Träningsredskap med generator som motstånd

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ABBZ

Träningsredskap med generator som motstånd

Inlägg av ABBZ »

Inte bara får du nyttig träning utan kanske ger dig en helt annan dimension med att arbetet tas tillvara.
Det finns en uppsjö av träningsmaskiner på marknaden, kanske någon med en bra ide har en anpassningsbar lösning för cirkulära rörellser samt upp/ned gående rörellse, enklast kanske är att mata ett element/elpatron eller diodlyse i fönstret via batteri till en början.
Effekten man kan få ut tror jag är försvinnande liten men enbart tanken kan få en snålis att cykla några extra kilometer :)
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Träningsredskap med generator som motstånd

Inlägg av Icecap »

En vältränat cyklist skulle tydligen kunde klämma ut 300W under 30 minuter - så värst lite är det knappast.
Under längre tid skulle 100W tydligen vara ganska normalt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Rodd och cykel borde gå att modifiera relativt smärtfritt.

För övriga träningsmaskiner med tyngder hade det varit häftigt med en generator som rör sig i en dimension likt de som används till vågkraft. En sådan skulle man kanske kunna reglera den upplevda tyngden/motståndet genom att ändra den elektriska lasten?

Annars får man väl ta till någon mekanisk koppling som skapar rotation för rörelse i båda riktningar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ladda din smartfån med roddmaskin? ;)
svanted

Inlägg av svanted »

ABBZ skrev:Inte bara får du nyttig träning utan kanske ger dig en helt annan dimension med att arbetet tas tillvara.
Det finns en uppsjö av träningsmaskiner på marknaden, kanske någon med en bra ide har en anpassningsbar lösning för cirkulära rörellser samt upp/ned gående rörellse, enklast kanske är att mata ett element/elpatron eller diodlyse i fönstret via batteri till en början.
Effekten man kan få ut tror jag är försvinnande liten men enbart tanken kan få en snålis att cykla några extra kilometer :)

det är ju så de fungerar, digitala träningsmaskiner, en elmotor med varierbar last...
nu eldas väl energin upp i ett motstånd så det blir ju värme i lokalen...

i stor skala kan man ju ha en värmepump kopplad till en frånluftvärmeväxlare.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Min nyaste laptop drar för tillfället 22W enl. det värde jag kan få från den, alltså skulle 1 timmes normal cykling á 100W kunde ge mig ~4,5 timmars drivning av den. Hade jag klämt på som en tok i 30 minuter (spinning?) hade jag kunde jobba drygt 6,5 timme - efter att ha återhämtat mig ett antal timmar...

Så för att använda energin till något vettigt och därmed motivera måste man ha ett uppsamlingssystem som kan ta hand om en viss mängd energi under rimligt kort tid, alltså en ackumulator. Jag tror inte att speciellt många har tiden och/eller lusten att småtrampa en timmer eller mer för att ladda upp mobilen men en del skulle nog acceptera att kunde ladda mobilen och driva laptop'en/plattan ett tag om de kunde ta sig en ordentlig tur på cykeln, alltså under kortare tid eller under planerat långtur.

Själv tar jag ibland cykelturer på totalt 5 timmar/dag och jag känner mig inte speciellt motiverat till att sedan sitta på en "laddningscykel" en timme eller mer för att ladda iPad'en...

Använder man en 60Ah blyackumulator som exempel och man tänker att den kan laddas or till 50% som mest kan den ta hand om 360Wh, alltså 3 timmars cykling i normal takt eller ung. 30 minuters full patte.

Lägg till en rimlig effektiv inverter och man har en produkt som kan klara en del. Själv skulle jag fundera på att skaffa en sådan och expandera batteribanken och ha det hela som nödströmssystem till pannan och minimalt med belysning.
Skriv svar