Behöver hjälp med val av komponenter. Styra 12 V via USB.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Behöver hjälp med val av komponenter. Styra 12 V via USB
Ju högre värde desto längre fördröjning. Så testa 47u eller 220u, kanske större eller mindre om tiden blir för lång eller kort.
Man kan ju ändra värdet på motståndet i motsvarande grad, om det blir för lång eller kort tid med kondensatorn.
Något liknade detta bör det se när du är klar... (fast med andra färger på motståndet och annat värde på kondingen då
)

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tack så mycket för dina utförliga bilder.
Du skrev om att du tyckte jag skulle ha 2 spärrdioder.
Den ena har du ritat in, men du skrev nåt om att jag skulle koppla den mellan relät.
Måste jag sätta det på undersidan av kortet, och i så fall vart?
EDIT: En sak till, vart ska jag koppla kabeln som går från kretskortet till slutsteget?
Du skrev om att du tyckte jag skulle ha 2 spärrdioder.
Den ena har du ritat in, men du skrev nåt om att jag skulle koppla den mellan relät.
Måste jag sätta det på undersidan av kortet, och i så fall vart?
EDIT: En sak till, vart ska jag koppla kabeln som går från kretskortet till slutsteget?
Jag har tyvärr ingen bild på undersidan av kortet så jag kan inte göra en lika pedagogisk bild till det
Men om du kan fota kortets baksida och lägga upp i forumet så kan jag rita dit dioden, annars det du ska göra är att löda dioden på baksidan mellan lödpunkterna för spolen på reläet (notera! inte på utgångarna P och S).
I schemat från KEMO sitter det ett motstånd i serie med matningen (R3) men det ser inte ut på bilden som att dom faktiskt stoppat dit det(?) Hur som haver, om du följer kopparledaren på kortet från plus 12V till den pinne som är ansluten på reläet så vet du var minus (katoden) på doiden skall sitta (det är sidan med svart ring). Den andra sidan (anoden, dvs. plussidan på dioden) kopplar du till nästa pinne på reläet. Ett tips här är att den andra sidan på spolen går till ett ben på transistorn (den svarta komponenten med tre ben), den går alltså inte till någon av utgångarna P och S i schemat.
Angående inkoppling till slutsteget så kopplar du ena sidan på reläkontakten (ex. P) till +12V (gärna en 12V som stängs av med nyckeln i bilen), den andra reläkontakten (i detta fall S) kopplar du till remoteingången på slutsteget, klart!

I schemat från KEMO sitter det ett motstånd i serie med matningen (R3) men det ser inte ut på bilden som att dom faktiskt stoppat dit det(?) Hur som haver, om du följer kopparledaren på kortet från plus 12V till den pinne som är ansluten på reläet så vet du var minus (katoden) på doiden skall sitta (det är sidan med svart ring). Den andra sidan (anoden, dvs. plussidan på dioden) kopplar du till nästa pinne på reläet. Ett tips här är att den andra sidan på spolen går till ett ben på transistorn (den svarta komponenten med tre ben), den går alltså inte till någon av utgångarna P och S i schemat.
Angående inkoppling till slutsteget så kopplar du ena sidan på reläkontakten (ex. P) till +12V (gärna en 12V som stängs av med nyckeln i bilen), den andra reläkontakten (i detta fall S) kopplar du till remoteingången på slutsteget, klart!
Då ska jag allt fixa bilder 
Som du ser på bilderna så är det ett motstånd mer än vad som visas på bilden hos Kjelle.

Som du ser på bilderna så är det ett motstånd mer än vad som visas på bilden hos Kjelle.

Ser att dom på detta kort har lagt in R3... Så här tänkte jag att du skulle sätta dioden. Se till så att benen inte kortsluter något!
Kanske jag som tänker fel, men varför måste jag ha en 12V från tex tändning där när jag har 12V på andra sidan kortet?Angående inkoppling till slutsteget så kopplar du ena sidan på reläkontakten (ex. P) till +12V (gärna en 12V som stängs av med nyckeln i bilen), den andra reläkontakten (i detta fall S) kopplar du till remoteingången på slutsteget, klart!
Jag kanske som sagt tänker helt fel..
Jag som är trött... Det funkar fint att koppla från matningen till kortet. Bara att sätta en bygel så här:
Edit: notera att bara den ena utgången från kortet används när du byglar enligt bilden...
Edit: notera att bara den ena utgången från kortet används när du byglar enligt bilden...
Tack! 
Och du är helt säker på att spärrdioden ska sitta åt det hållet på undersidan?
Det är det ända jag har kvar att löda. Och remoten du skrev i sista inlägget.

Och du är helt säker på att spärrdioden ska sitta åt det hållet på undersidan?
Det är det ända jag har kvar att löda. Och remoten du skrev i sista inlägget.
Du kan inte fundera själv lite åt vilket håll den borde sitta? T.ex. vad händer om .... ?
Det var en bra idé du kom med 
Jag har för mig jag har läst att dem ska kopplas tvärtom för att dem ska äta upp strömmen om den går bakvägen.
Men det kanske är helt fel?

Jag har för mig jag har läst att dem ska kopplas tvärtom för att dem ska äta upp strömmen om den går bakvägen.
Men det kanske är helt fel?
Har du en styringång på slutsteget för av och på eller tänker du bryta matningen med kjell&co relät?
Om så, vad är det för slutsteg, klarar kjell&co relät strömmen?
Om så, vad är det för slutsteg, klarar kjell&co relät strömmen?
Det ska styra av och på slaget för "remote" ingången.
Jo, det ska vara rätt... Dioden sitter i backriktning, dvs. att katoden, eller minussidan (ringen) skall sitta mot plus. Plus i detta fall kommer ju via R3 från plus som är översta padden man ser på baksidan i bilden