Vet inte varför jag inte kunde köra quotes på din text xxargs men vi försöker ändå. Till att börja med tack för feedbacken. Har övervägt kompressor tidigare faktiskt.Massa text
Naturligtvis är det så att 90 w per peltier är högsta möjliga överföring av värme (Dessutom vid 14 volt 12.6 ger mitt agg). Ju varmare den varma sidan blir dess då sämre blir det. Kylarbanken vart anpassad för 2 peltiers och nu sitter där tre stycken.
Vidare skulle en kopressor kyla effektivare. Men nu var målet att göra detta så billigt och tyst som möjligt. Det senare har gått lite i stöpet dock. En kompressor som kyler 15 liter vatten 6 grader i timmen är inte ens intressant dels då det är 35 liter som ska kylas och att jag inte vill hålla på hela dagen.
Vad gäller förlusterna genom isoleringen skulle jag säga att din analys är rätt bra. Jag har nyligen gjort ett lock för kärlet och tycker att det vart skillnad. Sen har jag kanske inte valt den bästa isoleringen. köpte tjocka liggunderlag på jula. Ska se över isoleringen och kanske göra ett nytt kärl med annan isolering, vi får se, först ska jag transportera bort värmen effektivare.
På tok för lågt flöde genom kylarna är som sagt ett annat problem. Luftflöde runt kärlet är inget problem då jag än så länge kört med öppen dörr till "skåpet" bygget sitter i, Har inte haft någon tid att ordna med inflödet till skåpet. Men nu när du säger det kanske det kan vara smart att ha någon form av "lufttrumma" från inluft till kylarna.
Tror panelen på överdimensionerade fläktar och en styrning för att dra ner farten? Det är i alla fall planen just nu. Kanske en med temperaturreglering?