Fråga ang. resistorer och spänningstålighet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
spufuz

Fråga ang. resistorer och spänningstålighet

Inlägg av spufuz »

Jag funderar på vad som gäller angående spänningstålighet och resistorer.

Låt oss säga att vi har en 1/2W resistor som "tål" 350V.
Får då spänningsfallet över resistorn vara max 350V eller är det spänningen in på resistorn som räknas?

Dum fråga kanske, men frågar man inget så lär man sig inget.
Norpan

Re: Fråga ang. resistorer och spänningstålighet

Inlägg av Norpan »

Spänningsfallet över resistorn.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Spänningen över resistorn. Tänk på att ofta är det förlusteffekten som sätter gränsen, den maxspänning du anger är förmodligen vad den tål innan det blir isolationsfel och genomslag.

U= sqrt(R*P), så får du maximala likspänning du kan lägga över resistorn innan den brinner upp.
Men skulle du lägga på en kort puls så kan den tåla 350V.
spufuz

Inlägg av spufuz »

Ok.
Så om jag har en 100K, 1/2W resistor så kan jag lägga ca 223V över den?
Om U = sqrt(100000 * 0,5) antar jag?

Då förbrukar den alltså 0,5W och ligger på gränsen för vad den tål?
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Ja, men värdena som är angivna på motstånd förutsätter en viss kylning. Så se till att ha marginaler samt att fästa motstånden på kretskort och inte snåla med kylytan.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Komponenter som ligger nära sin effekttålighet kan bli mycket varma. Detta påverkar resistansen som är temperaturberoende samt komponenter i omgivningen och då framför allt mönsterkort. Se till att använda marginal så blir konstruktionen enklare och montera varma komponenter en bit ovanför mönsterkortet.
spufuz

Inlägg av spufuz »

Tack för svaren.

Anledningen till min fråga är att i en av mina gitarrförstärkare så är anodresistorerna till 12xx7 rören på 0,5W.
Dessa får en spänning på ca 350VDC "på sig" och jag verkar ha ett spänningsfall på ca 124V över en 100K resistor. (12ax7 samt katodresistor i serie mot jord)
Detta skulle väl innebära en förbrukning på ca 1.2mA och en effekt på ca 0,15W.

Så strömmen är ju med marginal lägre än vad resistorn tål.
Spänningsfallet ligger inom resistorns spänningstålighet.

Mina funderingar var ju alltså om det var spänningen in på resistorn eller spänningsfallet som innefattades av spänningståligheten.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Resistorn ser inget annat än spänning över sig. Den har ingen aning om den ligger aning om den ligger på jordpotential eller en million volt över det. Det är samma sak med alla prylar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Absinten har "sparkat in" och jag kan inte fokusera på skärmen utan svarar oavsett vad som tidigare är svarat.
Rimbo-Lasse (Elektrokakustic&Music) gav mig rådet att oavsett OM motståndet klarade effekten eller ej var man alltid tvungen att tänka på spänningståligheten. Ett starkt spänningsfält (Volt/meter) kan lätt bryta ner ett motstånd. Just därför är det en god idé att kanske välja 1W eller 2W motstånd vilka inte bara klarar högre effekt men också pga sina fysiska mått fixar en högre spänning.
superx

Inlägg av superx »

Om jag tolkar dig rätt så är spänningsfallet 124V utan signal in, vilket låter rimligt. När du skickar in en signal som klipper rörsteget kommer anodpotentialen sjunka drastiskt, och spänningen över resistorn öka. Man kan säkert överskrida effektmåttet momentant om man håller sig under gränsen i medeltal, men med spänningståligheten är det säkert värre. Där antar jag att en enda halvperiod av din insignal som ger för högt spänningsfall kan orsaka överslag.
Skriv svar