Batterieliminator för brumfri mottagning med "världsradio" ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
andersfalt

Batterieliminator för brumfri mottagning med "världsradio" ?

Inlägg av andersfalt »

Jag har en Sangean "världsradio" ATS 818 med kassettspelare . Problemet är att jag inte hittar en batterieliminator som inte ger brumm vid radiomottagning. Inte ens om de sägs vara stabiliserade. Senast GOOBAY primary switched.
Snälla hjälp mig
Anders Fält
Senast redigerad av blueint 29 augusti 2012, 16:16:13, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Totalt intetsägande rubrik: allmänt
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: allmänt

Inlägg av SM7CZR »

Brum kan komma av olika orsaker.
Dels kan det komma från en dåligt filterad matningsspänning, men det verkar som du provat flera adaptrar.
Jag laddade ner en manual till radion och såg att den vill ha 6 Volt DC med minus på mittstiftet.
Om DC-spänningen är dåligt filtrerad brummar radion även vid nerskruvad volym.

Det andra alternativet:
Om brummet hörs bara på AM-mottagning har det med radions jording att göra (eller nätadapterns).
Nu kunde jag inte upptäcka något ställe på radion där man skulle kunna ansluta en jordning.
Du kan kanske själv kolla eftersom du har en bättre bild än jag har.
Man kan gott säga att radiofabrikanten har gjort en miss i konstruktionen i detta fall.
Om du hittar ett jordningsställe så prova med att koppla en tråd till en vattenradiator (element).
Har du förresten provat med att vända stickkontakten i väggen ett halvt varv?

Berätta gärna om resultatet...
xxargs

Re: Batterieliminator för brumfri mottagning med "världsradi

Inlägg av xxargs »

Alternativ ett: 'tung' adapter med riktig transformator i - glöm allt det där med primärswitchat då även en som klara alla godkännandet ligger minst 50 dB i störande signalstyrka över av vad radion har i känslighet och dränker allt intressant man vill lyssna på.

Alternativ två: - bygg en batteripack med NiMh-batterier som du laddar då och då när du inte lyssnar

Även om du skaffar en 'tung' väggvårta så kan det kopplas kapacitivt (och olika mycket i varsin ända av lindningen) mellan primären och sekundären och skit som rider på ellnätet läcker över till en del (kallas trådbunden störning och brukar anses gå upp till 30 MHz i testsammanhang). Kurvformen på elnätet är också numera tillplattade[1] i topparna vilket gör att om radions högtalare normalt återger dålig på 50 Hz och brum hörs inte så mycket i denna, övertonerna av den tillplattade 50Hz innehåller frekvenskomponenter på 100, 150, 200 Hz och både högtalare och öra ökar snabbt i verkningsgrad och nivån upplevs snabbt störande även om det med mätinstrument inte visar högre nivåer än ursprungliga 50 Hz brummet.

[1] Allt det här kan du skylla på switchade väggvårtor till hubbar, routrar och modem, energisparlampor, elektroniska ballaster för lysrör och halogenlampor och switchade aggregat till laptop och PC samt moderna vitvaror i huset och husen brevid!!! - nu sitter vi i skiten bokstavligt var man än tittar.

Vill du kunna använda radion mer seriöst - flytta ut till en stuga i fjällen utan elström och långt till grannarna och bara solpaneler som strömförsörjning och med linjära regulatorer för solladdaren och använda LED-lampor. Du tar ut batterierna ur medtagna laptopen när du skall använda radion då den även i sleepläge kan brusa märkbart av sina inbyggda switchare för att hålla ramminnet med spänning... Detta om du skall DX:a seriöst med rejäl kratta utanför och använda radions känslighet maximalt - i storstäder är sådan i stort sett omöjligt numera då allt möjlig skit far omkring på elledningarna som i det här fallet fungerar som jättestora antennanläggningar för störningarna. (prinsipiellt samma problem fast i området 400 - 700 THz att man inte längre ser stjärnhimlen i tätorter för att gatulampor lyser upp diset i natthimlen och detta lyser upp himlen starkare än dom flesta stjärnorna)

OK ovanstående är kanske lite extremt - men att bo på landsbyggden långt till grannen, använda glödtrådsglödlampor utan endaste en energisparlampa igång och övrig utrustning senast tidig 80-tal (dvs utan switchare i sig) är viktiga faktorer om man vill lyssna på svaga signaler på lång och mellanvåg (dom sändare som fortfarande är igång) etc.

det hjälper inte med stora och fina antenner utomhus om närområdet skräpar ned omgivningen med sina störningar från strömförsörjningar och energisparlampor - för dom störningarna tas också emot väldigt bra av stora och fina antenner...
GuW

Inlägg av GuW »

Jag kör switchat nätagg till min amatörradio utan problem, jag har tidigare kört på batteri med radion på samma ställe så jag har referens.

Däremot stör en noname-telefonladdare ut hela 80 och 40 metersbandet oavsett var i huset jag pluggar in den, men det är ändå ett litet problem jämfört med grannens plasma-tv...

Dra elkabeln (lågvoltssidan) ett par varv genom en ferrit, eller kläm på en eller ett par klämferriter på sladden så ska du se att det blir mycket bättre.
andersfalt

Inlägg av andersfalt »

tack GuW, men du snackar till en svagströmsing som examinerades 1967. Så var hygglig förklara vad är en ferrit (järn nått). ursäkta ignoransen.
Anders
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
andersfalt

Inlägg av andersfalt »

tack GuW och Biker ,nu vet jag mer om avstörningsferriter. Har kollat på Elfa, där finns mycket att välja på. Rörformade ferriter med stort centrumhål verkar lättmonterade tex art nr 58-660-70 på 94 Ohm. Har valet av resistansen någon avgörande betydelse ?
Anders
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Frågan återstår om brummet bara sker vid AM/"världs"-mottagning eller även vid FM och mottagning av riktigt starka AM-stationer?

Min erfarenhet från 80-talet var att även de gamla icke-elektroniska lysrörsarmaturerna störde rätt rejält när man försökte lyssna på Radio Luxemburg (1440) med inbyggda ferritantennen på radion...
Skriv svar