· Elektronik
Jisses, $370 (~2450kr)utan moms/posten etc, helt klart lite väl mycket.
Då kan du hellre köpa
display, minneskort etc-kit och ett
fullt ihop löddatsanguinololu. ~£136 = ~1430kr excl. frakt.
Jag får väl stoppa in en liten valfri disclaimer här* ochså, innan jag råder dig att välja annan elektronik än makerbot. Men mitt främsta råd är givetvis att läs gärna på och verkligen förkovra dig och se bortom vad "som anses vara bra/dåligt", gå hellre på tillgänglig dokumentation. RepRap wikin är mkt stor, men RepRaps forum är nog än större.
Yes, endstops är för homing osv som vanligt. Optiska kan luras osv och det är mkt möjligt att det orsakar tandgnissel, så mekaniska är att föredra.
· Mjukvara:
Jag kör med
Pronterface och
repetier på datorn för att sätta igång utskrift och helst gör jag så att den hämtar g-code'n från ett sdsl (microsd; se nämnd länk) och kopplar ifrån usb-kabels mellan datorn och min reprap. På så sätt kan min dator haverera mitt i en skrift, vilket inte gör nåt då min dator inte skickar g-koden alls, utan RepRap maskinen fortsätter med sin grej medan man själv svär över teknik etc.
· Firmware:
De flesta kör med
Sprinter eller
Marlin, på sin elektronik. Men sen finns det andra alternativ som t. ex:
Repetier-Host. Finns även coola firmwares som
Teacup Firmware som har sina användningsområden ochså.
· Arbetsyta.
Det är helt en "printmässig" historia och vad för
plastmaterial du vill använda dig av.
En del plaster krymper/förvrider sig som bara den, t. ex
HDPE eller
ABS. PLA som jag nämnde tidigare släpper mest nere i kanterna på ens skrivyta och så där, passar bättre till större föremål än de tidigare nämnda.
Konstruktionsmässigt är bara en monetär och.. en moralisk fråga antar jag.
Det dröjer nog inte länge förräns det är någon som byggt en betonghus-3dprinter byggd på repraps grund. Det är bara fantasin och gängse normer som sätter gränser egentligen.
------------------------------------------------------------------------------
* = att, precis som vanligt alla har olika föreställningar av/syften vad man vill använda ett verktyg till. Min ingångsvinkel är något i trakterna av vad som står nedtecknat på t. ex: RepRaps sektion om dess
visioner; och som många andra, skulle kunna kalla industrirevolutionen som händer i hemmen hos de än så länge bättre bemedlade hemmen i länder med ett högt
HDI i världen. Att göra alla bruksföremål custom, närmast personifierade föremål till skillnad från idag med det rådande självförverkligandet av sig själv genom massproducerade produkter. Vad sen det för med sig och mkt möjliga påverkan när det gäller mänsklighetens framtid och sådant där kraffs.
Andra kanske tycker det är "
kul att skriva ut lite kakformar osv." etc.
Visst, det är väl helt ok, ha skojs, fråga gärna något, testa gärna nya saker och uppmuntra experimenterande, live long and prosper och så vidare.
Däremot, att liksom kränga undermåliga produkter och onödigt slöseri med material, energi som t. ex då makerbot gör är inte att stötta vidare utveckling av varken teknologi, individnivå eller grupp/samhällenivå öht. Det är ju knappast så att något av nämnt företags produkter är producerade ur något som är lättmanipulerat/använt material som finns överallt på planeten och även utvalt tekniskt perspektiv som t. ex tidigare nämnd mendel plattformen eller för den delen minimera antal vitaminer/resurser att tillverka en 3d-printer som då nämnd wallace eller printrbot. Något nytt som rostock delta skrivaren, tantillus osv.
Så för mig är makerbot någotslags avfällning som jag oftast inte bemödar mig med att ge en versal, då förutom nämnda anledningar företaget liksom... medvetet skaffat/byggt sig en image/varumärke/kultur där dess anhängare skapar ett sådant brus att det är svårt att få tag i vettig och adekvat dokumentation och till råga på allt blir man blir ironiskt nog återigen en konsument utan ett historiskt sammanhang istället för en fabrikör och utlovade frihet produkten skulle medföra.
Återigen, allt är perspektiv och "right tools for the right job" osv.
RepRap däremot, är precis som vetenskap för mig iom dess
licens som inte bara är något i skrift utan genomsyrar ett spretigt-löst och decentraliserat community.
Nu var maten klar äntligen, så det spelade in del i tonen i återgiven text ovan.
Mao, jag kan inte rekommendera några av deras produkter av moraliska skäl, men som vanligt, lita inte på vad jag säger. Jag kan och har ofta fel, utan lita på dina egna efterforskningar och fråga på!

[/rant

]