Har ett gammalt arkadspel som aldrig har haft ljud i högra kanalen (endast brus/brum). Då det är ett separat förstärkarkort (*1) har jag i första hand letat efter ett nytt sådant, vilket jag till slut lyckades med. Tyvärr var det inte så enkelt utan problemet kvarstår även med nytt förstärkarkort. Således är tyvärr problemet någonstans på huvudkortet.
Har ägnat kvällen åt att mäta spänningar (saknar tyvärr både oscilloskop och logikprobe) för att utesluta det som ett problem.
De mätpunkter jag hittar håller de spänningar det skall vara.
Till slut hittade jag dock något skumt, då där det är +15V ut från ena OP'n (mätpunkt AUD2). Antar att det inte skall vara det?
Mätpunkt AUD1 håller inte +15V.
Om man följer schemat så bör AUD2 vara höger kanal som inte fungerar, och AUD1 är vänster kanal som fungerar.
Kan det vara så enkelt att TL082 kretsen är kortsluten och att det bara är att byta, eller skall jag leta efter överslag (dålig lödning motsv) mellan utgången på den och matningen?
*1 : Sheet 2A (sida 3) i länkad PDF
Krestschema i sin helhet: http://arcarc.xmission.com/PDF_Arcade_A ... inting.pdf
Inget ljud i höger kanal (Atari Championship sprint)
Inget ljud i höger kanal (Atari Championship sprint)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Inget ljud i höger kanal (Atari Championship sprint)
För AUD2 ska vara annat än GND utan ljud och någon anslutning så krävs det att feedbackloopen är trasig, det är ju en följare.
Möjliga orsaker
* R151 sitter dåligt/gått sönder
* TL082 någon ingång är öppen
* TL082 är trasig
* C126 har kortslutit
* Skräp/ärg har orsakat en anslutning till +15v
edit: rättade till TL082 nr
Möjliga orsaker
* R151 sitter dåligt/gått sönder
* TL082 någon ingång är öppen
* TL082 är trasig
* C126 har kortslutit
* Skräp/ärg har orsakat en anslutning till +15v
edit: rättade till TL082 nr
Senast redigerad av Micke_s 19 augusti 2012, 20:36:53, redigerad totalt 1 gång.
Tack, skall ta ut kortet någon dag och kolla lödningar och komponenter lite mer noggrant.
Sådär, har pillat bort TL082:an, och kan konstatera att det är i praktiken kortslutning (10ohm) mellan VCC+ och 1OUT (Pin 8 och 1).
Det borde väl innebära att den bara är att kasta? Och med lite tur borde allt fungera om den ersätts med en ny...'
Komponenterna runt omkring samt lödbanor ser ut att vara ok förövrigt.
Det borde väl innebära att den bara är att kasta? Och med lite tur borde allt fungera om den ersätts med en ny...'
Komponenterna runt omkring samt lödbanor ser ut att vara ok förövrigt.
Jo, ser inte helt rätt ut ja.
Bara att återvinna och fixa en ny.
Bara att återvinna och fixa en ny.
Jajemän, nu har jag fullt ljud igen
Det var alltså så "enkelt" som en trasig opamp.
Tack Micke_S för visat intresse samt glada tillrop
Bifogar en bild på spelet (in och utsida) som referens för dem som inte förstår vad det här handlar om...
Tack Micke_S för visat intresse samt glada tillrop
Bifogar en bild på spelet (in och utsida) som referens för dem som inte förstår vad det här handlar om...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glad att man kan hjälpa till 
Ser ut som ett trevligt litet spel.
Ser ut som ett trevligt litet spel.