Första stegen med att etsa kretskort - behöver stöd
Första stegen med att etsa kretskort - behöver stöd
Är lärare i NO/Tk och har startat ett projekt där eleverna bygger en liten signalgenerator av en 555 vars signal förstärks av en 2W-förstärkare (LM380?) och sen en enkel högtalare med låda till det. Populärt projekt hos eleverna, särskilt eftersom de kan koppla förstärkare/högtalare till telefon/iPod med en minitele. Men. Hittills har vi byggt på ett experimentkort (ett sånt med öar om tre hål) och det har gått väldigt mycket tid för eleverna att bara skala kablar för att koppla ihop komponenter. Så när jag såg en annons för utrustning att etsa egna kretskort högg jag till. En förälder hjälpte mig dessutom med att designa layout för kretskorten och skrev t o m ut på overhead. Nästa steg är nu att börja etsa, men då detta är ett av alla grejer som ska fixas med på jobbet har jag inte haft tid att sätta mig in i hur detta ska ske. Därför skulle jag bli oerhört tacksam om jag kunde få hjälp med en enkel steg-för-steg-handledning som utgår från just de prylar jag köpt.
Så. Om ni tittar på bilderna, vad saknas för att jag ska kunna komma igång?
Och hur gör jag?
Tack på förhand
/Martin
Så. Om ni tittar på bilderna, vad saknas för att jag ska kunna komma igång?
Och hur gör jag?
Tack på förhand
/Martin
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Första stegen med att etsa kretskort - behöver stöd
Hej,
Elektronikföreningen Admittansen vid LiTH har en bra guide på : http://www.admittansen.se/node/63 . Den kan du nog dra nytta av
.
Lycka till.
Ps. Tröttnar du på att etsa kort så har du http://www.seeedstudio.com/depot/fusion ... ?cPath=185 , ~100sek inkl frakt för 10st 50x50mm 2 lagers kort. Billigare än att etsa själv
Elektronikföreningen Admittansen vid LiTH har en bra guide på : http://www.admittansen.se/node/63 . Den kan du nog dra nytta av
Lycka till.
Ps. Tröttnar du på att etsa kort så har du http://www.seeedstudio.com/depot/fusion ... ?cPath=185 , ~100sek inkl frakt för 10st 50x50mm 2 lagers kort. Billigare än att etsa själv
Är inte det ett perfekt grupp-arbete, att låta tre eller fyra elever läsa på om detta och sedan skriva en instruktion hur man etsar, som de andra eleverna sedan kan följa? Det du behöver vara noga med är att de hanterar kemikalierna på rätt sätt (det är frätande och en enda droppe fräter hål i jeans t.ex).
Jag brukar använda sådant pulver som du har i de orangea påsarna. Det andra (vita) vet jag inte hur man använder. (ammonium...?)
1) först sågar du laminatet i rätt storlek. Gör i ordning etsvätska och framkallningsvätska.
Etsvätskan blandas enligt instruktioner på påsen. Den färdigblandade vätskan ska hålla en temperatur omkring 60 grader under etsningen, så det är bra att använda varmvatten. Framkallningsvätska gör du av Natriumhydroxid (kaustiksoda): Jag tar 5 gram i 1/2 liter vatten. Vattnet ska vara rumstempererat eller något högre (max 30 grader).
2) lacken ska inte utsättas för dagsljus längre tid än nödvändigt. Så punkt (3) - (10) ska göras i en följd.
3) drar av plastskyddet från den lackade ytan.
4) placera overheadfilmen ovanför laminatet - rättvänt! (helst ska den vara utskriven spegelvänt så den utskrivna sidan kommer neråt mot lacken, men nu var den ju redan utskriven)
5) och lägg i ljuslådan.
6) belys i 8 minuter.
