Behöver hjälp med val av komponenter. Styra 12 V via USB.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xciso

Behöver hjälp med val av komponenter. Styra 12 V via USB.

Inlägg av xciso »

Hej.
Jag håller på och bygger en carpc. Jag ska alltså ha en dator i bilen istället för stereo.
Tanken är nu att jag vill kunna starta mina slutsteg via usb från datorn.

Jag hade tänkt såhär:
USB ut från datorn (+5V) till relä.
12V från bilen till relä.
Från relä till slutsteg.

Slutsteget ska starta när datorn startar och ger ut 5V.
Dock är jag inte klar där. Jag skulle även vilja få dit någon fördröjningstimer så allt annat hinner laddas upp innan slutsteget slås på. Som tex biltemas "Ljusfördröjare", fast bakvänd.

Tyvärr är jag inte alls duktig på vad jag ska ha för relä, eventuell backdiod etc etc..
Finns det någon duktig vänlig själ som kan bistå med kunskap? ;)

Tack.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med val av komponenter. Styra 12 V via USB

Inlägg av PHermansson »

En 555 timer kan ge fördröjningen, se http://clarkson-uk.com/555-timer/operation/frames3.html.
Hur man kopplar in ett relä visas på http://www.kpsec.freeuk.com/555timer.htm.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

En del datorer ger ut 5 volt på USB även när datorn är avslagen.
Förutsatt att datorn i sig strömförsörjs naturligtvis.

Om det är så kanske du kan plocka ut 5 volt (eller 12 volt) från någon ledig ström-kabel direkt från nätaggregatet inuti datorn, en sån som t.ex. kan gå till en hårddisk.
xciso

Inlägg av xciso »

Det är en laptop, så den möjligheten finns tyvärr inte :(

Den där 555 timern, finns den på tex Kjell.com?
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Alternativet är ju att koppla in någon form av reläkort eller liknande som du sedan styr med program/bat-fil eller liknande. Kan ju finnas behov av ytterligare utgångar kanske för att slå av och på kringutrustning...

Exempel:
http://www.velleman.eu/products/view/?id=377966
Haikarainen

Inlägg av Haikarainen »

"Sleep and Charge" heter teknologin som tillåter att man hämtar 5 V ifrån USB-uttaget på en avstängd dator, MEN det finns BARA för USB 3.0, samt går det i 99% av fallen stänga av via BIOS.

Hursomhelst: Kan du inte koda/snickra ihop något så att du kan styra reläet via datorn?
xciso

Inlägg av xciso »

Tyvärr kan jag inte så mycket om just sånna här saker.
Var inne på min lokala Kjell & Company butik idag och försökte få hjälp, men tyvärr kunde dem inte hjälpa mig så mycket.
En idé var att skaffa ett USB interface, men då kommer det hela landa på 500-1000kr. Vilket jag tycker är dyrt för att egentligen bara få ett tillslag till slutstegen.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Gör så här, gå till din lokala Kjelle-butik igen och säg att du vill ha artikelnummer 87197 (reläkort 49,90:-). Det är ett relä som kan styras med 3-12V och tar mycket lite ström (5 mA) från din USB-port.
relakort.jpg
Detta relä kommer att slå till direkt, men vill du ha lite fördröjning så bör det fungera med en vanlig RC-koppling. Se schema nedan (schemat är på reläet från Kjelle, se under support). Jag har lagt till RC-kopplingen som består av ett motstånd och en kondensator. Värdena får man prova sig fram till önskad tid, men det bör kunna funka med ex. 10K och 100uF. Kjelle nummer 90539 (motståndssats 19,90:-) och 89305 (kondensatorsats 39,90:-)
relä.JPG
. Jag förutsätter att du har grejjor för att löda?

Notera! Du kopplar plus på detta kort till 12V i bilen och minus till både minus på USB och i bilen, IN kopplar du till 5V på USB. Kontakten P och S måste du styra ett annat 12V relä som klarar strömmen som ditt slutsteg drar, borde kunna gå med ett vanligt bilrelä ex. artikelnummer 36113 (relä 12V för bil 70A 119:-) hos Kjell
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xciso

Inlägg av xciso »

Tusen tack för hjälpen.
Blir att besöka dem igen imorgon efter jobbet.

Dock vet jag inte om jag måste ha så stort "bil relä" då en vanlig stereo brukar ge ut 0.2-0.3A på remote utgången.

Eller tänkte jag fel? ;)
Grejer för att löda har jag så det är det lättaste i sammanhanget.

Åter igen.. Tusen tack!!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Du helt rätt, jag som tänkte fel. Tänkte att du skulle bryta matningen till steget. Du ska styra remoten och då behöver du inget extra relä alls, bara att koppla 12V via kortets relä till remote.

Edit: glömde säga; tänk på att en elektrolytkonding är polariserad, du måste koppla plus och minus rätt. I detta fall skall minus på kondingen till minus i bilen.

Edit2: När du ändå är hos Kjell kan du passa på att köpa en liten låda så det hela blir lite mer anpassat för bilbruk, en som bör passa är 89008 (inbyggnadslåda 24,90:-)
inbyggnadslada-g023.jpg
Senast redigerad av PeterH 22 augusti 2012, 21:59:20, redigerad totalt 1 gång.
xciso

Inlägg av xciso »

PeterH har hjälpt mig med mina sömnproblem :)
Återkommer imorgon när jag testat..

Btw. Men jag ska ändå koppla allt som du skrev?
Måste jag använda någon form av backdiod oxå?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hur tänkte du med dioden, som skydd för USB eller? Att det inte sitter någon backdiod vid reläspolen kan jag hålla med om är lite konstigt, men det är en billig produkt och som alltid får man vad man betalar för :D Det går ju att löda en diod direkt på reläet på kortets baksida om man vill det. Om det är för skydd av USB så visst kan man sätta dit en diod i serie, men om man vill vara helt säker behövs en optokopplare.
xciso

Inlägg av xciso »

Precis Peter.
För eventuella spikar bakåt

Jag får väl fråga dem om dem vet vad jag behöver.
Eller om du har tid att kolla en snabbis på det oxå?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kjelles Art nr: 90040 (diod 1N4148 9,00:-) kan funka, men den var dyr :doh: Borde kostat typ en krona eller nåt, men vad gör man säg... Tänk på att också dioder är polariserade, den lilla svarta ringen på ena sidan kopplas till motståndet på ingången (RC-kopplingen) och den andra sidan från USB 5V.

Edit: Om du vill ta bort spiken som genereras i reläet köper du två och sätter den ena över spolen på reläet, då sätter du ringen mot anslutningen märkt "2" i schemat (plussidan) och den andra sidan mot anslutning 1 (mot transistorn i schemat).
diod-1n4148-100v-150ma.jpg
xciso

Inlägg av xciso »

Hej.
Jag var in till Kjell idag och handlade allt du skrev, förutom det extra relä som inte borde behövas.
Nu har jag lött färdigt reläkortet och det var inga större problem.

Nu börjar det lite mer avancerade. Jag såg att du hade ritat dit för fördröjningen som ska sättas dit före kretskortet (om jag har förstått allt rätt).
MEN.. vilka av alla komponenter i påsen ska jag ha? Jag hittar ingen som det står 100uF på. Det som finns är: 47uF, 220uF, 2uF, 0.68uF, 1000u-M, 1000uF, 330uF, 2200uF, 470uF osv..

Sen på nästa punkt. Hur ska spärrdioderna lödas dit?

Offtopic: Jag har tagit helg idag, så nu är jag hungrig på att göra färdig det här, så posta på ;)
Skriv svar