1206 manhattan-style
1206 manhattan-style
Hoppas frågeställningen inte blir för flummig nu, men när jag experimenterar hemma med mina rf-konstruktioner så använder jag manhattan-montering av komponeneter.
Nu vill jag framöver även börja använda 1206-komponenter och skulle vilja börja "fräsa" eller såga bort kopparn direkt från kretskortet istället för att montera 1206 på "öarna"...
Alltså försöka använda mej av ett manhattan-tänk direkt på kretskortet.
Skulle försöka hitta några små sågar eller liknande som skär upp ca 1 mm kanaler...
Hur brukar ni göra?
Skulle vara intressant att höra och kanske få några små tips.
Kanske finns det några gamla trådar här ni kan länka till?
Nu vill jag framöver även börja använda 1206-komponenter och skulle vilja börja "fräsa" eller såga bort kopparn direkt från kretskortet istället för att montera 1206 på "öarna"...
Alltså försöka använda mej av ett manhattan-tänk direkt på kretskortet.
Skulle försöka hitta några små sågar eller liknande som skär upp ca 1 mm kanaler...
Hur brukar ni göra?
Skulle vara intressant att höra och kanske få några små tips.
Kanske finns det några gamla trådar här ni kan länka till?
Re: 1206 manhattan-style
Hm, det kanske går att använda en Dremel med kapskiva för att göra spåren?
Har inte provat själv, utan bara tänkt att det skulle kunna funka.
Har inte provat själv, utan bara tänkt att det skulle kunna funka.
Har inte gjort det själv men någon bok har det iaf stått att det går bra att kapa/skära upp kopparplanet med kniv. Dock vill man oftast låta koppar/jordplanet vara orört för bästa funktion. Genom att använda små kopparlaminatbitar borde det gå att koppla ihop 1206. Antingen liggandes slutande ner mot jordplanet eller mellan två bitar. Själva bitarna borde gå att limma direkt på jordplanet.
Går att skära kopparn med vanliga brytbladsknivar.
Claso. har en burk för 49:- om jag inte missminner mig. de blir snabbt slöa men det är bara bryta av en bit och när hela är slut så tar man nästa kniv.
edit: http://www.clasohlson.com/se/Brytbladsk ... r407309000
Claso. har en burk för 49:- om jag inte missminner mig. de blir snabbt slöa men det är bara bryta av en bit och när hela är slut så tar man nästa kniv.
edit: http://www.clasohlson.com/se/Brytbladsk ... r407309000
ett avbrutet bågfilsblad funkar rätt bra med vill jag minnas, länge sen jag gjorde det dock.
Har sett ett sätt som jag tycker är bättre: Tänk små bitar mönsterkort, storlek 3x3mm eller så. Dessa limmar man på bas-mönsterkortet där de behövs, då har man dels isolerade lödöar och dels ett obrutet GP. Det exempel jag såg hade man använd en håltång till bilplåt för att skapa de små bitar samt superlim för limningen.
jag har en sån tång, går fint att stansa ut bitar med den, men jag tycker det är för mycket meck med limmandet.
Ett borrstål för punktsvetsar. Styrpinnen i mitten kan man säkert modifiera bort ifall den gör för mycket åverkan, finns säkert stål utan.
Så borrar man inte rätt igenom utan bara ristar fram sina öar. Kanske är lite meckigt att skapa några nya öar när kortet redan är halvfullt med komponenter..
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve ... ter-19149/
Går ju lätt att tillverka sitt egna verktyg... Går nog även att köra för hand om man sätter ett skaft på. Typ en gammal skruvmejsel eller nått.
Så borrar man inte rätt igenom utan bara ristar fram sina öar. Kanske är lite meckigt att skapa några nya öar när kortet redan är halvfullt med komponenter..

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve ... ter-19149/
Går ju lätt att tillverka sitt egna verktyg... Går nog även att köra för hand om man sätter ett skaft på. Typ en gammal skruvmejsel eller nått.
- Electricguy
Värt att tänka på om man pillar med RF är den extra kapacitansen som blir när man limmar små paddar på basplattan.
Jo, jag gillar inte heller tanken på kapacitans med "småpaddarna"....
Vill gärna komma ifrån det.
Kollade in dremel 3000 och gillar den tanken.
Provade att på papper att dra upp "skärlinjerna" för en enkel förstärkarkrets och man behöver inte snitta kretskortet mycket alls.
Väldigt enkelt och inget kladd med lim...
(och lätt att göra om, om man gör fel eller vill ändra).
ja.... jag funderar vidare...
Många bra tips här. tack...
Vill gärna komma ifrån det.
Kollade in dremel 3000 och gillar den tanken.
Provade att på papper att dra upp "skärlinjerna" för en enkel förstärkarkrets och man behöver inte snitta kretskortet mycket alls.
Väldigt enkelt och inget kladd med lim...
(och lätt att göra om, om man gör fel eller vill ändra).
ja.... jag funderar vidare...
Många bra tips här. tack...
Blir man verkligen av med extrakapacitansen genom att skrapa och löda samma komponent direkt på kopparbanan?
Intuitivt känns det som man borde räkna med att allt har en induktans/kapacitans och konstruerera därefter. Så att om man t.ex behöver en induktans ändrar man kopparbanan att åstadkomma det, eller kapacitans genom att sätta dit en tom pad med flit osv.
Intuitivt känns det som man borde räkna med att allt har en induktans/kapacitans och konstruerera därefter. Så att om man t.ex behöver en induktans ändrar man kopparbanan att åstadkomma det, eller kapacitans genom att sätta dit en tom pad med flit osv.
Nu vet jag inte om det fungerar bra för 1206
men jag har byggt på pcb genom att löda
1M, eller högre, 1/4W motstånd som lödöar.
Om man är orolig för kapacitans mot jordplanet
så blir det väl bättre när avståndet ökar till
kopparn. Det är väl mer uppåt UHF och sånt som
det blir känsligare antar jag.
men jag har byggt på pcb genom att löda
1M, eller högre, 1/4W motstånd som lödöar.
Om man är orolig för kapacitans mot jordplanet
så blir det väl bättre när avståndet ökar till
kopparn. Det är väl mer uppåt UHF och sånt som
det blir känsligare antar jag.
Jag har kört samma lösning som 4kTRB. Det känns som om ett obrutet jordplan är viktigare än låg kapacitans i de flesta noderna. De som är extra känsliga för kapacitans får man hänga långt från kortet istället