Mjukstart 5.5 kW asynkronmotor, kylaggregat till slaktrum

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Mjukstart 5.5 kW asynkronmotor, kylaggregat till slaktrum

Inlägg av orvar-e »

Funderar på hur jag ska göra med mjukstart till en 5.5kw motor som ska driva en kylkompressor. Mellan kompressor och motor finns en elektrisk koppling. Så kopplingen dras när motorn är infasad och redo för last. Motor kommer alltså alltid starta olastad.
Jag väljer mellan Y/D start eller reducera startströmmen med motstånd.
Tittar på för och nackdelar med de olika sätten att reducera startströmmen. Jag tror att reducering genom motstånd är enklast då jag har lite tight med utrymme, mindre kabeldragning en kontaktor mindre osv. Det behövs kraftiga motstånd på 2 av faserna och en kontaktor att kortsluta/koppla bort motstånden.

Vilken storlek på motstånden behöver jag, både i effekt och ohm undrar jag. Motorn är som sagt 5.5kw max last.
Man lär väl inte behöva mer än 1-2 sekunder för få upp motorn i varv innan man kan koppla bort motstånden.

Kan berätta det också att kylaggregatet kommer från en dikeskörd lastbil. Man klippte bort kylaggregatet och skrotade lastbilen där datorn till kylaggregatet satt, så nu har jag fått i uppgift att få igång den igen.
Använder mig av en PLC och panel från xlogic.se för att styra kylen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Mjukstart 5.5 kw asynkronmotor, kylaggregat till slaktru

Inlägg av TomasL »

Beräkna motstånden efter max tillåten startström, 3 stycken är väl lämpligt, använd en kontaktor för att bygla dem, efter någon sekund

Det finns även små fina mjukstartare, i storlek som två kontaktorer, typ.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Okej, hur mycket ska man lägga start strömmen på? Det står inte på motorskylten tror jag.
Motstånd är mycket billigare än mjukstartare och det gäller att hålla ner kostnaden om man har en extremt kostnadsmedvetna kund. Dessutom så har jag en utgång kvar på PLC:n

Om start strömmen sätts på säg 10A så blir motståndet 40 ohm. Det verkar rejält mycket tycker jag.

Det är bara att testa som gäller.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, då lär den nog inte starta, du får titta på hur mycket startström som nätet kan tillåta.

Personligen tror jag inte det blir billigare med motstånd.
Användarvisningsbild
Limestone

Inlägg av Limestone »

Kollade lite snabbt vad en mjukstar kostar, 4-5,5kW Schneider knappt 2000:- pissetassar (exkl) så gördyra de inte...

Har för mig att jag satte ptc/ntc motstånd på en motor en gång bla. av denna anledningen, dock var det länge sedan så minnet kanske sviker :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Material och arbetstid lär kosta mer för "motståndsstarten" än en riktig mjukstartare.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: Mjukstart 5.5 kW asynkronmotor, kylaggregat till slaktru

Inlägg av orvar-e »

Nu har jag monterat motstånden och skall testa strax testa, får se om jag får se en stadig rökpelare eller om det blir framgång. :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

om du har kontaktorer, se till att ha motorskydd som bryter när det är obalans på faserna då efter kanske många tusen påslag så har kontaktorernas kontaktspetsar bränts sönder så pass att motorn går mer eller mindre på tvåfas - och slutar med bränd kompressor.

kolla vad kompressorn kostar att byta om man nu tycker att motorskyddet för för dyrt - brukar vara en ganska rundlig summa om det är lite storlek på denna som det verkar vara.

vet inte hur många gånger man ser om värmepumpar med mjukstart som kompressorn brunnit sönder just för att kontaktorerna blir slita och börja glappa och kompressorn drivs på två faser...
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Ja, du var ju i pump branchen, fint. Vad tror du om Y/D start då? Motorn startar utan last såklart.

Jag har nu testat med motstånden, och det gick väl en 10-15 starter sedan small det till med en fotoblixt. Så det var väl ingen direkt framgång, kanske hade jag långtid i mellan stegen men ändå ingen framgång.
Jag har fått klartecken att köpa mjukstart, men kunden vill ju såklart hålla ner priset så mycket som möjligt.

Ska kolla motorskyddet.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

äh .... det vart en fetare kontaktor. Problemet löst..... :)
Skriv svar