Driva 14V plattskärm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Neondiod

Driva 14V plattskärm

Inlägg av Neondiod »

Jag har hittat en plattskärm, Samsung SyncMaster 920T som jag inte vet om den fungerar. Den går på 14V DC och transformatorn saknas. Har hitten en transformator att köpa för 700:- men det är för dyrt även om skärmen skulle fungera.

Strömingången är en rund anslutning typ ca 6 mm ytterdiam med plats för stift i centrum. Problemet är att det inte står på skärmen vad som är plus och minus, endast 14V DC.

Kan man ta isär den för att lura ut det eller klarar den fel polaritet en kort stund?

Jag har Googlat utan resultat.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Driva 14V plattskärm

Inlägg av FormerMazda »

Med 99% säkerhet är mitthålet +.
Har du inget labbagg du kan testa med?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

http://www.ebay.co.uk/itm/14V-AC-Adapte ... 43aee2ee1c

Innan man monterar den så måste lusläsa att det är rätt. Sen kan man byta kontakter så att det fungerar.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Ett trick som jag använt några gånger är att mäta ohm-mäta/diod-pip-mäta på strömingången och någonting jordat på prylen. Har man då inte kontakt mellan mitten på anslutningen och något jordat på prylen, men har kontakt mellan utsidan på anslutningen och något jordat på prylen så är plus i mitten. Annars och tvärtom.

Lite begripligt kanske?

Vill man vara ännu säkrare kan man plocka isär prylen, oftast finns det fina jordplan på något kretskort som man kan mäta mot, eller följa banorna och se hur kondingar är kopplade t.ex.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Jo jag har ett labbagg men behöver väl ändå veta polariteten på skärmen? Kan givetvis börja på en lägre spänning och hoppas risken är mindre för brände komponenter om det blir fel.

Den där adaptern var billig men jag har ett antal adaptrar hemma och andra grejer har inte varit så kinkiga på exakt rätt spänning, så 12V kan nog funka också om jag inte har 14V men jag tror jag har en på 13,8V.

Tror jag förstår diodtestet och har en multimeter med den funktionen som jag dock är lite osäker på hur den funkar. Sen gäller de att hitta en jordpunkt/-plan också :humm: Det finns en del metall på och kring RGB och DVI ingångarna, kan de vara jord?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Det roligaste är ju att öppna den och kolla vad som är vad, inte värst svårt att se, där sitter troligen någon polvändningsskyddsdiod (det var ett långt ord :) ) på ingången, eller om inte annat en elyt som talat om polaritet.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Gjorde diodtestet och multimetern pep när jag hade ena kabeln mot metallen på utsidan av RGB- och DVI anslutningarna (där skruvarna från kontakterna kan skruvas in) och mot utsidan av strömanslutningen, men pep ej när jag hade kabeln i centrum av strömanslutningen. Är det då ställt utom allt tvivel att utsidan är jord då utsidan på RGB/DVI alltid är jord?

Försökte också skruva av plastkåpan där strömanslutningen är men den satt fast och jag väntar med att använda våld om det kan undvikas.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Skärmen (utsidan) på de anslutningarna är alltid antingen oanslutna eller jord, ja. Så du kan vara så säker på att plus är i mitten då.
Rofhök

Inlägg av Rofhök »

mitten +

Du kommer dock få byta kondingar i den, det är standard på samsung. 3st 470uf brukar det vara.
Tänk på att skärmen behöver typ 1,5 ah

mvh micke
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Hade ingen passande kontakt hemma så jag måste införskaffa det först.

Får kolla kondingarna om den inte funkar.

Det står 3 A på den vilket labbagget klarar. Jag tror inte skärmen behöver 1,5 Ah :wink:
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Ibland får man ha tur..

Hittade en transformator till en annan plattskärm (en skärm med dåliga färger och endast 17") som var på 14V, 3A och plus i mitten på den passande kontakten. Och skärmen funkar bra :D
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Det finns också en oerhört stor risk att den fungerar med 12V också (har provat en gång)
Skriv svar