Från 220V AC till en 5V DC ingång
Från 220V AC till en 5V DC ingång
Jag behöver ett relä (230V spole) med goda lågnivå egenskaper för att kunna styra en ingång till en mikrokontroller (PIC-16F877A). Jag antar att det är bäst att använda ett halvledarrelä, men tyvärr är dom rätt dyra! Finns det något bra alternativ till Elfa:s Fabr Gordos/Crouzet IAC 5A (gul) 176kr.
Soolo
Soolo
Jag har bra erfarenhet med en optokopplare.
Du tar optokopplarens mottagaredel och kopplar som du önskar att signalen ska komma ut, t.ex. kollektor till +5V och emittern via ett 10K motstånd till GND. Signalen tar du ut på emittern.
På 230V-sidan tar du en 1N4004 diod (eller liknande) samt ett motstånd om 150K. Du kopplar 1N4004 katod till optokopplarens (OC) anod och OC katod till motståndets ena sida. Motståndets andra sida kopplar du på den ena av 230V signalets ledare och den andra kopplar du till 1N4004 anod.
Nu får du en pulsande (50Hz) signal när 230V är på, med en liten kondensator (10µF t.ex.) över motståndet får du en ganska bra nivå som fint duger till sånt.
Du tar optokopplarens mottagaredel och kopplar som du önskar att signalen ska komma ut, t.ex. kollektor till +5V och emittern via ett 10K motstånd till GND. Signalen tar du ut på emittern.
På 230V-sidan tar du en 1N4004 diod (eller liknande) samt ett motstånd om 150K. Du kopplar 1N4004 katod till optokopplarens (OC) anod och OC katod till motståndets ena sida. Motståndets andra sida kopplar du på den ena av 230V signalets ledare och den andra kopplar du till 1N4004 anod.
Nu får du en pulsande (50Hz) signal när 230V är på, med en liten kondensator (10µF t.ex.) över motståndet får du en ganska bra nivå som fint duger till sånt.
Senast redigerad av Icecap 9 november 2005, 18:31:21, redigerad totalt 1 gång.
Med en "AC-optocopplare" slipper man extern diod, och man får en jämnare (båda perioderna) utspänning.
> Men det fungerar väl med ett halvledarrelä också?
Var inte priset ett "problem" ??
Om det inte längre är det, så är väll det också OK...
För PIC ==> 220V är ju SSR (solid state relays) trevliga. Jag har
ett parti Crydom 230V/10A reläer "på gång in". Kommer att ta 1-2 veckor.
Samma som ELFA 37-411-62, för övrigt. Jag har även en del 230V 3 och 5 A liggandes. Maila eller PMa mig om du är intresserad...
> Men det fungerar väl med ett halvledarrelä också?
Var inte priset ett "problem" ??
Om det inte längre är det, så är väll det också OK...
För PIC ==> 220V är ju SSR (solid state relays) trevliga. Jag har
ett parti Crydom 230V/10A reläer "på gång in". Kommer att ta 1-2 veckor.
Samma som ELFA 37-411-62, för övrigt. Jag har även en del 230V 3 och 5 A liggandes. Maila eller PMa mig om du är intresserad...
En optokopplare är en optokopplare är...
Nåväl, jag gillar PC817 (trevlig storlek) men optokopplare som optokopplare, så länge de består av en LED + fototransistor/diod spelar det ingen roll, var det så att man behövde vissa speciella parametra hade jag såklart skrivit det.
Förutom PC817 duger blant många andra:
4N25-28, CNY17 för att bara nämna de mest vanliga.
Nåväl, jag gillar PC817 (trevlig storlek) men optokopplare som optokopplare, så länge de består av en LED + fototransistor/diod spelar det ingen roll, var det så att man behövde vissa speciella parametra hade jag såklart skrivit det.
Förutom PC817 duger blant många andra:
4N25-28, CNY17 för att bara nämna de mest vanliga.