Nu så, lite (Stör)sändarmätningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Nu så, lite (Stör)sändarmätningar

Inlägg av TomasL »

Det gör jag garanterat inte.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Walle skrev: Ja, det ÄR skillnad på uppsåt och uppsåt! Det ÄR skillnad på om någon vill visualisera på vilka frekvenser en olaglig sändare sänder jämfört med när någon bara vill bygga en sådan sändare för att kunna få ut sin favoritmusik på alla närliggande radioapparater.
Helt klart Walle, så vill vi ju ha ett trevligt forum. Att resultaten som TomasL kommit fram till visualiserar något som vi mer insatta redan visste. Men att det är skillnad på uppsåt och uppsåt får man inte medhåll av i lagstiftningen, därav hela konversationen.

Sedan håller jag ju med Pejlaren om att det skymtar en hel del dumdryghet bakom vissa inlägg.

Om du minns så ville man i Sverige för några år sedan undersöka hur alkohol påverkar människans förmåga att köra bil. Man sökte tillstånd för att på ett väl inhägnat område, (säkert labb) låta berusade personer köra bil under strikta kontroller och med maximal säkerhet. Eftersom det är förbjudet enligt lag att köra bil berusad så fick man avslag i alla instanser.

Man blev tvungna att utföra testet i ett annat land som inte har samma lagstiftning som i Sverige.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Sedan håller jag ju med Pejlaren om att det skymtar en hel del dumdryghet bakom vissa inlägg
Det kan man kanske säga om flera här.
spufuz

Inlägg av spufuz »

Sedan håller jag ju med Pejlaren om att det skymtar en hel del dumdryghet bakom vissa inlägg.
Mjo tack jag sökte lite information om vad tråden handlar om, vilket inte är så självklart för någon utan "RF-kunskaper".
Fick svaret "Nja, det är väl rätt klart vad det handlar om, tycker jag."

-Detta är inte ett bemötande jag tycker främjar intresset och kunskapen på det här forumet.

Jag tyckte tråden verkade intressant till en början.
Intresset avtog i och med det svaret och fyra sidor senare är den ju inte direkt mer intressant tyvärr.

Dags att låsa tråden?

För övrigt så är paragrafrytteriet hyfsat ointressant.
Om TomasL inte stör någon med sina mätningar (vilket är diskutabelt uppenbarligen) och avsikten är lite mer vetenskaplig än vad TomasL själv utger den för att vara, så tycker jag att allt är i sin ordning!?
Sen vad lagen säger, det avgör ju inte jag.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Senast redigerad av blueint 7 september 2012, 23:00:10, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: trådlänksfix
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Nu vet vi nog tillräckligt om lagligheten. De som får PTS/radioamatörer efter sig är väl de som kontinuerligt stör. Ser hellre ett mätförsök med JostyKit HF65 (och ev de andra i turordning) påslagen inne i lokalen med liten antenn och mätning med spektrumanalysator 0-1000 MHz innuti lokalen men ej ansluten till elnät eller antenn samt utanför lokalen så man kan se vilka harmoniska frekvenser som faktiskt läcker ut i verkligheten.

Därefter kan man följa upp det med dämpsats för att se om det resultatet överensstämmer med verkligheten.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

SeniorLemuren skrev:Helt klart Walle, så vill vi ju ha ett trevligt forum. Att resultaten som TomasL kommit fram till visualiserar något som vi mer insatta redan visste. Men att det är skillnad på uppsåt och uppsåt får man inte medhåll av i lagstiftningen, därav hela konversationen.
Jag tror dock att det är många av oss som aldrig har testat t.ex. en HF65 med en spektrumanalysator (jag äger ingen spektrumanalysator, t.ex. dock har USB-oscilloskopet på jobbet någon slags spektrumanalysatorfunktion som jag inte tror mycket om), som tycker det är intressanta data. Och visst, det ÄR möjligtvis olagligt per definition, men jag tycker inte att man får glömma lagarnas syfte innan man drar för höga växlar. Varenda människa med ett lagom mått av sunt förnuft inser skillnaden mellan att sända lite kort i testsyfte och att igångsätta en 10 W-sändare för att förse grannarna med "bra musik".
SeniorLemuren skrev:Sedan håller jag ju med Pejlaren om att det skymtar en hel del dumdryghet bakom vissa inlägg.
Man kan tycka mycket om andra medlemmar, men om man har problem med en annan medlem tror jag att det bästa är att antingen reda ut det direkt med den medlemmen via PM, givetvis på ett moget sätt, eller alternativt om inte det funkar så kan man alltid kontakta en moderator. (Vi finns inte här enbart för att flytta trådar och ändra rubriker..det går bra att skicka oss ett PM om det finns en situation som vi kan hjälpa till att lösa). I allra värsta fall får man väl se till att helt ignorera medlemmen ifråga. Nu finns det väl ingen sådan funktion som gör att man kan välja att inte se inlägg av en viss medlem, men men kan ju försöka ignorera dom i alla fall.
SeniorLemuren skrev: Om du minns så ville man i Sverige för några år sedan undersöka hur alkohol påverkar människans förmåga att köra bil. Man sökte tillstånd för att på ett väl inhägnat område, (säkert labb) låta berusade personer köra bil under strikta kontroller och med maximal säkerhet. Eftersom det är förbjudet enligt lag att köra bil berusad så fick man avslag i alla instanser.

