Tjaba, byggt en led-slinga med 5st lysdioder som är speccade till 2.2-2.4V 750mA, har byggt en strömregulator av en lm317 och ett 2ohm motstånd så får ut 625mA, lägsta drivspänning blir 12.25V till 13.25V.
Har en kraftigare strömkälla på G men kliar i fingrarna efter att testa, kan strömregulatorn eller lysdioderna ta nån skada om ja kopplar in de på en strömkälla som lämnar 12.5V 1500mA stabiliserad spänning?
Tja
Strömregulator, LED-slinga och låg spänning?
Re: Strömregulator, led-slinga och låg spänning?
Om du har en fungerande strömreglering (vilket du ju verkar ha) är det ju lugnt.
Strömregulatorn är kontrollerad med 5V stabiliserad strömkälla och 2st dioder, 0.61A visade min 80kr multimeter.
-
När spänningen sjunker för lågt så sjunker också spänningsfallet över 2ohms resistorn. Regulatorn försöker då höja strömmen och därmed spänningsfallet över resistorn. Eftersom spänningen in till regulatorn är för låg kan den ej höja strömmen. Inget farligt kan alltså ske med för låg spänning in till en fungerande strömgenerator med LM317.
Däremot behöver regulatorn en del spänningskillnad mellan in och utgång för att kunna reglera, dessutom får du ju ett spänningsfall över resistorn. Kommer ej ihåg vad som regulaton behöver enligt databladet. Men låt mig gissa som exempel: Om regulatorn behöver 1,5V för att kunna reglera och spänningsfallet över resistorn ska vara 1,2V, isåfall behöver du 2,7V högre drivspänning än vad dioderna behöver. Detta för att de ska få rätt ström.
Även om strömkällan kan lämna 10A är det ju strömgeneratorns uppgift att hålla strömmen till belastningen till avsett värde.
Däremot behöver regulatorn en del spänningskillnad mellan in och utgång för att kunna reglera, dessutom får du ju ett spänningsfall över resistorn. Kommer ej ihåg vad som regulaton behöver enligt databladet. Men låt mig gissa som exempel: Om regulatorn behöver 1,5V för att kunna reglera och spänningsfallet över resistorn ska vara 1,2V, isåfall behöver du 2,7V högre drivspänning än vad dioderna behöver. Detta för att de ska få rätt ström.
Även om strömkällan kan lämna 10A är det ju strömgeneratorns uppgift att hålla strömmen till belastningen till avsett värde.