7) stoppa ner laminatet i framkallningsvätskan och rör försiktigt med en spatel. Mönstret kommer snabbt att framträda i lacken. Detta kan vara ett kritiskt moment: Har du i laminatet för kort tid kommer en tunn hinna lack finnas kvar och kopparen kommer inte att etsas bort. Har du i det för länge riskerar delar av lacken försvinna där den ska vara kvar. Ofta tar de 10-20 sekunder, men vissa laminat kräver längre tid (ett par minuter).
skölj rikligt med kallt vatten. gnid försiktigt på ytan med ett finger tills den glatta känslan försvinner. (Så att all "framkallad" lack verkligen försvinner)
9) Montera nu kretskortet i etsslådan (hur vet jag inte, jag har en vanlig plastbytta när jag etsar). Se till att etsmedlet håller över 50 grader och rörs om hela tiden. Titta noga och avbryt när hela mönstret är frametsat. Titta särskilt noga på de smalaste bitarna - de etsas ibland bort sist.
10 ) skölj med vatten och tvätta bort lacken med T-sprit.
11) borra hålen.
12) kemikalier: framkallningsvätskan hälls ut i avloppet - skölj med mycket vatten. Etsmedlet kan förvaras i glas- eller plastflaska med ÖPPEN kork (risk för övertryck!) till nästa etsning. När vätskan är förbrukad (=etsningen går långsammare än vanligt) ska den lämnas in som farligt avfall.
Den punkt du behöver experimentera med är framför allt (6), belysningstiden. Den är olika för varje lampa. Så det kan krävas några om-etsningar innan det blir bra. Det finns säkert färdiga beskrivningar hur du ska göra om du googlar lite.
Jag brukar använda sådant pulver som du har i de orangea påsarna. Det andra (vita) vet jag inte hur man använder. (ammonium...?)
1) först sågar du laminatet i rätt storlek. Gör i ordning etsvätska och framkallningsvätska.
Etsvätskan blandas enligt instruktioner på påsen. Den färdigblandade vätskan ska hålla en temperatur omkring 60 grader under etsningen, så det är bra att använda varmvatten. Framkallningsvätska gör du av Natriumhydroxid (kaustiksoda): Jag tar 5 gram i 1/2 liter vatten. Vattnet ska vara rumstempererat eller något högre (max 30 grader).
2) lacken ska inte utsättas för dagsljus längre tid än nödvändigt. Så punkt (3) - (10) ska göras i en följd.
3) drar av plastskyddet från den lackade ytan.
4) placera overheadfilmen ovanför laminatet - rättvänt! (helst ska den vara utskriven spegelvänt så den utskrivna sidan kommer neråt mot lacken, men nu var den ju redan utskriven)
5) och lägg i ljuslådan.
6) belys i 8 minuter.
7) stoppa ner laminatet i framkallningsvätskan och rör försiktigt med en spatel. Mönstret kommer snabbt att framträda i lacken. Detta kan vara ett kritiskt moment: Har du i laminatet för kort tid kommer en tunn hinna lack finnas kvar och kopparen kommer inte att etsas bort. Har du i det för länge riskerar delar av lacken försvinna där den ska vara kvar. Ofta tar de 10-20 sekunder, men vissa laminat kräver längre tid (ett par minuter).
9) Montera nu kretskortet i etsslådan (hur vet jag inte, jag har en vanlig plastbytta när jag etsar). Se till att etsmedlet håller över 50 grader och rörs om hela tiden. Titta noga och avbryt när hela mönstret är frametsat. Titta särskilt noga på de smalaste bitarna - de etsas ibland bort sist.
10 ) skölj med vatten och tvätta bort lacken med T-sprit.
11) borra hålen.
12) kemikalier: framkallningsvätskan hälls ut i avloppet - skölj med mycket vatten. Etsmedlet kan förvaras i glas- eller plastflaska med ÖPPEN kork (risk för övertryck!) till nästa etsning. När vätskan är förbrukad (=etsningen går långsammare än vanligt) ska den lämnas in som farligt avfall.
Den punkt du behöver experimentera med är framför allt (6), belysningstiden. Den är olika för varje lampa. Så det kan krävas några om-etsningar innan det blir bra. Det finns säkert färdiga beskrivningar hur du ska göra om du googlar lite.
