Behöver hjälp med val av komponenter. Styra 12 V via USB.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Behöver hjälp med val av komponenter. Styra 12 V via USB

Inlägg av jesse »

Tänkte just länka till wikipedia, men det var ju onödigt då. :)

Men jag snor bilden från wikipedia ändå:

Bild

Bild

För att ladda upp en kondensator krävs det att det går en ström. Om man inte har något motstånd går all ström direkt och tiden för uppladdning blir nära noll.
med ett lågt motstånd går det ganska fort, men med ett högt motstånd är strömmen väldigt låg och det tar lång tid innan kondensatorn laddas upp.

Uppladdningen följer kurvan på bilden.

Men du har ett problem till. Basen på transistorn kräver en viss lägsta ström, som går genom basmotståndet. Så strömmen genom första motståndet ska inte bara ladda upp kondensatorn, den ska också försörja transistorn. Därför kommer kondensatorn aldrig att laddas upp om om första motståndet släpper igenom för lite ström (som bara slukas av transistorn)

Men ytterligare en transistor kommer förstärkningen att vara flera hundra gånger högre, och det räcker med en myclet liten basström för att driva transistorn. Du kan då ha ett större bas-motstånd (kanske 10-100 gånger större än det som sitter där nu). Man kopplar den som en "darlington":
Bild
xciso

Inlägg av xciso »

Det är väldigt snällt av dig Jesse, men du virrade bort mig nu.
Du har inte möjlighet att förklara lite mer exakt vad för komponenter jag kan testa med?

Har hittat lite gamla kretskort som jag funderar på att ta kondingar och sånt ifrån. (kan även vara bra för att öva upp mina lödkunskaper ;) )
Bland annat ett moderkort som har 1200uF 16V.

Som jag har det nu så har jag ett 1K motstånd och sedan en 220uF 10V konding.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

delay.gif
Ta loss ena benet på R1 och sätt dit emittern på dem nya transistorn istället. Sätt R1 tillbasen och kollektorn till reläspole, där kollektorn på den andra transistorn sitter.
R2 behövs knappast, men skadar väl inte heller där den sitter.

(edit: fel i bild rättat)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xciso

Inlägg av xciso »

Jag har nu fått det att fungera!!!
Det är en liten sak som jag stör mig på men det får tas sen.

Jag har även ritat upp hur jag gjort allting, så kan ni även ge tips och råd om detta är en säker och bra lösning.
MEN.. Skratta inte åt ritningen, jag är inte arkitekt :D

Bild
xciso

Inlägg av xciso »

Ni som var så snabba på att svara förut.
Får jag höra lite åsikter om detta ser bra ut eller inte.

Jag vill ju inte göra något som känns helt fel då jag inte riktigt har dem "skills" som många av er sitter på ;)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ser väl jättebra ut. :)

>Ni som var så snabba på att svara förut.
Jo, men folk är ute en solig lördagseftermiddag.

> Skratta inte åt ritningen
Jo! Bild

EDIT:
förresten, hur lång tid lyckas du få som mest?
xciso

Inlägg av xciso »

Här i Östergötland har vi även regnskurar!! :(
Kul att du tycker det ser bra ut.

Är det egentligen någon fara med att ha en trimpot istället för fasta motstånd?
Det där 1K motståndet som sitter efter spärrdioden. Gör det någon nytta tro, eftersom jag ändå ställer om med trimpoten.
Just nu är allting bara ihoplött för test, och om ni tycker det verkar bra så löds det om och sätts in i lådan :)

EDIT:
När allting är avslaget och urladdat så tar det nu ca 40sek, vilket vart ganska bra, lite för långt, men om det stängs av och slås på fort igen så klickar det mycket fortare. Det beror väl på att kondingen inte hunnit tömma sig.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

40 sekunder är ju imponerande länge. med min beräkning 10k*1000µF blir t= 10 sek. För att nå 40 sekunder måste kondensatorn laddas upp mer än 99%

kolla diagrammet igen:

Bild

Det innebär i så fall att konstruktionen är VÄLDIGT känslig för variationer, t.ex. temperatur eller annat som kanske gör att reläet aldrig går igång.
Antagligen är det säkrare att halvera motståndet och då få 20 sekunder, vilket du ju ändå ville ha. Poten är väl egentligen onödig om du kan sätta dit ett fast motstånd. Du hade väl den där bara för att testa ut vilken resistans son behövdes för den tid du ville ha.
xciso

