Vad kan detta vara för dioder?
- PoorCadaver
- Kontakt:
Vad kan detta vara för dioder?
Vad kan de tre dioderna (D1, D3, D4) vara för typer? Har sökt runt på nätet, men detta är det enda schema jag hittar...

- Electricguy
Re: Vad kan detta vara för dioder?
1N4148 skulle jag tro. Det är i princip standard när det gäller småsignaler.
D1 hade jag tagit en 1N400* (* = 1-7) till, de andra som elektriske killen skriver.
Märklig koppling med lysdioden. D3+D4 skapar tillsammans med Q1, R10 och R11 en strömgenerator som ger ca 0.13 mA. Den strömmen går genom lysdioden så länge FET-transistorn inte leder. Knepigt sätt att lösa detta på. Vad indikerar lysdioden?
- PoorCadaver
- Kontakt:
Den ska indikera effektens på/av.
När jag bygger liknande effekter brukar jag använda en 3PDT-switch och ena polen kopplar jag in LEDen på där den i ena läget får ström och i andra läget jord, mao på/av-indikering.
Om jag vill göra på det sättet, kan jag bara "plocka bort" LEDen ur schemat och göra som jag brukar?
Funderar också på vad Q3 och Q4-delen har för funktion...?
När jag bygger liknande effekter brukar jag använda en 3PDT-switch och ena polen kopplar jag in LEDen på där den i ena läget får ström och i andra läget jord, mao på/av-indikering.
Om jag vill göra på det sättet, kan jag bara "plocka bort" LEDen ur schemat och göra som jag brukar?
Funderar också på vad Q3 och Q4-delen har för funktion...?
>Funderar också på vad Q3 och Q4-delen har för funktion...?
Skulle tro att de släpper dämpningen av signalen lite sakta så det inte knäpper när man slår på effekten.
Edit:
Och håller lagom laddning i in och utgångskondensatorerna för samma som ovan, när effekten är avstängd.
Edit igen:
Fanns visst redan motstånd till kondensatorerna så den förra editen gills inte längre.
Skulle tro att de släpper dämpningen av signalen lite sakta så det inte knäpper när man slår på effekten.
Edit:
Och håller lagom laddning i in och utgångskondensatorerna för samma som ovan, när effekten är avstängd.
Edit igen:
Fanns visst redan motstånd till kondensatorerna så den förra editen gills inte längre.
Senast redigerad av Norpan 30 augusti 2012, 23:13:04, redigerad totalt 1 gång.
- PoorCadaver
- Kontakt:
Ok. Steget med Q1, Q2, D3, D4, R9, R10, R11 - är det något som påverkar soundet eller är det bara styrning för LEDen?
Till lysdioden alltihop, har ingen koppling till signalvägen så ljudet ska inte påverkas.
- PoorCadaver
- Kontakt:
Orginalet drivs med 9V, men man kan driva den med 18V för att få ett lite annorlunda sound. Är detta något som påverkas om man plockar bort den nedre halvan av kretsen? (Q1, Q2, D3, D4, R9, R10, R11)
- PoorCadaver
- Kontakt:
Det är ju kalas, hälften så stort kretskort
Det där switch-steget med J177 kan ju i och för sig vara trevligt att ha kvar...
- PoorCadaver
- Kontakt:
I schemat är IC:ns alla ben inkopplade utom ström och jord. Behövs inte dem? Eller spelar det ingen roll om de är inkopplade eller inte?
Jo, de behövs, men man brukar inte rita med dem i scheman.
- PoorCadaver
- Kontakt:
Ok, då borde det enligt mina tolkningar av tidigare inlägg bli så att den här kretsen kan ersätta den jag först postade. (Postar den igen på den här sidan) Verkar detta rimligt?
EDIT: R10 ska vara 4,7k
EDIT: R10 ska vara 4,7k
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.