Någon som är bra på digital kabeltv här (DVB-C) ..?
Någon som är bra på digital kabeltv här (DVB-C) ..?
Saken är den att vår signal emellanåt är mycket dålig. Då den kontrollmäts är den helt OK, men ibland kan man inte ens se på eländet.
Nu var en grabb in och mätte som verkade mycket kompetent och mån om att gå till botten med problemet. Vi kikade på signalen och även om den var i rätt nivå så var det en sak har tyckte att såg konstigt ut:
På hans instrument fanns en display som jag uppfattade som ett spektrogram, men frekvensen på X-axeln, dvs varje "mux" (frekvensband) såg ut som en "burst". problemet var att nivån varierade ganska mycket, kanske 5dB i ändarna och dessutom hade vissa muxar "gropar" där nivån var kanske -10dB från medelvärdet.
Någon som kan drista sig till att spekulera vad sådant beror på? Till saken hör att flera på samma gata har linkande problem så det torde inte sitta i vårt hus kablage.
Nu var en grabb in och mätte som verkade mycket kompetent och mån om att gå till botten med problemet. Vi kikade på signalen och även om den var i rätt nivå så var det en sak har tyckte att såg konstigt ut:
På hans instrument fanns en display som jag uppfattade som ett spektrogram, men frekvensen på X-axeln, dvs varje "mux" (frekvensband) såg ut som en "burst". problemet var att nivån varierade ganska mycket, kanske 5dB i ändarna och dessutom hade vissa muxar "gropar" där nivån var kanske -10dB från medelvärdet.
Någon som kan drista sig till att spekulera vad sådant beror på? Till saken hör att flera på samma gata har linkande problem så det torde inte sitta i vårt hus kablage.
Re: Någon som är bra på digital kabeltv här (DVB-C)?
Ta en bild nästa gång på mätinstrumentets skärm ?
I övrigt låter det som att vissa frekvenser dämpas rejält samt att det finns störningar. Rejäla sådana då 5-10 dB är mycket har jag för mig. Verkar som kabelnätet är uselt.
Mäter man ren amplitud ser allt säkert okej ut. Men med de avancerade moduleringar som används så missar man målet helt.
I övrigt låter det som att vissa frekvenser dämpas rejält samt att det finns störningar. Rejäla sådana då 5-10 dB är mycket har jag för mig. Verkar som kabelnätet är uselt.
Mäter man ren amplitud ser allt säkert okej ut. Men med de avancerade moduleringar som används så missar man målet helt.
Behöver inte ta en bild. De tror mig nog och instrumentet de har är enkoms för ändamåler och mäter såväl amplitud som signalens kvalitet (bitfel)
För ett tag sedan var det väldigt dålig bild på analogt Comhem samt att Internet via samma kabel fungerade dåligt. De mätte i min lägenhet och konstaterade att en förstärkare i huset var sönder. Denna byttes ut och bilden blev bra igen. Dock har bilden blivit dåligt igen några månader senare. Denna gång fungerar dock Internet och jag har inte ringt och klagat eftersom jag inte bryr mig. Men jag misstänker att samma förstärkare kan ha havrerat igen med tanke på bilden. Eftersom det handlar om höga frekvenser kommer signalen igenom ändå fast med sämre styrka
.

Om signalstyrkan är tillräcklig skulle jag misstänka någon typ av störning.
Det är vanligt med switchade nätdelar idag och vissa kan alstra övertoner ganska högt upp i frekvens.
Störningar som kan gå in bakvägen p.g.a. en kabel som fungerar som antenn, dvs. skärmen är dåligt ansluten?
Jag skulle nog rekommendera kontroll av diverse anslutningar (antennkablar) även hos grannarna.
Även kontroll av laddare av den typen som jag nämnde.
Kanske svårt för felsökningpersonalen att upptäcka störningar med just det instrumentet?
Det är vanligt med switchade nätdelar idag och vissa kan alstra övertoner ganska högt upp i frekvens.
Störningar som kan gå in bakvägen p.g.a. en kabel som fungerar som antenn, dvs. skärmen är dåligt ansluten?
Jag skulle nog rekommendera kontroll av diverse anslutningar (antennkablar) även hos grannarna.
Även kontroll av laddare av den typen som jag nämnde.
Kanske svårt för felsökningpersonalen att upptäcka störningar med just det instrumentet?
Re: Någon som är bra på digital kabeltv här (DVB-C) ..?
Jo, det tror jag med, men hur göra då?Kanske svårt för felsökningpersonalen att upptäcka störningar med just det instrumentet?
Det enklaste är nog att kolla på TV-bilden under tiden man kopplar loss misstänkta störningsalstrare (en i taget).
Eventuellt två man som felsöker samtidigt med en typ av kommunikationsradio t.ex. PMR.
Eventuellt två man som felsöker samtidigt med en typ av kommunikationsradio t.ex. PMR.
Jag skall föreslå det till bolaget. Eftersom alla hus är anslutna i samma skåp på gatan kan man koppla ur där. Problemet är att felen är intermittenta och sällan på kontorstid.
Nån granne som slår på en viss apparat när de är hemma kanske?
Möjligt, men samtidigt borde ju utrustningen vara så designad att överhörningen är minimal. Själv har jag bytt alla kablar och satt HF-täta kontakter i metall.
Det var ungefär så jag tänkte också.eqlazer skrev:Nån granne som slår på en viss apparat när de är hemma kanske?
Jo, det är problem. Kan bero på att någon kommer hem och kopplar något som stör.AndersG skrev:Problemet är att felen är intermittenta och sällan på kontorstid.
Det kan ta tid att spåra upp. Men två personer som engagerar sig på kvällstid när störningen är aktiv är kanske lösningen?
Det gäller att snoka i varenda rum. En liten "väggvårta" från Kina kan ställa till stora problem.
Även s.k. miljövänliga EU-lampor innehåller switchade drivkretsar som kan störa. Vet dock inte om de kan störa
så högt i frekvens som TV-kanalerna. Men det kan löna sig att kontrollera.
Det är kanske svårt att få kabel-TV-bolaget att ställa upp med en sådan stor kontroll?
Eventuellt kunde kanske bolaget uppmana alla abbonenterna att se över sina kablar och externa nätdelar
genom att lägga info-blad i brevlådorna?

Jag har liknande problem här med Comhem i flera månader.
I förra veckan kom en tekniker hit och kollade men styrkan och kvaliteten verkade okej, han kollade vidare och hittade ett allvarligt fel.
Nu hörde jag inte riktigt vad han sade men jag tyckte han sade att det var fel på "TUX" som skulle ligga på ett värde 10 men det låg på 7.5.
Han sade att detta problem uppstod för flera månader sedan när dom gjorde en kanalomläggning.
//Per
I förra veckan kom en tekniker hit och kollade men styrkan och kvaliteten verkade okej, han kollade vidare och hittade ett allvarligt fel.
Nu hörde jag inte riktigt vad han sade men jag tyckte han sade att det var fel på "TUX" som skulle ligga på ett värde 10 men det låg på 7.5.
Han sade att detta problem uppstod för flera månader sedan när dom gjorde en kanalomläggning.
//Per
Gropar som ser ut som ett snyggt bandspärrfilter beror väl snarast på nåt problem med reflektioner eller liknande i ledningsnätet. Jag har svårt att tro att någon granne skickar ut en störsignal som är exakt en motfaskopia av en del av kabelnätets frekvensspektrum.
är det nån skillnad när det är varmt eller kallt oftast är det dåliga kontakter