absolut position "på varvet", gängan kan ju starta var som helst. Det viktiga där är att Z-rörelsen länkas till spindeln under hela gängcykeln.
Semi OT: Det ska bli intressant o höra hur det fungerar med en vanlig induktionsmotor och omformare, vad är det för omformare och har du någon feedback från motorn till den eller kör den helt open loop i vector mode?
Nej, det skulle förvåna mig om det INTE gick att lösa med KFlop men ditt exempel med rigid tapping är ändå inte riktigt samma sak eftersom det där, i princip, inte behövs någon absolut position "på varvet", gängan kan ju starta var som helst. Det viktiga där är att Z-rörelsen länkas till spindeln under hela gängcykeln.
Semi OT: Det ska bli intressant o höra hur det fungerar med en vanlig induktionsmotor och omformare, vad är det för omformare och har du någon feedback från motorn till den eller kör den helt open loop i vector mode?
- tecno
- Kontakt:
Monterat enkoder enligt bild, en Mitsubishi FR-A540 https://my.mitsubishi-automation.com/do ... t=View+now
Aldeles riktigt det är en BT30 spindel som måste ha en viss vinkel som noll/ eller hem läge.
H.O -> ditt BT30 ATC projekt har varit en stor inspirations källa!
Har någon ett förslag. En lämplig styrning som går att finna för en lagom peng?
Och verkar 11Nm klent för en bt30 spindel?
Jag vill även via en kuggrem öka varvtalet till 14-16000...
H.O -> ditt BT30 ATC projekt har varit en stor inspirations källa!
Har någon ett förslag. En lämplig styrning som går att finna för en lagom peng?
Och verkar 11Nm klent för en bt30 spindel?
Jag vill även via en kuggrem öka varvtalet till 14-16000...
Mitt förslag är som sagt VSD-(X)E från Granite Devices men hurvida de klarar din motor beror på varvtalskonstanten, alltså hur mycket spänning motorn behöver för att leverera det varvtal du vill få ut. 0.26Vs/rad säger inte mig så mycket, måste kolla upp hur man omvandlar det till rpm/V. Om inte VSD-(X)E fungerar så har säkert A-M-C nått som kan fungera.
Ska du växla upp motorn med en faktor på 1:1,5 så sjunker momentet i motsvarande grad och 11Nm är motorns absoluta topp-moment, det är inget du kan räkna med att plocka ut under längre tider. Leta rätt på motorns datablad, där kan du se en effektkurva, dvs hur mycket moment du kan plocka ut vid olika varvtal. Max kontinuerlig moment, dvs det du kan plocka ut kontinuerligt utan att motorn överhettas är 1.85Nm.
Ska du växla upp motorn med en faktor på 1:1,5 så sjunker momentet i motsvarande grad och 11Nm är motorns absoluta topp-moment, det är inget du kan räkna med att plocka ut under längre tider. Leta rätt på motorns datablad, där kan du se en effektkurva, dvs hur mycket moment du kan plocka ut vid olika varvtal. Max kontinuerlig moment, dvs det du kan plocka ut kontinuerligt utan att motorn överhettas är 1.85Nm.