förstärka mobilsignalen?
förstärka mobilsignalen?
Nya frågor från en glad amatör som tycker om att lära sig mer.
Tänkte ersätta det fasta bredbandet med mobilt eftersom vi inte använder det till mycket mer än att surfa på aftonbladet men insåg efter lite testande att det finns ett glapp mellan teori och praktik. Hade hoppats att jag åtminstone skulle kunna utnyttja 50% av de maximala 6 mb som mitt abonnemang ska ge men så blev det inte riktigt. Signalen inomhus växlar mellan -99 och -109 dBm. Utomhus på tomtens bästa punkt kommer jag upp till -85 och på flertalet punkter -89. (alla siffror hämtade från min telefon så ta dem med en nypa salt men även grabbens telefon av annan årsmodell och märke visade i princip samma så jag hoppas de är någorlunda pålitliga). När jag kört bredbandkollen kommer jag som bäst upp till 0,5 mb för tillfället. Testade med en 8 dbi antenn från kjell co för 199 kr men märkte ingen som helst förbättring på routerns prestanda, snarare tvärtom. Har även testat att dela ut direkt från telefon med likvärdiga resultat.
Signalen hoppar mellan 3g och 3g-turbo med någon minuts mellanrum men det bekymret verkar jag ha var jag än befinner mig. Är detta ett generellt problem, jag har upplevt liknande bekymmer med olika utrustning på olika platser i landet så det känns så.
Nu har jag läst lite om förstärkare och externa antenner, någon som har några erfarenheter och rekommendationer? Vad jag förstår har jag tillräckligt stark signal utomhus för att det är högst troligt att den ska kunna förstärkas. Hittade en sida som sålde proffsgrejor. Försökte hitta något här på forumet men utan framgång då jag knappt vet vad jag ska söka efter.
http://www.hips.se/mat-er-signalstyrka
frågan är om det finns någon billigare och enklare alternativ. Är det någon som använt en extern antenn till en 3g-router och kan upplysa mig om vilken eventuell förbättring man skulle kunna förvänta sig? Var handlar man i så fall sådana grejor, elfa?
Tacksam för all hjälp på vägen!
Tänkte ersätta det fasta bredbandet med mobilt eftersom vi inte använder det till mycket mer än att surfa på aftonbladet men insåg efter lite testande att det finns ett glapp mellan teori och praktik. Hade hoppats att jag åtminstone skulle kunna utnyttja 50% av de maximala 6 mb som mitt abonnemang ska ge men så blev det inte riktigt. Signalen inomhus växlar mellan -99 och -109 dBm. Utomhus på tomtens bästa punkt kommer jag upp till -85 och på flertalet punkter -89. (alla siffror hämtade från min telefon så ta dem med en nypa salt men även grabbens telefon av annan årsmodell och märke visade i princip samma så jag hoppas de är någorlunda pålitliga). När jag kört bredbandkollen kommer jag som bäst upp till 0,5 mb för tillfället. Testade med en 8 dbi antenn från kjell co för 199 kr men märkte ingen som helst förbättring på routerns prestanda, snarare tvärtom. Har även testat att dela ut direkt från telefon med likvärdiga resultat.
Signalen hoppar mellan 3g och 3g-turbo med någon minuts mellanrum men det bekymret verkar jag ha var jag än befinner mig. Är detta ett generellt problem, jag har upplevt liknande bekymmer med olika utrustning på olika platser i landet så det känns så.
Nu har jag läst lite om förstärkare och externa antenner, någon som har några erfarenheter och rekommendationer? Vad jag förstår har jag tillräckligt stark signal utomhus för att det är högst troligt att den ska kunna förstärkas. Hittade en sida som sålde proffsgrejor. Försökte hitta något här på forumet men utan framgång då jag knappt vet vad jag ska söka efter.
http://www.hips.se/mat-er-signalstyrka
frågan är om det finns någon billigare och enklare alternativ. Är det någon som använt en extern antenn till en 3g-router och kan upplysa mig om vilken eventuell förbättring man skulle kunna förvänta sig? Var handlar man i så fall sådana grejor, elfa?
Tacksam för all hjälp på vägen!
Re: förstärka mobilsignalen?
Vad är det för 3G-router?
Vad är det för antenn för 199:- du köpt?
Lågprisgrejer från bland annat kjell & co ställer ofta till det mer än det hjälper...
Vad är det för antenn för 199:- du köpt?
Lågprisgrejer från bland annat kjell & co ställer ofta till det mer än det hjälper...
Routern heter Huawei E960 och har nog ca 5-6 år på nacken. Var köper man en "riktig" antenn?
Signalen hoppar knappast mellan 3G och 3G turbo, det är såvitt jag förstått samma basstationer och kanaler som används och skillnaden handlar om hur man utnyttjar tidsluckorna. Jag vet att en del mobiler INDIKERAR 3G vid standby och 3G turbo (HDSPA), möjligen gör modemet samma sak?
Är det en router med inbyggt 3G-modem? Fördelen med att ha en router med USB-modem är ju att man kan använda en USB-kabel för att flytta modemet (och därmed antennen) på utsidan av väggen.
På landet har vi routern står i ett fönster uppe vid taknocken, på den sida av huset som har bäst täckning. WLAN:et räcker ju hela stugan bra oavsett var i huset routern står.
Är det en router med inbyggt 3G-modem? Fördelen med att ha en router med USB-modem är ju att man kan använda en USB-kabel för att flytta modemet (och därmed antennen) på utsidan av väggen.
På landet har vi routern står i ett fönster uppe vid taknocken, på den sida av huset som har bäst täckning. WLAN:et räcker ju hela stugan bra oavsett var i huset routern står.
