Går det någonstans att beställa en overlay (frontpanel) till en elektroniklåda till rimligt pris?
Jag är inte ute efter en graverad aluminiumpanel och inte ett sladdrigt klistermärke utan något som klistras på men samtidigt är lite styvt.
När jag kollar på nätet verkar materialen vara polyester och polykarbonat.
Nån som har tips eller kan man göra nåt liknande själv?
Overlay för hobbyister
-
thepirateboy
- EF Sponsor
Overlay för hobbyister
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Overlay för hobbyister
problemet med din fråga är nog ordet "en"
Skall du bara ha en?
Det är inga problem att ta fram men startkostnaden för dessa är mycket dyrt.
Swech
Skall du bara ha en?
Det är inga problem att ta fram men startkostnaden för dessa är mycket dyrt.
Swech
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Visst kan du göra sånt själv, hänger ju lite på vad du har att skriva ut dina alster med och välja lämpligt media. Transparant med negativ utskift så du får 'folien' som skydd - preparera understa lagret med bakgrundsfärg - spraylim och baka ihop sandwichen. Hur pass 'sladdrigt' det blir hänger på materialet du väljer. Det blir till att experimentera med bakgrunds färgerna så dessa inte löses upp av spraylimmet, har varit med och producerat produkter till Broadcasting prylar där denna metod används än idag för 'one-off' till sreieproducerat i mindre kvantiteter. Större volymer skickar dom iväg till screentryck.
Skall Du ha svart skrift på en panel med ljus bakgrund så är det enkelt. Skriv ut på en overheadfilm och lägg sedan en skiva plexiglas ovanpå så blir det drägligt hållbart och mycket prydligt i relation till vad det kostar. Går givetvis att skriva ut på papper också om det utseendet är OK.
Lägg på en stor bricka så spricker det inte. Går också att göra hålen så stora att muttern får plats i dem och spänner direkt mot plåten. Då behövs givetvis separata skruvar som håller ytterpanelen. Fungerar sämre på stora paneler, då behövs några punkter utöver hörnskruvarna som håller den tätt emot plåten.
Ett tunnt men styvt plastark går också att ha över om det är problem med tjockleken, det spricker dessutom inte så lätt. Eller lägg en overheadfilm direkt med texten på baksidan, fungerar fint om det är tätt mellan knapparna så den hålls på plats.
Lim och annan geggamojja har jag dålig erfarenhet av. Det släpper, en del av texten blir kvar i geggan och en del stannar på plastfilmen.
Lägg på en stor bricka så spricker det inte. Går också att göra hålen så stora att muttern får plats i dem och spänner direkt mot plåten. Då behövs givetvis separata skruvar som håller ytterpanelen. Fungerar sämre på stora paneler, då behövs några punkter utöver hörnskruvarna som håller den tätt emot plåten.
Ett tunnt men styvt plastark går också att ha över om det är problem med tjockleken, det spricker dessutom inte så lätt. Eller lägg en overheadfilm direkt med texten på baksidan, fungerar fint om det är tätt mellan knapparna så den hålls på plats.
Lim och annan geggamojja har jag dålig erfarenhet av. Det släpper, en del av texten blir kvar i geggan och en del stannar på plastfilmen.
På förra jobbet gjorde vi prototyper genom att låta ett företag screentrycka spegelvänt på lagom hård transparent plast. Plastarket fästes med "dubbelhäftande tape" på lådan.
Ibland blev det bra, ibland mindre bra, beroende på hur de lyckades med screentrycket.
Ibland blev det bra, ibland mindre bra, beroende på hur de lyckades med screentrycket.
-
thepirateboy
- EF Sponsor
Tack för svaren, tänkte mest kolla om det kommit någon tjänst där man kan beställa små kvantiteter
med liten startkostnad. För några år sedan var det till exempel väldigt dyrt med PCB innan kineserna
började fylla ut befintliga paneler. Förstår att det inte är riktigt samma sak med den overlay men ny
teknik kanske gör att det finns ett billigt sätt att producera overlayer i framtiden?
Hursomhelst, fick ju några bra tips på hur man gör själv. Får labba och testa lite...
med liten startkostnad. För några år sedan var det till exempel väldigt dyrt med PCB innan kineserna
började fylla ut befintliga paneler. Förstår att det inte är riktigt samma sak med den overlay men ny
teknik kanske gör att det finns ett billigt sätt att producera overlayer i framtiden?
Hursomhelst, fick ju några bra tips på hur man gör själv. Får labba och testa lite...
Kan du inte testa med Toner Transfer?
Jag skulle testa med toner transfer med utskrift på ett
glatt reklamblad, resultatet blev dock halvlyckat på
kopparplåten men väldigt lyckat på mitt vardagsrumsbord
då jag hade ett reklamblad som underlag under kretskortet.
Reklambladet finns nu som en väldigt fin toner transfer på
mitt bord, i färg dessutom. Har suttit där i 2 år snart.

Jag skulle testa med toner transfer med utskrift på ett
glatt reklamblad, resultatet blev dock halvlyckat på
kopparplåten men väldigt lyckat på mitt vardagsrumsbord
då jag hade ett reklamblad som underlag under kretskortet.
Reklambladet finns nu som en väldigt fin toner transfer på
mitt bord, i färg dessutom. Har suttit där i 2 år snart.