Hade gärna haft det som projekt för eleverna. Problemet är tid. Nu lägger vi den tid som blir över istället på att de får experimentera med olika sätt att spela på signalgeneratorerna. Tänk om de kunde få skippa SOn och bara ha NO!
Tusen tack för tydlig beskrivning. Ska läsa noggrant när jag är pigg i huvudet imorn.
Tusen tack för tydlig beskrivning. Ska läsa noggrant när jag är pigg i huvudet imorn.
Om man använder kopplingsplatta så finns färdigskalade kablar att köpa...
Men är tanken att du bygger klart allt eller att de lödar på de kort du gjort i förväg?
Har du nu köpt grejor så är det väl bara att testa, nästa gång kanske det blir smidigare att beställa färdiga kort, då brukar det vara med lack och förtennat också. Verkade ju vara billigt där på Fusion PCB Service även lärare kan behöva lite fritid.
Men är tanken att du bygger klart allt eller att de lödar på de kort du gjort i förväg?
Har du nu köpt grejor så är det väl bara att testa, nästa gång kanske det blir smidigare att beställa färdiga kort, då brukar det vara med lack och förtennat också. Verkade ju vara billigt där på Fusion PCB Service även lärare kan behöva lite fritid.
Kan tillägga att Du kan enkelt göra en provexponering genom att lägga ett ogenomskinligt ark emellan och sedan flytta detta steg för steg så en allt större del av kortet friläggs med t.ex. två minuters mellanrum. Framkalla och etsa sedan provbiten så är det lätt att bestämma rätt exponeringstid.
Med endast 1 lager overheadfilm är det mycket viktigt att ha exakt rätt tid, eftersom denna inte blir helt svart likt en riktig reprofilm. Håller Du upp den mot ljuset så syns det tydligt. Det är vanligt att göra två utskrifter och sedan fästa samman dessa ovanpå varandra för att få bättre svärta.
Ha inte framkallningsvätskan i PET-flaska eller hantera den i kärl av polyester. Denna plast angrips av alkaliska lösningar och faller sönder.
Vissa kort är belagda även på baksidan och kan bli kladdigt efterhand, så de behöver tvättas rena från lack även där. Det beror på att de beläggs genom doppning. T.ex. kort märka Bungard är sådana. För övrigt ett mycket bra kort där kemin alltid har fungerar absolut perfekt för mig. Efter lackborttagningen skall lödlacken på direkt så de inte oxiderar.
Korten på bilden är FR2-material. Dessa kan med fördel borras med vanliga HSS-borrar som inte bryts så lätt. Använd inte hårdmetall (special kretskortsborr) om det skall borras med handhållet verktyg typ borrskaft eller dremel. De kommer att brytas.
Med endast 1 lager overheadfilm är det mycket viktigt att ha exakt rätt tid, eftersom denna inte blir helt svart likt en riktig reprofilm. Håller Du upp den mot ljuset så syns det tydligt. Det är vanligt att göra två utskrifter och sedan fästa samman dessa ovanpå varandra för att få bättre svärta.
Ha inte framkallningsvätskan i PET-flaska eller hantera den i kärl av polyester. Denna plast angrips av alkaliska lösningar och faller sönder.
Vissa kort är belagda även på baksidan och kan bli kladdigt efterhand, så de behöver tvättas rena från lack även där. Det beror på att de beläggs genom doppning. T.ex. kort märka Bungard är sådana. För övrigt ett mycket bra kort där kemin alltid har fungerar absolut perfekt för mig. Efter lackborttagningen skall lödlacken på direkt så de inte oxiderar.
Korten på bilden är FR2-material. Dessa kan med fördel borras med vanliga HSS-borrar som inte bryts så lätt. Använd inte hårdmetall (special kretskortsborr) om det skall borras med handhållet verktyg typ borrskaft eller dremel. De kommer att brytas.
Jag har gjort många kort genom att skriva ut med laserskrivare, spegelvänt på vanligt kontorspapper och sedan lagt den sidan med toner på mot kortet. Man får belysa lite längre än med OH-plast men det är betydligt enklare att hantera tycker jag, billigare med.