Man blev tvungna att utföra testet i ett annat land som inte har samma lagstiftning som i Sverige.
Jodå, jag minns det. Jag minns också hur urbota korkad jag tyckte (och tycker fortfarande) byråkratin i Sverige är. Det är just på grund av sådan här sjukt idiotisk byråkrati som vi har folk som är dödssjuka i cancer och sitter utförsäkrade (försäkringskassans generaldirektör tvår sina händer och säger att 1: Jag kan inte kommentera enskilda fall. 2: Vi följer bara gällande regler. Vart tog mänskligheten vägen?). Det är på grund av våran sjuka byråkrati som vi utvisar folk till länder där de löper hög risk att bli torterade eller fängslade för sin sexualitet. (Sverige utvisar människor till länder som torterar, vi utvisar även t.ex. homosexuella till länder där det är olagligt att vara homosexuell.)
Pejlaren skrev: Jag förstod att dylika reaktioner skulle uppstå. Och faktum är att hade detta spektakel initierats av någon annan forummedlem så hade jag nog inte brytt mig, men nu var det TomasL...

TomasL är allmänt dumdryg i var och varannan tråd och är sällan sen med att påtala fel, det är också per definitinon helt omöjligt att övertyga TomasL om vad som är rätt när han har fel! Helt omöjligt! Han är mycket väl medveten om att han gör fel nu, men det står han inte för. Han hade framstått som betydligt seriösare om han redan inledningsvis sa att "DETTA ÄR FEL, men vi ska testa detta i informationssyfte".

Det rimmar jävligt illa att han i andra trådar snabbt påpekar det olagliga i detta, men sedan själv gör exakt samma sak och till och med försöker urskulda sig på samma sätt " det är så lång bort till mina grannar så ingen kan bli störd" och TomasL urskuldar sig med att ha 4 meter betongväggar.. mm, jo säkert...

Dessutom hade det varit vettigare att någon med erfoderliga kunskaper i radioteknik utfört dessa tester...
Snälla, kan ni inte lösa det där agget via PM? Jag kan tycka att det är onödigt att i forumet uttrycka vad man tycker om olika medlemmar. Det gör knappast något bättre, eller?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Senast redigerad av blueint 2012-09-07 23:00, redigerad totalt 2 gånger.
trådlänksfix
Hmm, jag kompletterade med lite mer som tydligen försvann.
i trådlänksfixredigeringen.

Vilket jag glömt, tyvärr, återkommer med komplettering på detta när jag återskapat det.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

TomasL: Vilken effekt är ingången på din spektrumanalysatorn typad för? 10-12dbm kanske?
I sådana fall borde det fungera med en dämpsats 20db för att mäta alla sändare på ett säkert sätt.
Om inte du skulle känna dig sugen på det skulle jag tänka mig att mäta upp dom med mitt radiotest instrument, bara jag får till så att jag kan spara ner skärmdumpar på något vettigt sätt.
http://hv4all.com/annat/radiotest/CIMG1429.jpg
http://hv4all.com/annat/radiotest/CIMG1423.jpg
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Max 1W 30 dbm tror jag är gränsen, tänkte sätta ihop en 20-30 db dämpsats, får fräsa ut lite microstrip och montera lite motstånd typ, kan vara bra att ha i vilket fall som helst.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Det låter fint det, för klarar den 30dbm så ska det inte vara någon större risk att pajja den av misstag med dessa sändare iallafall, men en dämpsats är ju ändå att rekomendera. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Förvisso inte, dock är det lite dyrt om man inte är på säkra sidan.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Jag har alltid en 30 dB 50 Watts dämpare och scannar hela frekvensområdet när jag kopplar in mot okänd utrustning, innan jag går ned i dämparvärden.

En sådan effektdämpare går kanske på 5 papp och är ingenting mot vad det kostar att reparerar en bränd ingångssteg på en spektrumanalysator - 40000:- var gång man bränner ett ingångssteg är en bra riktmärke att ha i minnet och pratar man om gamla instrument som här så är dessa att betrakta som ej reparerbara och snabbt blir skrot då det var länge sedan HP/Agilent hade sådan support på dessa. - och att bränna ett instrument kan gå på en millisekund...

alla som har lite RF-historia i yrket har bränt någon form av ingångssteg på ett instrument för stor summa pengar i sin karriär - det händer helt enkelt förr eller senare...

sedan behöver man en bunt lågeffektdämpare att laborera med rent allmänt (tex för att sänka brusgolvet från signalgeneratorer eller för att undvika IM-produkter på spektrumanalysatorn trots att dess dämpsats är på max...)

SMA dämpare runt 300:- och N-dämpare runt 500:- och klarar mellan 1-2 Watt och det är inte lönt att göra något själva och som går upp tillräckligt högt i frekvens (6-24 GHz beroende på klass) och som kanske inte går sönder 'på rätt sätt' när de överlastas och drar med sig spektrumanalysatorn... att man bränner en dämpare händer för eller senare även bland den bäste och noggrannaste användaren...

3-4 st av vardera 3, 6, 10 ,20, 30 dB är lämpligt att köpa så att man har och laborera med och ha någon kvar även _när_ man råkar bränna sönder en dämpare...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Har du några bra tips var man köper dylika?
gkar

Inlägg av gkar »

En lite knepig sak man måste tänka på, om man gör egna dämpare och DC-block (Spec, nätverkare vill inte ha in DC, beroende på ingångsstegstyp) är att det håller mekaniskt.

Man vill ju gärna bygga det med två kontakter och sätt några ytmonterade R/C.
Om man då löder dessa direkt mot mittstiften, tenderar de att gå av, då mittstoften kan rotera och ofta också kan tryckas in/ut en aning då man sätter i kontakten.

Det är trist om dämpsaten inte dämpar, oftast ännu tristare om DC-blocken inte blockar DC...
Man behöver ha något lite leastiskt imellan helt enkelt, eller använda hålmonterat.
Skriv svar