Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Om du menar ladugården så nej, jag ser ingen anledning att jorda taket där.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Lite mer gjort i helgen. På vägen ner till Burträsk med flickvännen Anna började jag känna mig hängig och det visade sig jag haft feber till och från under hela helgen. Men jag jobbade på ändå. Anna målade brädor medans jag spikade lock. Peter (SM2XJP) kom förbi en sväng på Söndag och vi spikade klart de mesta av locken. Det som är kvar nu är ovanför och under fönstren eftersom jag måste ut med fönstren innan jag kan göra klart det.

Jag köpte även ett partytält på Rusta och efter en rulle eltejp tycker jag det rakt ser rätt stabilt ut. Det är perfekt så jag har någonstans där man kan arbeta under tak med sådana saker som svetsning osv. Jag vill inte göra det i ladugården pga brandrisken.

Förhoppningsvis får jag 28mm borren jag beställde nu till veckan så kan jag göra klart balkarna till bottendelen av mastprojektet så jag får ner de grejorna vid nästa tur ner.

Bild
Party party

Bild

Bild
Blev less på rullbockarna, så jag svetsade ihop dem lite

Bild
Nu viker skiten sig inte

Bild
Anna målar

Bild
Börjar bli fint

Bild
Kopplade in stagen till deras jordsystem

Bild

Bild

Bild
Dålig bild men ja, ni ser ju lite

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Åsså lite finare bilder från tidigare aktiviteter som SM2XJP skickade :)

Bild
Stationsägaren behöver skydd för huvudet nu när det nästan inte finns något hår där ;)

Bild
Städning

Bild
Stolen som används när man vill sitta mitt på vägen och stoppa trafik när grannen transporterar virke. Dock brukar det normalt köra ett par bilar där per dag ;)

Bild
Jag provar nya vinkelslipen på H-balken

Bild

Bild

Bild

Bild
SM2O på seskarö
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag funderar på om det verkligen är bra att lägga belastning på bara 4 punkter på lagerringen sådär?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Balkarna kommer hamna längre ut än vad som syns på bilden. Sedan funderar jag på att svetsa U-balk mellan som även de kommer att fördela ut lasten mer på lagret. Sedan underifrån på lagret så kommer det vara ca 30st kontaktpunkter ner mot fundamentet. Blir inte lika bra som om jag gjort det med en plåt, men jag har svårt att tro det inte ska fungera bra så här också.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Idag har jag borrat lite i balkarna. Efter 8st 28mm hål och 8st 15mm hål så är de färdiga att fraktas ner till stationen igen där jag ska testa att de passar plus svetsa ihop alltihopa. Jag kommer behöva borra lite mer smådelar sedan också men nu är iaf det "värsta" gjort, bara lite smådelar kvar.

Bild
Tvingarna fick hjälpa till att hålla fast det eftersom jag bara kunde klämma det riktigt på baksidan

Bild

Bild

Bild
Tunga grejor
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag glömde mobilen i Burträsk, så det blir tyvärr inte några bilder den här uppdateringen.

Jag testade balkarna jag borrat hål i och kom fram till att jag borde ha borrat för M16 och inte M14 som jag hade fått för mig. Så det var bara att packa in delarna i bilen igen och ta med dem upp till Luleå. Däremot var hålbilden helt perfekt, så bara jag borrar upp hålen från 15mm till 17-18mm så ska det passa perfekt.

Jag och SM2XJP åkte även till Rainer, SM2DMU som snällt gav oss en stagring från en av hans föredetta master. Jag blev väldigt glad när jag såg att ringen kommer att passa vår mast utan större problem, behöver bara borra upp ett nytt hålmönster i själva plattan (kommer bilder på detta sedan).

Jag har även flyttat ut alla fönster på huset och gjort ordning locken ovanför midjan på en av gavlarna, så förhoppningsvis är det snart klart! Detaljerna runt fönstren kvar och en gavel ovanför midjan kvar + knutbrädorna.

Återkommer...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I helgen blev det lite gjort igen. Nu är det i princip klart med huset för i år. Det är lite till som min flickvän ska måla och brädorna ovanför en midja men sedan är det klart till nästa år då sista sidan ska göras. Så nu kommer jag ladda hårt på att försöka få upp den där 40m masten innan snön kommer, vilket inte ger mig så mycket tid. Jag byggde även lite på lagret till mastprojektet och SM2LIY drog ut 500m RG-6 koax och vi satte upp en vertikal i änden med preamp. Vi testade att lyssna lite smått och det verkar lovande. Tanken är nämligen att den ska användas för att kunna lyssna på samma band där vi sänder, dock tror jag en radio med ett bra roofingfilter hade varit passande.

Helgen 8-9 är det dessutom inplanerat en resa upp till Gällivare där vi ska ta ner en 60m mast som är nästan likadan som den jag har inför nästa års projekt. Om nu vädret sammarbetar...

Jag har inte tagit så mycket bilder i helgen då jag fått skräp innanför linsen på min mobilkamera som gör allt suddigt och jag behöver ha nån liten TORX för att lyckas skruva upp den. Däremot köpte jag en kamera av SM2XLL som ska få ta bilder framöver åt mig.

Här är iaf några bilder, dock har det blivit lite mer gjort nämligen att jag kapat brädorna nertill och Anna har målat hela långsidan.

Bild
Anna målar på

Bild
Fönsterfoder gjorda, togs sedan lös och ska målas

Bild
Det var någon som kommenterade att väggen såg ut ungefär som figurerna i pacman :)

Bilderna togs av SM2XLL
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Haha! så jäkla snyggt :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, då var våra akuta slutstegsproblem lösta. Tur man känner snälla personer som har resurser att hjälpa till. Vi har fått ett splitternytt ACOM 2000A sponsrat av Ojojoj Music AB. Ett helautomatiskt slutsteg som är robust och möjligt att även använda för att köra remote. Dessutom med hjälp av grejor (remoterig) som microbit (http://www.remoterig.se) har sponsrat med så kommer stationen kunna styras helt ifrån en annan plats. Så jag kommer kunna sitta här uppe i Luleå och styra stationen precis som jag var på plats. Jag kommer pyssla mycket med det här i vinter så mer information om just remotegrejset då.

Det är mitt drömsteg som förhoppningsvis landar på stationen om någon vecka! LYCKA! Och STORT tack till Ojojoj Music AB för sponsringen!

Bild
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Awesome! :tumupp: Fan va trevligt! Nu vill vi som går Data/Y snart ha en studieresa till din station ;)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jadå, ni är välkommna :)
Hannibal

Inlägg av Hannibal »

Mycket bra slutsteg kan jag meddela. :tumupp:
MVH SA7BHQ
vaxfan

Inlägg av vaxfan »

Gratulerar till slutstegstillökningen. :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

korken>Nu vill vi som går Data/Y snart ha en studieresa till din station

Men frågan är ju vart den resan skall gå nu när stationen blir fjärrstyrd :D

Skämt åsido, stort grattis och tack från oss som följer ditt stationsbyggande till Ojojoj Music och Remoterig för sponsringen. Ni har satsat på en vinnare!
Skriv svar