Okej, problemet med upplöst katalysator är inget problem för mig, min kommer också att lösas upp ganska så fort men värmen från förbränningen av det fasta brännslet kommer att bidra till fortsatt nedbrytning av väteperoxiden.Kammlake skrev:Hejsan!
Nu blev jag allt inspirerad... Jag byggde en väteperoxidraket för många år sedan. Den blev aldrig något som var ute och körde (tänkte sätta den på en liten radiostyrd bil eller nåt) men jag testade den i en liten testbänk. Min var ganska enkel med en KMnO4 katalysator. Motorn fräste på rejält när man körde igång den. Gick dock bara tills katalysatorn lösts upp helt(eller i alla fall slungades ut) vilket bara var ca 5s.
Får man fråga varifrån du köper din 59,5%-iga väteperoxid och vad den kostar? Om det nu inte inkräktar på din affärsidé vilket det ju säkert skulle kunna göra...
Sen är det väl min plikt att berätta att jag i mina unga år fått en plastflaska att explodera innehållande väteperoxid och saltsyra (etsvätska). Väteperoxiden sönderföll i plastflaskan med skruvlock. Som tur väl var jag inte i rummet när det hände för hela rummet blev helt nedstänkt av H2O2 och HCl. Flaskan var uppfläkt... Det är ju i och för sig något liknande du är ute efter fast lite mer konrollerat
Lycka till och för allt i världen:
Stay green...
/Kammlake
Väteperoxid är nog ett av de renaste drivmedlet skulle jag tro så stay green på dig med

Alla tester kommer att skötas på behörigt avstånd.blueint skrev:Något man kanske kan låta robotar laborera med?
(så man får behålla sin egen kropp i ursprungsskick)
En trycksatt väteperoxid tank på 30bar vill nog ingen stå bredvid.