Signalgenerator. Med eller utan ratt?
Signalgenerator. Med eller utan ratt?
Om man funderar på en för RF, så tex en HP 8556A som är en mycket kapabel generator har bara knappar för avstämning, medan andra modeller har ratt. Tycker liksom att ratt känns "rättare". Vad tycker ni?
Re: Signalgenerator. Med eller utan ratt?
Det är väl både och, med knappsats är det lättare att ställa in exakt frekvens, med ratt kan man "svepa" manuellt, vilket också kan vara en fördel (om den inte har svepfunktion)
Precis vad jag tänkte. Jag har en LF-generator och en hembyggd DDS, men den senare går bara upp till 10MHz, så jag funderar på att komplettera. Finns ju en del beg generatorer i området 10kHz till 1GHz.
Ska utrustningen användas av flera som inte tänker läsa användarmanualen är ratt att föredra tror jag. Men har man tid att läsa på hur instrumentet fungerar kanske det kvittar och ett gränssnitt med knappar kan vara effektivast.
Jag skulle satsa på en generator med knappar och svepfunktion, oumbärligt vid HF-arbeten
Beror ju litet på vad det finns för rimliga pengar med. För mig så känns HPIB/GPIB viktigt för då kan jag styra det hela. Tex HP8656/7