Raketmotorbygge

Berätta om dina pågående projekt.
malte93

Re: Raketmotor bygge

Inlägg av malte93 »

Kammlake skrev:Hejsan!
Nu blev jag allt inspirerad... Jag byggde en väteperoxidraket för många år sedan. Den blev aldrig något som var ute och körde (tänkte sätta den på en liten radiostyrd bil eller nåt) men jag testade den i en liten testbänk. Min var ganska enkel med en KMnO4 katalysator. Motorn fräste på rejält när man körde igång den. Gick dock bara tills katalysatorn lösts upp helt(eller i alla fall slungades ut) vilket bara var ca 5s.

Får man fråga varifrån du köper din 59,5%-iga väteperoxid och vad den kostar? Om det nu inte inkräktar på din affärsidé vilket det ju säkert skulle kunna göra...

Sen är det väl min plikt att berätta att jag i mina unga år fått en plastflaska att explodera innehållande väteperoxid och saltsyra (etsvätska). Väteperoxiden sönderföll i plastflaskan med skruvlock. Som tur väl var jag inte i rummet när det hände för hela rummet blev helt nedstänkt av H2O2 och HCl. Flaskan var uppfläkt... Det är ju i och för sig något liknande du är ute efter fast lite mer konrollerat :)

Lycka till och för allt i världen :ajabaja::
Stay green...

/Kammlake
Okej, problemet med upplöst katalysator är inget problem för mig, min kommer också att lösas upp ganska så fort men värmen från förbränningen av det fasta brännslet kommer att bidra till fortsatt nedbrytning av väteperoxiden.

Väteperoxid är nog ett av de renaste drivmedlet skulle jag tro så stay green på dig med :)

blueint skrev:Något man kanske kan låta robotar laborera med?
(så man får behålla sin egen kropp i ursprungsskick)
Alla tester kommer att skötas på behörigt avstånd.
En trycksatt väteperoxid tank på 30bar vill nog ingen stå bredvid.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Ska bli spännande att följa detta bygge, jag och ett par kamrater planerar även vi ett raketbygge, fast då en hybridraket med lustgas som oxidationsmedel.
Vår långsiktiga vision är att få fram en tillräckligt säker och kraftfull motor för att våga använda den som extra "booster" på våran pulsjet-drivna skoter.
Nu ska jag tillägga att just det är något som ligger väldigt långt i framtiden, om vi någonsin ens kommer att våga vistas i raketmotors närhet. :mrgreen:
Så till en början blir det att bygga några prototyper och prova ut olika designlösningar som sedan kan skalas upp.
Bild
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

H2O2 och N2O är nog kraftfulla. Otur att de ej räcker till rymden ;)
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Det beror nog snarare på raketen än på bränslet, kan man bygga en socker raket som når rymden går det nog med H2O2 och N2O också : p
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Ja, Spaceship one drevs av en hybridmotor med lustgas som oxidationsmedel.

http://www.wikipedia.org/wiki/SpaceShipOne
malte93

Inlägg av malte93 »

Om H2O2 används som ett mono-bränsle har du en låg specifik impuls men om H2O2 användas som ett bi-bränsle med (fotogen/paraffin/kerosene) får man en specifik impuls på 240 s. Om man byter ut väteperoxiden mot flytande syre hamnar den specifika impulsen på cirka 280 s.

Storbritanniens raket Black Arrow som användes för att skjuta upp satelliter till rymden använde H2O2/kerosene.
Bild

Bild
malte93

Inlägg av malte93 »

Virror skrev:Det beror nog snarare på raketen än på bränslet, kan man bygga en socker raket som når rymden går det nog med H2O2 och N2O också : p
Det återstår dock att se om folket bakom sugar shot to space lyckas, dom verkar ha stora problem med att bränslet spricker på grund av det höga trycket.
LaRdA skrev:Ja, Spaceship one drevs av en hybridmotor med lustgas som oxidationsmedel.

http://www.wikipedia.org/wiki/SpaceShipOne
Jajjamen stämmer bra, men spaceship one kan inte nå rymden själv utan måste lifta med ett annat plan i början.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Tror absolut att det går, men kan helt klart ta lite tid att lyckas och kräver nog betydligt mer av designen än om man använder ett "bättre" bränsle.
malte93

Inlägg av malte93 »

kanske inte någon intressant uppdatering men inhandlade mig några delar i rostfritt så jag kunde göra färdigt test H2O2-tanken.

16mm hål för en sexkantsnippel
Bild

Ser ut att passa finfint.
Bild

Dit med en mutter och på med lite epoxylim
Bild
Bild

Och sen på med kulventilen
Bild

Sandpappra och på med lite mer epoxylim
Bild
Bild

Limmad
Bild

Silvertejp har aldrig skadat
Bild

Och sen avslutar vi med lite eltejp
Bild

Imorgon ska tanken fyllas med destillerat vatten för att sedan provtryckas, blir nog en liten film då.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Vad är det för tryck?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Intressant tråd.
Joi, fastbränsle är inte svårt att göra av tex epoxi skummat i ren syrgas (misstänker dock detta får relativt kort hållbarhet, men lär tydligen funka, får man i tillräckligt hög koncentration syrgas borde det fungera, dock skulle nog inte jag labba med flytande syre, men goda resultat verkar tydligen ha uppnåtts med gasformig syrgas från tub enligt uppgifter på ett annat forum jag brukar hänga på).
malte93

Inlägg av malte93 »

Allt fungerade bara bra, men efter några tester ville inte epoxylimmet leka längre.
Så det blir att inhandla tangitlim vilket borde klara dessa tryck utan några problem efter tidigare erfarenheter.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Får jag flika in en liten fråga? Hur bra drag får man om man enbart använder väteperoxid och katalysator utan fastbränsle? Har lite lösa funderingar sedan ett antal år att konstruera och bygga ett väldigt snabbt "radiostyrt" flygplan, och har där funderat på kombinationen väteperoxidmotor för steg ett, och sedan klassisk fastbränslemotor.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Raketmotor kan också användas för att lyfta plan som är för tungt lastade.

Vad är "tangitlim" ?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Skriv svar