koppla 1 speakon till 2 slutsteg
koppla 1 speakon till 2 slutsteg
Är det möjligt att koppla 1 speakon kontakt till 2 slutsteg, ett för bas och ett för diskant?
Eller ska man koppla båda diskantstegen på en speakon och båda basstegen till den andra speakonen?
Eller ska man koppla båda diskantstegen på en speakon och båda basstegen till den andra speakonen?
Re: koppla 1 speakon till 2 slutsteg
Är inte riktigt med på vad du menar, men har du en 4-polig kontakt i högtalaränden och 2st 2-poliga på förstärkarsidan borde det fungera... Förutsatt att jag har förstår hur du tänker...
Nu får jag gissa hur du menar. Har du två mono signaler, en höger och en vänster som du vill ansluta till två förstärkare per sida?
Visst det går bra, men jag tror att du bör ha ett delningsfilter.
Visst det går bra, men jag tror att du bör ha ett delningsfilter.
Här kommer de utlovade bilderna. men hur ska jag koppla xlr kontakterna jag har en ledare + skärm till den?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Visst går det att köra två kanaler från två olika steg i samma Speak-On, det gäller bara att setill så att man inte kopplar fel.
För då kan man förstöra det mesta (minns de som glömde tänka och kopplade två steg till samma bas och brände två Labgruppen-steg).
Har du Speak-On på stegen? Hur många steg har du?
För då kan man förstöra det mesta (minns de som glömde tänka och kopplade två steg till samma bas och brände två Labgruppen-steg).
Har du Speak-On på stegen? Hur många steg har du?
Nu var det säkert minst 10 år sedan jag kopplade PA sist. Dock har jag för mig att den lokala uthyrningsfirman hade 4-polig speakonkablage från ett rackcase till bashögtalaren. Sedan tog men en kort speakonkabel från bashögtalaren till topphögtalaren. I rackcase:t satt det säkerligen delningsfilter och dubbla slutsteg. Kopplingen var specifik och anslutningarna satt på en rackpanel. Vad som är standard eller vanligast har jag ingen aning om.
13th.Marine: nej jag har inte speakon på stegen men jag ska löda på det istället för sockerbitarna som sitter där nu, det är frågan om 4st gamla biografsteg. tänkte ett steg för höger bas, ett steg för höger diskant på ett speakon don och ett steg för vänster bas, ett steg för vänster diskant på den andra speakon donet. Med tydlig märkning förstås!
Men frågan om xlr kontakten kvarstår.
det är samma steg som i min andra tråd:http://elektronikforumet.com/forum/view ... 1&start=15
Men frågan om xlr kontakten kvarstår.
det är samma steg som i min andra tråd:http://elektronikforumet.com/forum/view ... 1&start=15
Senast redigerad av Emil95 28 augusti 2012, 12:37:20, redigerad totalt 1 gång.
- Gildebrand
Ja det går bra! Eller snarare det är så man brukar göra. På de stegvagnar jag brukar jobba med så har vi kopplat färdigt det i själva stegvagnen så att det är enkelt att koppla in 

Glöm mitt förra inlägg. Mina tankar var någon annanstans.
Till högtalare har man normalt sett inte skärm. Man har två poler, skärmen är antagligen den negativa.
Till högtalare har man normalt sett inte skärm. Man har två poler, skärmen är antagligen den negativa.
Sidospår: Tips: Ha högpassfilter på diskantsteget också, så kan du spela mycket högre och slipper passiva högpassfilter!