Behöver hjälp med val av komponenter. Styra 12 V via USB.
Re: Behöver hjälp med val av komponenter. Styra 12 V via USB
Du bryter/sluter ju bara din 12V-tåt med reläet, jorden har du ju lämnat ansluten precis som innan.
Jag ska alltså koppla in jord från bilen på samma ställe som jorden till/från usb?Du bryter/sluter ju bara din 12V-tåt med reläet, jorden har du ju lämnat ansluten precis som innan.
Nej, inte nödvändigtvis. Nu kanske jag missförstår något, men det du ska styra, det är idag kopplat med 12V och jord, det reläet ska göra är att agera enpolig strömbrytare på pluskabeln. Du knipsar alltså den ena kabeln (eller hela och skarvar ihop jorden igen om de ligger i samma hölje) och ansluter en av ändarna till C (den som kommer från matningssidan), den andra till NO.
AAAAaaaa...Nu är jag med.
Ja det är ju sant att slutsteget har ju jord så då kanske det kommer funka.
Jag provade lite snabbt att koppla in här hemma provisoriskt utan jord och då fungerade det inte.
Eller rättare sagt, jag var tvungen att sätta multimetern över den ej inkopplade minus på batteriet samt på reläutgången och då mättes det upp +12V
Men kan jag annars utan fara koppla in jord från batteriet tillsammans med usb jord?
Ja det är ju sant att slutsteget har ju jord så då kanske det kommer funka.
Jag provade lite snabbt att koppla in här hemma provisoriskt utan jord och då fungerade det inte.
Eller rättare sagt, jag var tvungen att sätta multimetern över den ej inkopplade minus på batteriet samt på reläutgången och då mättes det upp +12V
Men kan jag annars utan fara koppla in jord från batteriet tillsammans med usb jord?
När datorn är monterad i bilen är de antagligen redan ihopkopplade.
Nej, Koppla absolut inte in något där, nu när det fungerar!xciso skrev:Jag ska alltså koppla in jord från bilen på samma ställe som jorden till/från usb?Du bryter/sluter ju bara din 12V-tåt med reläet, jorden har du ju lämnat ansluten precis som innan.