Vad rekommenderar man för standardkomponenter i dag...

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
NULL

Vad rekommenderar man för standardkomponenter i dag...

Inlägg av NULL »

... till de vi använde på 80-90-talet?

Jag vet att det är dålig formulering, men motsvarigheterna till vad vi använde då?

Tex vad är standardtransistorn idag? Och vilken är snäppet bättre till hyfsat pris?
Om jag normalt använde en BC547A på 80-talet, och en BC549C om det skulle vara lite bättre.
Vad ska jag använda för en (smd-)transistor idag, om jag vill ha en bra standard, och en som är bättre?
(Alltså inte med samma värden, utan ett bättre val)
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Vad rekommenderar man för standardkomponenter i dag...

Inlägg av Icecap »

BC547C är mycket vanlig i dessa tider fortfarande. Den ytmonterade versionen är BC847C.

Men frågan är omöjlig att svara på, man använder inte BC547C till att driva större motorer med och det kanske finns bättre i audiosammanhang osv.

Rätt komponent till rätt funktion är devisen helt enkelt.

Men jag har ett par påsar BC547C & BC557C liggande till småsakerna som blir ibland... 1N4148 är mycket användbar också.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Limor Fried (Ladyada) har en wiki-sida med diverse standardkomponenter, http://www.ladyada.net/wiki/partselector.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Men frågan är omöjlig att svara på...
Men det borde den inte vara, inte många använder 2N3055 idag, eftersom det finns de med bättre data för mindre pengar bara man är beredd att byta kapsel.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Tack calmar, den ser ut att vara åt det hållet jag letar efter, ska kolla in den noga. :)
Skriv svar