Har den där routern ens anslutning för yttre antenn?tomasb skrev:Routern heter Huawei E960 och har nog ca 5-6 år på nacken. Var köper man en "riktig" antenn?
Det finns ett externt antennuttag och en brytare för att växla mellan intern och extern. Dock varierar åsikterna om antennen är till för wlan eller gsm-signal. Jag testade med en antenn för wlan utan effekt. Var nu precis på lunchen hos telia och förklarade mitt problem. Har med mig en splirrans ny router och en antenn stor som en tegelsten som skulle riktas åt det håll man har bäst täckning. Den nya routern är av samma fabrikat och antennuttaget ser likadant ut så min förhoppning är att resultatet blir bättre och att jag sen kan flytta antennen till gamla routern och höja prestandan även på den. Någon som tror på den iden?
Är det den som beskrivs i det här dokumentet?
http://fendynovento.files.wordpress.com ... -guide.pdf
Den verkar inte ha nåt uttag för extern antenn?
http://fendynovento.files.wordpress.com ... -guide.pdf
Den verkar inte ha nåt uttag för extern antenn?
verkar finnas ett par varianter, men ungefär så här ser det ut på min.
http://www.hwsw.hu/kepek/hirek/2008/09/ ... 2_1024.jpg
http://www.hwsw.hu/kepek/hirek/2008/09/ ... 2_1024.jpg
Då får du försöka hitta en manual som stämmer med den modellen då för att se vad det är för antenn. Men min gissning är att det är WIFI-antennen.
Nu har jag testat med både antenn och router. Antennen ser ungefär ut som den på bilden nedan. Det är definitivt en antenn med syfte att förstärka gsm/umts-signalen. Enligt den bristfälliga manualen på en a4-sida förstärker den ca 10 dBi. Koppling och kontakt var precis samma som på min gamla router och resultaten blev ungefär desamma också.
http://www.roundsolutions.com/shop/imag ... 1260_1.jpg
Med antennen ska jag då i teorin få ner min signal från -99 till -89. Vilket fortfarande är lite för högt. Inne i stan fick jag mätvärde under -60 vilket gav betydligt roligare resultat. Finns det utrustning och teknik för att lösa detta när man har dessa förutsättningar? Eller måste man bygga en egen mobilmast? Den här antennen har ingen strömförsörjning så det borde ändå finnas utrymme för lite förstärkning.
Något som skulle vara till stor hjälp vore ett enkelt sätt att mäta med och utan antenn. Bredbandskollen känns inte tillräckligt preciserat då mätvärdena kan skilja 15-20% mellan två körningar med några minuters mellanrum. Känns ändå som jag med denna antenn höjt hastigheten från 0.25 till 0.4 eller något liknande. Sen vet jag inte om det blir någon skillnad om jag kör kabel eller trådlöst mot routern. Med tanke på att det är så låga hastigheter borde spontant det trådlösa räcka till. Nästa steg är att montera upp antennen på vinden i rätt väderstreck.
http://www.roundsolutions.com/shop/imag ... 1260_1.jpg
Med antennen ska jag då i teorin få ner min signal från -99 till -89. Vilket fortfarande är lite för högt. Inne i stan fick jag mätvärde under -60 vilket gav betydligt roligare resultat. Finns det utrustning och teknik för att lösa detta när man har dessa förutsättningar? Eller måste man bygga en egen mobilmast? Den här antennen har ingen strömförsörjning så det borde ändå finnas utrymme för lite förstärkning.
Något som skulle vara till stor hjälp vore ett enkelt sätt att mäta med och utan antenn. Bredbandskollen känns inte tillräckligt preciserat då mätvärdena kan skilja 15-20% mellan två körningar med några minuters mellanrum. Känns ändå som jag med denna antenn höjt hastigheten från 0.25 till 0.4 eller något liknande. Sen vet jag inte om det blir någon skillnad om jag kör kabel eller trådlöst mot routern. Med tanke på att det är så låga hastigheter borde spontant det trådlösa räcka till. Nästa steg är att montera upp antennen på vinden i rätt väderstreck.
Om det nu är en 3G-antenn och routern har uttag för extern 3G-antenn så ska antennen ut högt upp i mast på taket!
Vad har du för antennkabel och hur lång är den?
Jag hade nog skruvat upp routern för att säkerställa hur det ligger till med antenn-anslutning för 3G...
Vad har du för antennkabel och hur lång är den?
Jag hade nog skruvat upp routern för att säkerställa hur det ligger till med antenn-anslutning för 3G...
till antennen följde det 10 meter kabel och fäste för vägg eller stolpe. Är höjden det viktigaste eller är det att det är fritt runtomkring? Vid mätning med telefon var den starkaste signalen i sydostläge på tomten men då ett par meter utanför själva huset. Dock borde väl riktningen vara det viktigaste eller hur ska jag bära mig åt för att hitta den bästa platsen för antennen?
Basstationerna har oftast riktantenner, täckningen är alltså som tårtbitar ut ifrån basstationen. Det gäller att antennen befinner sig i en sån tårtbit/sektor.
Så det är inte alltid säkert att högst upp eller ens "närmast" basstationen är det som gäller.
Så det är inte alltid säkert att högst upp eller ens "närmast" basstationen är det som gäller.
Vart haar du monterat antennen då? Du har den väl inte inomhus?tomasb skrev:till antennen följde det 10 meter kabel och fäste för vägg eller stolpe. Är höjden det viktigaste eller är det att det är fritt runtomkring? Vid mätning med telefon var den starkaste signalen i sydostläge på tomten men då ett par meter utanför själva huset. Dock borde väl riktningen vara det viktigaste eller hur ska jag bära mig åt för att hitta den bästa platsen för antennen?
Frågan är ju hur mycket dämpning 10 meter kabel ger... dämpningen i kabeln är kanske större än vinsten av den bättre placeringen.