Att köpa/importera CNC maskin.
Att köpa/importera CNC maskin.
Någon som har erfarenhet av detta?
Är dags o göra något åt verkstadsproblemet av o ha en för liten maskin.
Så börjat söka efter en styrd maskin i prisklassen 40-70.0000.. Men finner att Sverige är
en ypperligt begränsad marknad .. Så någon som har förslag på vart man kan vända sig?
Är dags o göra något åt verkstadsproblemet av o ha en för liten maskin.
Så börjat söka efter en styrd maskin i prisklassen 40-70.0000.. Men finner att Sverige är
en ypperligt begränsad marknad .. Så någon som har förslag på vart man kan vända sig?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Att köpa/importera CNC maskin.
Vilken typ av maskin är du ute efter, ta några exempel på maskiner du gillar/skulle vilja ha.
Jag har kikat efter en Combi-Mill i en evighet... Men tycks missa dom varje gång eller så har dom ngt obskyrt styrsystem som jag inte vet varken ut eller in om de kommer fungera.
Mitt största problem e jue utrymme.. Speciellt på höjden.. E begränsad till 1.78 cirka.
Fasen skulle t.om kunna tänka mig en manuell combi-mill, det vore ett steg upp från min BF20 så
Mitt största problem e jue utrymme.. Speciellt på höjden.. E begränsad till 1.78 cirka.
Fasen skulle t.om kunna tänka mig en manuell combi-mill, det vore ett steg upp från min BF20 så

- tecno
- Kontakt:
Ja du, Combimill maskiner har det varit ganska så tunt med ett bra tag nu. 1780mm i höjd ställer ju till det för dig så det finns inte så mycket at välja på.
Sajo UF 52 får du väl in på det lilla röda om du ställer den på en tunn gummimatta.
Sajo UF 52 får du väl in på det lilla röda om du ställer den på en tunn gummimatta.
Nej alternativet e jue o köpa typ en Optimum BF30 eller liknande. För BF46 går inte heller in.. *skrattar* Men e osäker på vad för kapacitet den maskinen faktiskt har.
Min BF20 börjar jue skaka som en parkinsons patient när man börjar fräsa stål me den..
Min BF20 börjar jue skaka som en parkinsons patient när man börjar fräsa stål me den..

1.78 är det takhöjden eller höjden för att få in maskinen? Är det takhöjden så förmodar jag att kravet inte är en fräs med verktygsväxlare men 1.78 i tak kan det väl inte vara...?
En fräs med verktygsväxlare är ju bra mycket mer värt i mina ögon om man ska vara nöjd ett längre tag... Din nuvarande har du väl inte haft så länge?
En fräs med verktygsväxlare är ju bra mycket mer värt i mina ögon om man ska vara nöjd ett längre tag... Din nuvarande har du väl inte haft så länge?
Min nuvarande maskin e väl lite drygt ett år gammal, har använt den mest för o lära mig fräsa manuellt. Datanörden i mig gör saker bakvänt.
Och jo 1.78 i takhöjd. helt korrekt. Så nej ingen maskin med verktygsväxlare står på min inköpslista..
När jag trädda in en svarv i det utrymmet fick vi använda en frontlastare med långbom för o komma nerför både trappen och lyckas få den igenom
dörrhålet.
Planen för en större fräs såvida den får plats på höjden är jue att skruva isär den och sedan skruva ihop den på plats igen.
aja, lite OT detta hur som helst jag sitter o glor igenom engelska sidor jag o funderar på hur svårt det skulle vara o få hit en maskin därifrån.
Och jo 1.78 i takhöjd. helt korrekt. Så nej ingen maskin med verktygsväxlare står på min inköpslista..
När jag trädda in en svarv i det utrymmet fick vi använda en frontlastare med långbom för o komma nerför både trappen och lyckas få den igenom
dörrhålet.
Planen för en större fräs såvida den får plats på höjden är jue att skruva isär den och sedan skruva ihop den på plats igen.

aja, lite OT detta hur som helst jag sitter o glor igenom engelska sidor jag o funderar på hur svårt det skulle vara o få hit en maskin därifrån.
- Krille Krokodil
Rensar man bort all skroten så ser det här ut att vara en rätt lagom maskin för dig om du är beredd att göra konverteringsarbetet. Som den ser ut nu tycker jag den verkar ha hydraulisk drivning.

De har en sådan konverterad till Siemens styrsystem också: http://www.vislandamaskin.se/Machines/Machine/1193

De har en sådan konverterad till Siemens styrsystem också: http://www.vislandamaskin.se/Machines/Machine/1193
- tecno
- Kontakt:
Det där ställer ju bara inte lite krav på hur den tänkta maskinen är byggd för att du skall lyckas få ner nåt. En Abene kanske är ett alternativ med tanke på demonteringen.Planen för en större fräs såvida den får plats på höjden är jue att skruva isär den och sedan skruva ihop den på plats igen
De där hydrauliska liken bör du ge fan i, de har stått och kommer att stå många år hos dom på lager innan dom hivar ut det som skrot.
- Krille Krokodil
Precis min tanke, inte en jävel kommer att vilja köpa den av dem, alltså är där bra läge att förhandla.
Själva fräsen ser ut att vara en liten trevlig tysk kvalitetsmaskin som man kan slänga på nya kulskruvar och servo/steg-motorer.

Själva fräsen ser ut att vara en liten trevlig tysk kvalitetsmaskin som man kan slänga på nya kulskruvar och servo/steg-motorer.
- tecno
- Kontakt:
Frågan är väl Krille Krokodil om det är nåt att ens förhandla om, vill nog påstå att slutsumman för en ev ombyggnad vida överstiger ens vildaste fantasi. Näe inte ens om jag skulle få den.
Hydrauliska maskiner.. antar att spindeln då är hydrauliskt driven?? känns lite iffy...
Men ja, korrekt att demontera o montera igen är jue ett litet projekt.. men ngn gång måste jue alla maskiner vart isärtagna
innan de vart ihopsatta.. Men Abene maskiner verkar jue tillhöra typen som består av flera större delar som borde kunna
lyftas separat. Iaf om man kikar på de där VH3 t.ex, där hela "kolumnen" som utgör höjden på maskin ser ut o kunna delas.
Men ja, korrekt att demontera o montera igen är jue ett litet projekt.. men ngn gång måste jue alla maskiner vart isärtagna
innan de vart ihopsatta.. Men Abene maskiner verkar jue tillhöra typen som består av flera större delar som borde kunna
lyftas separat. Iaf om man kikar på de där VH3 t.ex, där hela "kolumnen" som utgör höjden på maskin ser ut o kunna delas.
- tecno
- Kontakt:
Visst byggs allt upp som legobitar men det gäller ju att stativet är i sådan modijang att den går att tråckla igenom dörrhål osv....
Det har du så rätt i.. Som sagt när vi lyfte in en svarv (Opti D320x920) så var de med frontlastare och motorlyft.. Gissar på att det lär sluta på samma sätt igen då ;D
Jag står i samma tankar som NeoTech.
Finns det några nya prisvärda maskiner och man inte begränsar sig till 1.78m?
Jag antar att det är en källare? Det går inte att sänka golvet en aning eller köra utan golvstativ?!?
Finns det några nya prisvärda maskiner och man inte begränsar sig till 1.78m?
Jag antar att det är en källare? Det går inte att sänka golvet en aning eller köra utan golvstativ?!?