Arduino + NO brytare + LEDs?
Re: Arduino + NO brytare + LEDs?
Ska du bara driva två 20 mA lysdioder räcker det ju med en 2N7000... (200mA och max 5 ohm vid 4.5 volt VGS), men om det är större lysdioder som kanske drar 500 mA styck blir det ju skillnad. Då får man ta till något kraftigare. Det är viktigt att de bottnar vid en gatespänning på max 5 volt. STP16NF06L ( 71-009-17 elfa) skulle duga bra till lite högre strömmar.
det är faktiskt helt vanliga lysdioder på 20mA. Så vilka delar bör jag ha på elfa isåfall? Om vi skippar det här med arduinon och kör på det andra sättet? vad behöver jag då för att bibehålla ljuset i 10-15 sekunder och en fading på kanske 3 sekunder efter det? Två lysdioder är det jag har.
Sen så kan nog en vanlig I/O pinne på en AVR driva 20 mA direkt också.
Och med bara två lysdioder så bör man inte komma i närheten
av gränsvärderna för hela kretsen/porten. Jag vill säga att med
vanliga standard 20 mA lysdioder så kan du köra direkt...
Och med bara två lysdioder så bör man inte komma i närheten
av gränsvärderna för hela kretsen/porten. Jag vill säga att med
vanliga standard 20 mA lysdioder så kan du köra direkt...
tanken med mosfeten var ju att lysdioderna skulle lysa redan från början, innan arduinon hade startat.... inte för att arduinon inte klarar driva dom...
Att skapa fördröjning med en 555:a är ju inte så svårt (konstigt vore det annars!).
Men att åstdakomma dimningen känns knepigare.
PWM, Analogt, Linjärt eller RC-kurva?
OP-förstärkare som integrator kanske?
Nån som har ett bättre tips?
Men att åstdakomma dimningen känns knepigare.
PWM, Analogt, Linjärt eller RC-kurva?
OP-förstärkare som integrator kanske?
Nån som har ett bättre tips?
Jag tänkte mig att man använder en 555:a bara för fördröjningen.
Det vill säga att när man öppnar skåpet så tänds LEDsen och 555:an börjar räkna ned. Detta bygger på att man har en koppling där man kan låta 555:ans ingång vara hög hela tiden, och ändå räknar den ner... jag har inte hittat någon sådan koppling än
när 555:an sedan har räknat ner så bryts strömmen och LEDsen dimmas ner genom att strömmen laddas ur genom en kondenstator, såhär: http://pcbheaven.com/circuitpages/LED_Off_Delay/
Det vill säga att när man öppnar skåpet så tänds LEDsen och 555:an börjar räkna ned. Detta bygger på att man har en koppling där man kan låta 555:ans ingång vara hög hela tiden, och ändå räknar den ner... jag har inte hittat någon sådan koppling än

när 555:an sedan har räknat ner så bryts strömmen och LEDsen dimmas ner genom att strömmen laddas ur genom en kondenstator, såhär: http://pcbheaven.com/circuitpages/LED_Off_Delay/
Ja, den enkla kondensator-transistor-dimmern var ju OK. Det dimmade ju ganska snyggt. Beror väl på att spänningen över kondensatorn omvandlas till ström till transistorn.
Men då kan det väl inte vara så svårt att få till en fördröjning också... (en hållkrets i praktiken)?
Eftersom jag inte kan 555:an utantill orkar jag inte sätta mig in i hur den skulle kunna kopplas, men eftersom jag gillar CMOS-logik så skulle jag göra så här: OK, nu skulle den trigga på "uppstart", dvs när kretsen får 9 volt. Då är det ju egentligen bara att skippa första grinden. Kondensatorn startar ju urladdad. Då ger NOAND-schmitt-triggern ut +9 volt (antar att den är 4093 vi pratar om nu, med 9V batteri).. när en viss tid gått, så går den till "nolla" och dimmern sätter igång.
För att skydda kretsen från skada när man tar bort batteriet behövs kanske följande förbättringar:
1) en diod från ingången till plus (VDD).
2) ett motstånd mellan ingången och kondensatorn - kan ju vara på 1k eller så.
3) alltid en kondensator mellan VDD och VSS, valfri storlek

Men då kan det väl inte vara så svårt att få till en fördröjning också... (en hållkrets i praktiken)?
Eftersom jag inte kan 555:an utantill orkar jag inte sätta mig in i hur den skulle kunna kopplas, men eftersom jag gillar CMOS-logik så skulle jag göra så här: OK, nu skulle den trigga på "uppstart", dvs när kretsen får 9 volt. Då är det ju egentligen bara att skippa första grinden. Kondensatorn startar ju urladdad. Då ger NOAND-schmitt-triggern ut +9 volt (antar att den är 4093 vi pratar om nu, med 9V batteri).. när en viss tid gått, så går den till "nolla" och dimmern sätter igång.
För att skydda kretsen från skada när man tar bort batteriet behövs kanske följande förbättringar:
1) en diod från ingången till plus (VDD).
2) ett motstånd mellan ingången och kondensatorn - kan ju vara på 1k eller så.
3) alltid en kondensator mellan VDD och VSS, valfri storlek

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.