Problem med min Kina-spindel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Problem med min Kina-spindel

Inlägg av X-IL »

Jag skulle provköra min Kina-spindel igår, men när jag satt ihop allting och programmerat VFD:n enligt instruktionerna ville det inte riktigt, man hör att motorn får spänning och ökande frekvens men spindelaxeln står still, jag klipper in lite av funderingarna från min projekttråd:
...när jag kör igång spindeln "stegar" den över, alltså, den kommer aldrig igång, men motorn låter och spindelaxeln darrar. Däremot om jag ger den en liten skjuts i början så hoppar den igång. Det känns som att det skulle vara någon rampning som sker för fort, men har inte hört om sådana problem tidigare. Kan detta hända på 3-fasmotorer? I mitt huvud tycker jag att det borde kunna göra det. Jag tycker att motoraxeln snurrar lätt...
Jag hann även efter att jag skrivit den texten igår kväll prova att byta plats på faserna samt ändra ramptiden till det dubbla. Det blev ingen skillnad med dessa förändringar. Jag har en fundering, kan det vara så att det är en fas som har dålig kontakt? Jag "ringde" alla tre faserna mot varandra, men kollade inte om det skilde något i resistans. Jag ska försöka hinna med att testa följande saker idag för att ringa in problemet mer:
  • Testa samma VFD med annan motor och kabel
  • Testa samma VFD med samma motor men annan kabel
  • Testa annan VFD med samma motor (har dock ingen 2.2kW VFD till, så detta lär nog fela)
Jag hoppas verkligen på kabelfel, men det känns inte helt troligt.

Jag har kontaktat säljaren men ännu inte fått något svar förstås.

EDIT: Sprang ut och mätte lite nu, 1,8Ohm mellan alla tre stiften och 0,5Ohm för varje fas i kabeln, så det verkar inte vara så enkelt :(
ezz

Re: Problem med min Kina-spindel

Inlägg av ezz »

låter som att du har VFD inställd på fel frekvens kontrollera att den går på 400hz pd 3 ,4 ,5
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det är quadrupelcheckat, de ligger på 400 alla tre.
Ju mer jag tänker på det desto mer tror jag på att VFD:n är trasig, att bara två av tre faser funkar eller så. Jag kan ju dock inte gärna testa att bromsa spindeln i 20000rpm heller. Till saken hör att jag inte ännu har vattenkylningen inkopplad, så alla tester handlar om att köra i några få sekunder, men det är ju starten som är problematisk så det räcker. Nå, om jag kopplar in en annan motor med annan kabel så lär jag ju märka om VFD:n är hel eller ej, får ju ställa ner frekvenserna då förstås.
Idag är det fullt upp med handling, dop och träning så ytterst tveksamt att jag hinner göra några större tester idag.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

:oops: :oops: :oops:
Glöm denna tråd, det blir mycket bättre om man inte kopplar in en av faserna på jordanslutningen i VFD:n :)
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Shit, och jorden hamnade vardå?

/ Tompa
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja det undrade jag med. Misstänker att de inte dragit dit jorden till den anslutningen!!! Jag ringde ju allt så att det inte var kontakt mellan jord och faser. Jag kan kolla upp det sen.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Min Kina-VFD har bara en jordanslutning som man skall ansluta allt till, men jag tror inte att den används internt i VDFn.

/// Marcus
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Ok, var försiktig bara, låter lite otäckt
när fas och jord är inblandade blandat
så att säga.

Ett litet tips i all väll mening inget annat, jorda
alltid först innan du kopplar in något annat, detta
vet du säkert redan om men man vet ju aldrig
vem som läser tråden och alltid kan det hjälpa/tipsa någon. :)

Låt oss veta hur det går sedan.

/ Tompa
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

När jag kopplade faserna där de skulle sitta så snurrade allt som det skulle, jag ska kila ut och mäta upp om de två olika jordpunkterna på VFD:n är anslutna till varandra. Det verkar ju uppenbarligen inte så.

EDIT: Snyggt! Ingen av de tre punkterna utmärkta med jord-symbolen är internt förbundna :bravo: :humm: Nåja, då vet jag att jag ska ansluta dem på samma punkt bara precis som lond skrev.
Skriv svar