Vill ni ha detaljer frästa i CNC?

Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Re: Vill ni ha detaljer frästa i CNC?

Inlägg av CNC Viking »

OOPS sorry, :D
Jag ser det också nu när jag högerklickar + Egenskaper på bilderna.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

OK, nästa problem med bifogade filer:

Man vill ju skriva ut bilder/filer som bifogats ett inlägg så att man kan jobba med det på skrivbordet.
Men icke sa Nicke! Då kommer det fram ett sån't här meddelande:

"Du har inte tillåtelse att öppna, ladda ner eller länka från/till denna sida." :tumner:

Detta gäller bilder som lagts upp på forumets server. Från forumbilder.se fungerar det.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Högerklicka, "Spara bild som" och sen skriva ut den från där du sparat.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Du kan också ladda hem denna zipfil så får du bilderna din dator. Tyvärr saknas en massa mått på ritningen så du får gissa lite i första kalkylsteget.

Din konkurrent mikey_ax gjorde jobbet för 1 000 kronor inklusive material ("1000kr med matriall"). Jämför du med detta pris så får du ett hum om du gissat rätt på de mått som saknas.
boris.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Bilderna syns fortfarande inte vare sig IE9 eller FF, mycket märkligt då alla andra bilder på forumets bildserver funkar klanderfritt. Vad är det för pgm som skapade bildfilerna?
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Boris, kollat lite hastigt och det skulle kosta ca:

1. 1 st. Detalj med 1 kullagerläge 150 x 15 x 198mm inkl. material aluminium 6082: 575:-
2. 1 st. Detalj med 2 koncentriska kullagerlägen 150 x 15 x 198mm inkl. material aluminium 6082: 625:-
Ev. ytbehandling ingår ej.
Frakt och moms tillkommer.

Lägg också märke till följande:
Detaljerna har en ytterkontur som inte går att hålla i skruvstycke. Själva ytterkonturen fräses på en
enkel s.k. "offerplatta" som dock måste tas fram.
Dessutom behövs ex.vis R5 innerhörnradier vid "fästöronen" så att man kan köra konturen med en pinnfräs.

Sedan är det inte tänkt att jag skall svara på enskilda förfrågningar så här i forumet, utan snarare direkt mot intressents förfrågan i PM eller e-mail.
Det är kanske inte säkert att intressenten vill ha sitt projekt ventilerat öppet heller.
boris

Inlägg av boris »

Hej Peter!

Nu har jag börjat montera en CNC-fräs. Min minsta maskin 3A som jag kommer behålla själv. Jag vill passa på och tacka för fint
utfört arbete! SKF-kullagrena sitter perfekt i de bitarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Tack själv Boris! :)
Glad att du blev nöjd med jobbet.

På sista tiden har jag tillverkat många detaljer till robotar såsom fästen till gripdonsväxlare, gripfingrar, hela gripdon mm. Har även gjort en del bockhuvuden till 3D-trådbockningsmaskiner, bockhuvuden till Bihler stålbandsbockmaskiner. Intressant, men tuffare material som t.ex. ASP 2005, SS2260 mm.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

My two cent's igen...
Lägg också märke till följande:
Detaljerna har en ytterkontur som inte går att hålla i skruvstycke. Själva ytterkonturen fräses på en
enkel s.k. "offerplatta" som dock måste tas fram.
Dessutom behövs ex.vis R5 innerhörnradier vid "fästöronen" så att man kan köra konturen med en pinnfräs.
Jättebra att du skriver sånt, jag gissar att man som beställare kan pressa priset mest genom att göra en detalj lättare att göra(eller att utnyttja materialet bättre).

Nu kanske det inte låter så affärsmässigt, men jag tror det är bra att ha lite "officiella" priser som gjort också, gärna några till...
När man tex tittar på annonser hoppar man ju gärna över de utan pris. Så jag tänka mig att likadana snåljåpar som jag vill se prisexempel, annars tror jag att man lätt undermedvetet inbillar sig att det är ingen idé, "för det iallafall är svindyrt att få någonting handgjort", lite halvtänkt typ...

Du kanske har bilder redan färdiga grejer? Även om priset på detaljen den gången var uppgjort med kunden i förväg och inte blev vad du tänkt dig, kanske du kan visa en bild och säga vad du vill ha för pris istället för någonting sånt, jag tror inte många som tillverkar försöker lura sina kunder, bara få ut en rimlig betalning.

Nu har jag bluddrat tillräckligt, min enda riktiga fråga; hur är det med att köra i svetsat material?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Vad har du för maskin? Klarar du 150 mm hårt verktygs stål?
Skulle behöva ett nytt huvud till en smidesmaskin om du kunde fixa detta till billig penning. :)
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Null,
Klicka på min länk och sedan på "produkter" så har du gott om exempel att titta på.
"Prislista" är omöjligt pga att det skiljer så mycket mellan fall till fall.
Skicka mail på ditt behov, så svarar jag tillbaks sen.

Mizzarrogh,
Jag har en 800mm flerop-fräs. Kolla här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=30542
Vadå "hårt verktygsstål"? Ohärdat hoppas jag. Vilket stål tänker du på?
150mm?? Borra, fräsa runt kanterna eller??? Du får nog vara lite tydligare?
"Billig peng". Allt är ju relativt, men bara materialet kostar en slant redan.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Mizzarrogh skrev:Vad har du för maskin? Klarar du 150 mm hårt verktygs stål?
Skulle behöva ett nytt huvud till en smidesmaskin om du kunde fixa detta till billig penning. :)
Du måste specificera vilket stål och vilken hårdhet det rör sig om, bearbetningskostnaden stiger typ exponentiellt med hårdheten.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Skall kolla mer exakt, men det skall vara (en insats till) ett hammarhuvud med vikt kanske 15 kilo(insatsen) att forma glödande stål med. Det är inte så glashårt att bearbeta, mer seghårt, typ åt karraktären av hårt borstål. Hittar inte beteckningen just nu, men påminner nog karraktärsmässigt litet om ohärdat HSS stål.

Edit, ett försök till textbeskrivning så är det en cylinder som i ena änden går över i ett rektangulärt block, i den andra skall cylindern planas på två sidor, fasas lätt i toppen (men det kan jag slipa till själv) samt ett hål för en självexpanderande rörsprint borras genomgående. (edit, genomgående horisontalt)
Skriv svar