Använda skruvdragare för att styra garageport?
Använda skruvdragare för att styra garageport?
Hej, jag har en garageport av takskjutsmodell som jag funderar lite på om det skulle kunna fungera att bygga en öppnare till. Någon som vet om det tex skulle gå att modifiera en skruvdragare att kunna öppna/stänga en port trådlöst.
Tänkte något i stil med följande isåfall:
En halvbillig skruvdragare med hyffsat med nM som man plockar bort handtaget på och kopplar direkt till en fast nätadapter med rätt spänning.
En lång gängad stång som monteras i en gängad "ögla" som sitter i bakkant på porten.
Stången monteras fast i skruvdragaren så att när skruvdragaren startas så roterar stången, men eftersom stång och skruvdragare är fast monterade så trycks porten framåt/bakåt.
Givare i framkant och bakkant som stoppar i öppet stängt läge och bryter strömmen i rätt lägen, nätadaptern sitter inkopplad i en fjärrutag som kan styras via fjärrkontroll/tellstick/mobil.
Dom problemen som jag själv kan se är:
Hur starkt vridmoment behövs för att öppna/stänga porten, har sett billiga skruvdragare för 249:- på jula som ligger på 25Nm kan det räcka?
Har ingen koll på hur man fixar med givare för att det ska fungera, men det finns annars magnetkontakter för runt 100:-/st som man montera istället för givare och som skickar trådlösa signaler som kan användas med tex tellstick. Nackdelen är väll att det kan ta 1-2 sekunder innan dom stänger av strömmen och motorn kanske står och slirar i någon sekund per öppning/stängning då.
Kan man styra vänster/höger rotation elektriskt på en skruvdragare eller måste man göra det mekaniskt? Alternativet skulle väll isåfall vara att använda två skruvdragare.
Jag låter kanske lite flummig men finns det någon som har några åsikter om mina ideér?
Edit: mutterdragare för 400:- med 450 Nm är nog ett bättre alternativ. 400-800:- skulle det kosta isåfall mot +10000:-för en riktig öppnare.
Tänkte något i stil med följande isåfall:
En halvbillig skruvdragare med hyffsat med nM som man plockar bort handtaget på och kopplar direkt till en fast nätadapter med rätt spänning.
En lång gängad stång som monteras i en gängad "ögla" som sitter i bakkant på porten.
Stången monteras fast i skruvdragaren så att när skruvdragaren startas så roterar stången, men eftersom stång och skruvdragare är fast monterade så trycks porten framåt/bakåt.
Givare i framkant och bakkant som stoppar i öppet stängt läge och bryter strömmen i rätt lägen, nätadaptern sitter inkopplad i en fjärrutag som kan styras via fjärrkontroll/tellstick/mobil.
Dom problemen som jag själv kan se är:
Hur starkt vridmoment behövs för att öppna/stänga porten, har sett billiga skruvdragare för 249:- på jula som ligger på 25Nm kan det räcka?
Har ingen koll på hur man fixar med givare för att det ska fungera, men det finns annars magnetkontakter för runt 100:-/st som man montera istället för givare och som skickar trådlösa signaler som kan användas med tex tellstick. Nackdelen är väll att det kan ta 1-2 sekunder innan dom stänger av strömmen och motorn kanske står och slirar i någon sekund per öppning/stängning då.
Kan man styra vänster/höger rotation elektriskt på en skruvdragare eller måste man göra det mekaniskt? Alternativet skulle väll isåfall vara att använda två skruvdragare.
Jag låter kanske lite flummig men finns det någon som har några åsikter om mina ideér?
Edit: mutterdragare för 400:- med 450 Nm är nog ett bättre alternativ. 400-800:- skulle det kosta isåfall mot +10000:-för en riktig öppnare.
Re: Använda skruvdragare för att styra garageport?
Har du 450 Nm i en skruvdragare för 400kr så vill jag nog också ha en.
Min spontana reaktion är nog att det kan ta rätt långtid att öppna och stänga.
Edit// Finns öppnare för 1800:- på blocket sök på novoferm GTA 611

Min spontana reaktion är nog att det kan ta rätt långtid att öppna och stänga.
Edit// Finns öppnare för 1800:- på blocket sök på novoferm GTA 611
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Vad gör du den dagen någon kommer i kläm?
Swech
Swech
Personligen skulle jag inte lita på fjärrstyrt o tellstick över huvud taget, trådat eller industritrådlöst i så fall. Rent tekniskt fungerar det ju men det är ju som Svech skriver, det borde byggas in lite säkerhet i det hela så slutsumman blir nog lite mer.
Det var en mutterdragare med sladd som hade 450Nm. Och om det fanns öppnare så billigt så kanske idén blev lite överflödig.
Om någon fastnar så finns ju kofot. Men jag kanske skulle tänka om istället och göra en sk. Honeypot för tjuvar. Nattetid har jag lampan tänd och porten öppen med en platt tv på golvet. Kliver någon in triggas en ir sensor som kickar igång porten och klipper tjuven
Om någon fastnar så finns ju kofot. Men jag kanske skulle tänka om istället och göra en sk. Honeypot för tjuvar. Nattetid har jag lampan tänd och porten öppen med en platt tv på golvet. Kliver någon in triggas en ir sensor som kickar igång porten och klipper tjuven

Oavsett om du bygger en automatiskt öppnare för porten eller någon form av tjuv-fälla så har jag svårt att tro att du fixar det för max 800kr.
Har du erfarenhet av att bygga saker sen tidigare?
Det sticker fort iväg om du ska bygga något som funkar och dessutom är SÄKERT!
För det ÄR viktigt att det är säkert.
Har du erfarenhet av att bygga saker sen tidigare?
Det sticker fort iväg om du ska bygga något som funkar och dessutom är SÄKERT!
För det ÄR viktigt att det är säkert.
En skruvdragare blir nog alldeles för långsamt, och växlas den för hastighet lär den inte orka. Gissar jag alltså.
En mutterdragare, får inte de sina höga momentvärden genom någon typ av slagfunktion?
En mutterdragare, får inte de sina höga momentvärden genom någon typ av slagfunktion?
http://www.jula.se/garageportoppnare-700-nm-377011
Polarn har 2st funkar kanon
Polarn har 2st funkar kanon
Skruvdragar lösningen kommer att bli väldigt långsam.