7 kW solcellsanläggning i drift!!!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Re: 7 kW solcellsanläggning i drift!!!

Inlägg av DW »

-att sälja el, påverkar det priset på nättariffen eller får man en utvald säkringsstyrka ex 32A.
Vad gäller?
Senast redigerad av DW 2 juli 2012, 21:21:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Riktigt roligt att det nu produceras el, måste vara underbart efter all otur genom projektet :D

Vore att ljuga att säga att man inte är avis på din fina anläggning :tumupp:

Mycket bra jobbat!
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Tack, tack! Ja det känns otroligt skönt, så sjukt mycket tid och kraft som detta har tagit. Vi får väl se om bidraget betalas ut nu eller om länsstyrelsen har schablat bort de pengar som var avsatta till mig.

Från första juli säljer jag nu överskottet till Bixia. Det blir spotpris utan avdrag, dvs runt 25öre/kWh nu på sommaren + lite överföring från EON. Till detta får man räkna runt kronan för el jag gör av med själv. Säg att jag gör av med en tredjedel själv nu på sommaren så blir totalvärdet  runt 60öre/kWh. Försäljning av elcertifikat tillkommer och ska ordnas härnäst, och vid årsskiftet hoppas jag kunna sälja till Telge för 1,50kr/kWh.

DW - Panelerna är inte känsliga för smuts. Det är klart att smuts drar ner effekten men det är fel att säga att det är känsligt. Generellt gäller att regn och vind håller rent så pass att det inte gör nån direkt skillnad med ytterligare rengöring, med andra ord är det underhållsfritt. Att dina fönsterbleck blir gråa efter 2 månader låter konstigt. Du kanske bor bredvid springfields däckbrand? :) Vi har vita bleck som fortfarande är vita efter ett år...

Att sälja el påverkar ingenting på ditt förbrukningsabonnemang, däremot kan du ju behöva gå upp säkringsstorlek om du vill mata ut en massa med enfasinverter eller bygga en med villamått mätt STOR trefasanläggning. Så länge man förbrukar mer än man producerar på årsbasis så är man huvudsakligen konsument och då gäller att man inte behöver några extra abonnemang eller annat som kostar pengar. Men man måste som sagt se till att huvudsäkringarna klarar max ström åt båda hållen.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Skatteeffekterna på detta kan bli väldigt spännande.

Å ena sidan: Det man säljer måste man ju skatta på och det man förbrukar måste man ... också skatta på.

Å andra sidan: Hela grejen lär ju bli en hygglig förlust och kan således generera avdrag på skatten! Så kan man sälja anläggning billigt till frugan när den är avskriven efter 3år.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

steppen7
-tack för raka svar :tumupp:

Något att fundera på. Frågan är ju om staten kommer att fortsätta med subventioner 2013.
Jag skall följa tråden framöver se hur det funkar i drift om du fortsätter med tråden, vilket flera hoppas på!
Bland det mest intressanta projektet jag följt o riktigt proffsigt :tumupp:
rolex42

Inlägg av rolex42 »

steppen7 skrev: Här kommer några bilder på anläggningen:
...
IMG_9002 (2)_1280x853.jpg
Jag gissar att de svarta kablarna är från solpanelerna. Vilken kabelarea har dessa?
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Stämmer bra. Eftersom spänningen ligger på 750V blir det runt 8A en fin dag och peakar 11,6A som mest hittills (8,72kW) så man hade ju klarat sig med 2,5mm2 eller till och med 1,5mm2 om man jämför med dimensionering för 230V, men jag kör 6mm2 på allt på DC-sidan för minimala förluster. Det är 6mm2 på boxarna också. Annars är ju 4mm2 rätt så standard i solcellssammanhang.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Här kommer en liten uppdatering om vad som hänt under sommaren.

-Länsstyrelsen har betalat ut bidraget och projektet är därmed slutfört formellt sätt.
-Jag har tecknat avtal tillsvidare med Bixia som köper överskottet till spotpris.
-Jag står på intresselista hos TelgeEnergi som ska börja teckna avtal i september för köp 1,50kr/kWh

Det som kvarstår:
-Koppla in de temperaturgivare som jag fäste på tre av panelerna till min logger.
-Ge mig in i systemet för elcertifikat, kanske med ett separat mätarabonnemang om det lönar sig.
-Bygga en energidisplay som visar energi och effekt för konsumtion och produktion samt netto i realtid. I mån av tid... :roll:

EDIT:
Kan tillägga att första hela månaden, Juli, gav 1018 kWh jämfört med projekterat 998 kWh.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

:tumupp:

Stort grattis till att ha gått i land med detta!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Nu på sommaren, är du en nettoförbrukare eller nettoleverantör ?
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Sprang ut till mätarskåpet och kollade:
Konsumtion: 426 kWh
Produktion: 1394 kWh

Det är alltså under knappt två månader.

Total produktion är 1.82 MWh vilket betyder att jag konsumerat 426 kWh av solelen och resten har gått på export. Jag har alltså konsumerat exakt hälften egen solel och hälften köpt.

Nettoproducent alltså, som väntat på sommaren.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Hur många tusen kW/h tror du att du kommer att producera på ett år? Producerar du mer än vad du gör av med?

Jag har börjat kika lite på detta med solceller. Har konstaterat att min nätleverantör verkar medgörlig och köper producerat överskott. Har ställt en fråga till kommunen om bygglov, men det har jag inte fått något svar på.

Får de hur detta slutar...
Zwampen

Inlägg av Zwampen »

Har du gjort någon summering vad priset/kWp har kostat dig?
Också hur många timmars jobb du har lagt ner för själva bygget?
steppen7

Inlägg av steppen7 »

anders_bzn - enligt mina kalkyler ska anläggningen ge 6751 kWh/år. Vi konsumerade ca 10000 kWh första året men då har vi kört närmare 300 W fasadbelysning på skymningsrelä, dvs mycket el i onödan på vinterhalvåret. Vi har dessutom kört underhållsvärme i garaget på byggfläkt, men det ska kopplas in på bergvärmen. Jag gissar att vi kommer landa på ca 7000 kWh när allt med husbygget är färdigt, vilket skulle betyda att vi behöver några hundra kWh på årsnetto. Vi vill inte producera mer än vi gör av med för då krävs producentabbonemang som kostar.

Med bidrag så har jag betalat ca 10300kr/kWp.
Antal timmar :humm: Alldeles för många...
Simuleringar totalt en arbetsvecka kanske. Montage, hmm det var väl 5 dagar á 6 timmar kanske men jag fick hjälp ungefär 3 dagar så det blir väl runt 50 mantimmar. Sedan har vi letande efter vettiga priser på DC-brytare och andra tillbehör, några kvällar, säg 4 gånger 3 timmar. Hmm ja det landar nog på över 100 timmar totalt med allt mailade och brevskrivande och joxande. Långt över vad som är normalt för en standard solcellsanläggning tror jag. :vissla:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Alltså, vi gör av med ungefär 16500kWh på ett år, jag inser att vi borde kunna spara en del. En varm månad gör vi av med 650-700kWh. Detta måste nog undersökas...
Skriv svar