Byta lysrör eller reaktor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
retroflex

Byta lysrör eller reaktor?

Inlägg av retroflex »

Hej
Jag behöver lite hjälp av någon vänlig själ. Har haft problem länge med en lysrörslampa hemma som är seg i starten. Efter att man tryckt på knappen är det svart i 30 sekunder, sedan blinkar den i ett par sekunder och tänds till slut.

Min första tanke var att byta glimtändare men när jag öppnade lampan såg jag att det inte fanns några. Nu har jag lärt mig att det sitter två st kompaktlysrör (som har inbyggda glimtändare) och en lysrörsreaktor i den. Så utifrån felbeskrivningen, ska jag byta lysrören eller reaktorn? Eftersom båda lysrören tänds samtidigt tänkte jag att det borde vara reaktorn som ska bytas... men vad vet jag. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Byta lysrör eller reaktor?

Inlägg av TomasL »

Lysrören, Reaktorn går i princip inte sönder.
retroflex

Inlägg av retroflex »

Ok, tackar så mycket! :tumupp:
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Jag säger också byt lysrören.

För ända gången någon reaktor gått sönder i min närhet.
Var för några år sedan när dom skulle tvätta taket på gamla jobbet innan målning av tak.
Då tvättade dom taket med högtrycks tvätt sedan väntade några timmar
och slog på strömmen. Det blev mycket ljud och ljus effekter från reaktorerna.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har en lysrörsarmatur där jag fick detta vänta-vänta-vänta-vänta-blink-lysa beteende efter att jag bytt till nya lysrör och reaktor på samma gång. Verkar som det blir bättre med tiden..
xxargs

Inlägg av xxargs »

tänk på att det finns olika glimmtändarspänning beroende om röret har varsin drossel eller om det är två rör på samma drossel.

tändspänningen på glimtändaren måste vara lägre i det sista fallet, annars får man som beskrivna fallet med lång tändtid då glimmtändarna inte vill komma igång förrän det kommer en spänningstransient på elnätet som väcker igång dessa

samma sak gäller när man köper rör med inbyggd tändare - kolla att det är rätt sort med lägre tändspänning om det är så att det är två rör på en drossel i din armatur.
Skriv svar