Vintageinspirerat videospel

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Vintageinspirerat videospel

Inlägg av JohnA »

Som rörnörd och mycket förtjust i runda grönlysande katodstrålerör av den typ som satt i bl.a. äldre oscilloskop funderar jag ofta på olika former av videospel som hade varit möjliga att realisera redan på 1950-talet om de bara hade tänkt i sådana banor. Rörteknik är trevligt men jag ser ingen anledning att basera ett nykonstruerat videospel på rör. Det är mycket mer effektivt att använda en liten AVR eller PIC. Poängen är att funktionen ändå ska vara sådan att den härmar den mestadels analoga teknik som härskade i mitten av 1900-talet.

Men vilka slags spel med hyfsat underhållningsvärde skulle man faktiskt kunna bygga utan att fuska sig allt för långt bort från det som var möjligt på 50-talet?

Tennis for two från 1958 var ett av de absolut första "videospelen" och även om originalet skrotades har man lyckats rekonstruera den garderobsstora analogimaskin som drev underverket.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tennis_for_Two

Round Pong är ett bra exempel på vad jag fantiserar om:

Jag avser inte att sätta igång och bygga ett intressant spel, jag tycker bara det är kul att leka med tanken om alla ändå ganska avancerade spel man hade kunnat bygga på elektronrörstiden om man bara hade tänkt till och lagt de stora pengar det hade kostat då.

Delvis elektromekaniska lösningar tycker jag är ok för utmaningen. Allt man kunde göra med analogimaskiner/analog-datorer är ok. Roterande magnetiska minnen, optiska läsare av komplicerade roterande vågformer är ok. Mekaniska räkneverk, lampor, vridomkopplare o.s.v. hör också till. Om man först tänker sig vad konstruktionen hade kunnat innehålla för 50-60 år sedan kan man därefter fundera på hur den skulle gå att simulera med en liten billig 8-bitars microcontroller för att presenteras på rör-erans tillgängliga indikatorer.

Någon som lockas av tankeleken?
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Re: Vintageinspirerat videospel

Inlägg av JohnA »

80-talsklassikern Frogger borde vara förhållandevis enkelt att realisera med rörteknik. Tänk några horisontellt vandrande uppbrutna linjer mitt på skärmen och en groda i form av en fet punkt som ska röra sig vertikalt utan att krocka med "trafiken".
Användarvisningsbild
matsadona

Re: Vintageinspirerat videospel

Inlägg av matsadona »

Atari Warlords är ett kul spel, som i grunden endast är en utvecklad form av PONG.
Väldigt kul dessutom om man är 4 kompisar som spelar mot varandra.
Kontrollerna är enkla - dvs 4 st vridpotentiometrar och 4 knappar.
Skriv svar