Håller med om att du ska testa, kolla tider och vara noga med att blanda precis likadant varje gång.
Håller med om att du ska testa, kolla tider och vara noga med att blanda precis likadant varje gång.
OK... När jag läste El-Tele så hade vi 28 timmar i veckan bara elektronik. Så det fanns gott om tid för diverse arbeten och projekt. Och vi gjorde allt själva, från början till slut, med ritning, etsning, montering, provning osv... Det var trevligt.M Blom skrev:Hade gärna haft det som projekt för eleverna. Problemet är tid. Nu lägger vi den tid som blir över istället på att de får experimentera med olika sätt att spela på signalgeneratorerna. Tänk om de kunde få skippa SOn och bara ha NO!![]()
Var finns du? Vi EF:are är ju utspridda i hela vårt avlånga land och någon kanske har lust hjälpa till på lektionen.
/// Marcus
/// Marcus
OBS! Fotokänsliga laminat är färskvara. Blir de för gamla blir lacken dålig och så misslyckas man. Jag såg stämpeln "April 2003" på etiketen. Så du bör nog köpa nya laminat, annars får du bara problem. (De gamla måste ju inte kastas - de är säkert fina förutom den fotokänsliga lacken som man kan tvätta bort. Kanske nån på forumet som kan ha användning av dem?)
Finns kanske viss risk att det gäller även kemikalierna (särskilt om påsarna är öppnade)?
EDIT: Ammoniumpersulfat är det förstås i den vita påsen. Det är i så fall samma som i den orangea, och borde kunna användas på samma sätt.
Finns kanske viss risk att det gäller även kemikalierna (särskilt om påsarna är öppnade)?
EDIT: Ammoniumpersulfat är det förstås i den vita påsen. Det är i så fall samma som i den orangea, och borde kunna användas på samma sätt.
- prototypen
Overhead film fungerar väldigt dåligt. Kopierbar ritfilm däremot funkar alldeles utmärkt, trots den inte är genomskinlig.
Sponsring av skolan är ju numera vanligt så mitt företag kan skicka några ark om jag bara får en adress. Att väcka intresset för ingenjörs yrket är viktigt.
Gamla laminat kräver längre exponeringstider, så jesses tid på 8 minuter kan bli 20.
Protte
Sponsring av skolan är ju numera vanligt så mitt företag kan skicka några ark om jag bara får en adress. Att väcka intresset för ingenjörs yrket är viktigt.
Gamla laminat kräver längre exponeringstider, så jesses tid på 8 minuter kan bli 20.
Protte
Tack för all input. Bäst att beställa nya laminat, då. Kan man köpa sånt i en elektronikbutik som har komponenter, lödutrustning och sånt eller måste sånt beställas?
Skolan ligger i centrala Gbg och det är varmt välkommet med några test-ex av kopierbart ritpapper.
Martin Blom
Bild Och Form
Vaktmästaregången 14-18
413 18 Göteborg
Skolan ligger i centrala Gbg och det är varmt välkommet med några test-ex av kopierbart ritpapper.
Martin Blom
Bild Och Form
Vaktmästaregången 14-18
413 18 Göteborg
- prototypen
Packat och klart, ligger i högen för utgående post.
Det slank med en bit någorlunda färskt laminat också.
Grejor för någon hundring så nu gäller det att du producerar ingenjörer och inte en massa bild och form människor.
Grannens tjej utbildade sig till kläddesigner, går nu och städar på en skola.
Protte
Grejor för någon hundring så nu gäller det att du producerar ingenjörer och inte en massa bild och form människor.
Grannens tjej utbildade sig till kläddesigner, går nu och städar på en skola.
Protte
Senast redigerad av prototypen 31 augusti 2012, 08:10:07, redigerad totalt 1 gång.
Sväng ut till Mölndal och handla på Elfa.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... bout/shops
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... bout/shops
Sir, yes Sir! Tusen tack!prototypen skrev:Packat och klart, ligger i högen för utgående post.
Protte