Bilfunderingar
Bilfunderingar
Tänkte skaffa mig en bil nån gång, och när jag gör det så ska jag proppa den full med elektronik. Har därför lite funderingar.
Hur kan man läsa av hastighet och RPM? Går det att göra något generellt som passar det flesta bilar eller måste man anpassa sig exakt efter en modell? Kan man på något relativt enkelt sätt få fram vilken växel som är i?
Vad kan mer vara kul att ha i bilen (i elektronikväg)? Tänkte mig lite tempsensorer, RPM, shiftlight, hastighet, acceleration osv, och sen visa allt på någon trevlig display.
Som vanligt tacksam för svar.
//jack
Hur kan man läsa av hastighet och RPM? Går det att göra något generellt som passar det flesta bilar eller måste man anpassa sig exakt efter en modell? Kan man på något relativt enkelt sätt få fram vilken växel som är i?
Vad kan mer vara kul att ha i bilen (i elektronikväg)? Tänkte mig lite tempsensorer, RPM, shiftlight, hastighet, acceleration osv, och sen visa allt på någon trevlig display.
//jack
Jag tror att alla moderna bilar har elektriska signaler till hastighetsmätare och varvräknare mm. I många bilar så finns det en hastighetssignal i radiokontakten för att radion ska kunna anpassa volymen efter hastigheten.
Den tänker jag utnytja i en digital hastighetsmätare. Kretskortet ska etsas, lödas och pic:en ska programmeras, men jag har ganska lite tid så det blir nog inte klart snart.
Den tänker jag utnytja i en digital hastighetsmätare. Kretskortet ska etsas, lödas och pic:en ska programmeras, men jag har ganska lite tid så det blir nog inte klart snart.
HAHA du e för go.Jonaz skrev:Tja en dator med internet är ju aldrig fel. Urtag för lödkolven är väl ett måste :!:
Moderna hastighetsgivare brukar ha en digital signal som man borde kunna läsa av utan problem, annas kan man läsa av från ABS-givarna på hjulen kanske?
EDIT: Jag håller på med lite samma sak, dock händer det inte mycket just nu. Men min skall kunna visa varv,hastighet,lambdavärde, tempsensorer i slutstegsrack samt ute inne temp..... säkert mer om jag kommer på nått kul :)
EDIT2: Mer kul är ju oljetryck och kanske bränsletryck, givetvis skall det gå att koppla in en dator via uart för att visa/spara värdena.
EDIT3: Det är inte bra om man bara kan läsa av hastigeten på julen, därör blev det ett extra H.
Senast redigerad av björn 10 november 2005, 21:22:34, redigerad totalt 1 gång.
-
- Kontakt:
Dom nyaste bilarna kör ofta den typen av signaler över CAN-buss. Går man till generationen innan dess så är det mycket pulssignaler av olika slag. Dessa bör vara rätt så lätta att koppla in sig på. Finns t.ex från ABS-givare eller från motorstyrdon. Varvsignal kan man ta från tändningen. Tar man en ännu äldre bil så är det vajer som gäller. 

Lite OT men när vi e inne på hastighets pulser.vfr skrev:Dom nyaste bilarna kör ofta den typen av signaler över CAN-buss. Går man till generationen innan dess så är det mycket pulssignaler av olika slag. Dessa bör vara rätt så lätta att koppla in sig på. Finns t.ex från ABS-givare eller från motorstyrdon. Varvsignal kan man ta från tändningen. Tar man en ännu äldre bil så är det vajer som gäller. :-)
Min gamla mazda -92 har vajerdrivning av hastighetsmätaren sen går det digital pulssignal från mätaren till databoxen, så det är ännu en variant.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Bilfunderingar
Alla bilar sedan 90-talet och framåt (varierar lite på tillverkare och modeller) har ett system som heter ODB (On Board Diaagnotics).jack skrev:Tänkte skaffa mig en bil nån gång, och när jag gör det så ska jag proppa den full med elektronik. Har därför lite funderingar.
//jack
Ur detta system kan man läsa en rad data realtid ur bilen via en kontakt som sitter inne i bilen, ofta under instrumentpanelen i knähöjd på förarsidan.
Vilken växel du har kan dock vara svårt att se såvida du inte har automatlåda.