Effektfördelning mellan sekundärlindningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Wedge

Effektfördelning mellan sekundärlindningar

Inlägg av Wedge »

Jag har rotat fram en gammal trafo ur gömmorna hemma. 17VA, fyra sekundärlindningar på 6V.
Jag tänkte ta tre av dessa och parallellkoppla, och i slutändan få 5V, 1.5-2 A DC (strömbegränsat) tillgängligt på en kontakt , och en sekundärlindning används till intern logiks 5V med egen likriktare och glättning.
Egentligen kommer jag aldrig över 1A på strömuttaget när detta LED-projekt är klart och i drift, men under labbandet vill jag ha lite extra marginaler. 12 VA (6V, 2A) är vad jag räknar med att kunna dra på under test.

Räknade alltså med att tre lindningar av fyra ger åtminstone 17*3/4 = 12.75 VA tillgängligt, och den fjärde går i stort sett på tomgång. Några "men-för-i-h..e"-reaktioner, någon?

Hittade denna tråd:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4&p=792044
Ungefär vad jag vill göra, fast inte riktigt.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Effektfördelning mellan sekundärlindningar

Inlägg av Icecap »

Det låter helt rätt i mina öron faktisk.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

6VAC ger ca 7,5 VDC likriktat med kiseldiodbrygga och sedan får du rippel ovanpå det så.det kan bli lite tajt. Men med en rejäl konding och low voltage drop regulatoe går det nog. Worst case kör.med.schottkydioder, ex 1N5822 el dyl.

Och eftersom laddningsströmpulserna till glättningskondingen har ganska hög crestfaktor kan den gamla tumregeln att DC strömkapaciteten kan max vara ca 50 % av AC strömkapaciteten betyda att duklarar dig inte riktigt i kapacitet och alla fyra lindningar kommer behövas. Det kan gå i kortare perioder dock innan strömmen värmt upp trafon.

50% av 17VA / 6volt = ~ 50% av 3 Ampere~ 1,5 2 Ampere
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Tack för svar!

Att hela härligheten kanske går på knäna under utvecklingsfasen gör inte så mycket.
Det kommer bara att inträffa när samtliga RGB-dioder går på max. Kommer att sitta med en lysdiodsslinga om 25 RGB-dioder till att börja med, sen lär det bli nedklippt till 16. 60 mA (enligt databladet) till varje RGB-punkt blir 960 mA (eller 1.5 A med 25 punkter), och det är som sagt vid max vitt ljus från alla.
Så jag kommer förhoppningsvis att klara mig med den tänkta kopplingen.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Kill your darlings, heter det. Bara för att jag *har* trafon behöver det inte betyda att det är ett bra val. Den är rätt stor och tung, och livsfarlig tills bygget hamnat i låda. En kontakt för extern matning är bättre.
Då kan jag strömförsörja från spänningsaggregat under utvecklandet och sen byta till en medelmåttig väggvårta när det hela börjar närma sig färdigstatus.
Så får det nog bli. Trafon passar säkert bättre i nåt annat bygge nån gång.
Skriv svar