Inlägg av xciso »

Jag var lite inne på att ha den där permanent för att kunna ändra tiden om det skulle behövas.
Det var dock VÄLDIGT känsligt när jag rörde på poten, så ändras den lite vill det aldrig starta, och ändras den åt andra hållet startas den direkt.
När jag ohm mäter över poten så visar nu den 4.77K.
Så om jag nu tänker rätt så borde det bli samma sak som att jag sätter dit ett 6K motstånd och tar bort med 1K oxå givetvis.

Men som sagt så kanske det är bra att ha poten så tiden kan ändras.
Men hur kan jag göra för att ändra som du tycker? Vrida ner potens motstånd och sätta dit en större kondensator? Kan jag i så fall seriekoppla den eller ska den parallelkopplas, eller kan jag enbart ha 1st monterad?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Den ska inte starta omedelbart bara för att du rör poten en aning. Då är det något annat fel i kretsen - kanske fler glapp - eller att det är som jag skrev - den är på gränsen att transistorn kan börja leda och då blir det mer en slump om det råkar fungera.

Annars ska ju tiden vara proportionell mot motståndet: halverar du motståndet ska tiden halveras osv.

Dubbelt så stor kondensator (eller mer) kan du ju testa med, och lägre motstånd förstås. Då borde det fungera bättre. Eller så kanske mitt tips med en extra transistor ändå skulle behövas för att det ska fungera säkert.
xciso

Inlägg av xciso »

Jag har letat igenom lite högar av överskott och har nu hittat kondingar på 2200uF, 3500uF, 4700uF.
Förutom det så hittade jag även ett 4år gammalt 600 pack med olika motstånd :)

Vad blir skillnaden med att använda en transistor till mot att köra med ett mindre motstånd och störr konding?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Med en transistor slår den om när den får mer än 0.6 volt på basen + tillräckligt hög basström.
Har du ett stort motstånd kommer strömmen att vara mycket låg och risken finns att transistorn aldrig slår om.

Med två transistorer slår den om först vid 1.2 volt, men kräver mycket lägre ström. Resultatet blir mer förutsägbart och lättare att räkna på.
Du kan då ha ett stort motstånd utan att funktionen äventyras.

Mindre motstånd och större konding borde väl också fungera, men blir lite mer oförutsägbart (beror mer på transistorns Hfe som är svårt att veta något om i förväg)
Det var dock VÄLDIGT känsligt när jag rörde på poten, så ändras den lite vill det aldrig starta, och ändras den åt andra hållet startas den direkt.
Det där tyder snarare på att det är dålig kontakt nånstans, eller att poten är dålig / trasig. För riktigt så opålitligt borde det inte vara.
Prova att göra om alla lödningar samt byta poten till ett fast 4.7k motstånd.
EDIT: Nej, förresten, byt till ett 2k2 motstånd och sätt dit 2200µF istället.
xciso

Inlägg av xciso »

Men poten borde väl vara väldigt känslig efter som den styr fur fort det ska gå igenom. Och då hade jag ju en 220uF vilket bara fördröjde ca 2 sek som du sa.

Vad bör jag ha för extra trissa i så fall och vart ska den i så fall sättas.

Annars är det kanske att testa med den 4700uF som jag har, men den är högre än lådan så då behövs ny låda..
xciso

Inlägg av xciso »

Så du tycker inte jag ska köra med en större än 2200uF?
2k2, är det samma som 2k?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Här är ett sätt att montera en extra trissa, jag valde en BC547... Om du lägger den "på mage" och löder fast emitter (E) och kollektor (C) som på bilden sitter den stadigt (var noga så du inte kortsluter något). Sen är det bara att löda en liten sladd från basen (B) till lödpunkten för R1 (märkt B i bilden). Observera att du måste kapa ledaren från R1 precis intill den bana som går till R2 och basen på trissan som redan sitter där...

Angående frågan om 2K2 så läser du bokstaven som ett komma, dvs. 2,2K.
USB_delay_bak3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar