Ge mig det ni kan, eller länkar! Vill gärna veta teorin om det, också om det är möjligt att göra själv?
Kan tänka mig att det handlar om mycket exakt timing, men har nån någon erfarenhet kring detta med laser och avståndsmätning? Jag har inget emot om mätobjektet kräver reflex.
Eller är det enklare med system med två kameror? Avstånden jag tänkt mäta varierar från 1 meter till ett par kilometer.
Mäta avstånd med laser?
Här finns lite info:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... laser#8437
Tyvärr är det inte så lätt som att bara ta tiden tills en reflekterande stråle återkommer.
Det finns lite mer info om LASERar på forumet men det kan du hitta själv. Om du sedan vill ha mer info så tipsar jag om att söka på universitets hemsidor, dom brukar ha föreläsningsanteckningar som kan vara ganska roliga att läsa.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... laser#8437
Tyvärr är det inte så lätt som att bara ta tiden tills en reflekterande stråle återkommer.
Det finns lite mer info om LASERar på forumet men det kan du hitta själv. Om du sedan vill ha mer info så tipsar jag om att söka på universitets hemsidor, dom brukar ha föreläsningsanteckningar som kan vara ganska roliga att läsa.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
DU kan modulera signalen med semifast frekvens och mäta fasläget (halvdålig lösning) eller du kan FM-CW modulera signalen så får du tämligen lätt avkodning och bra noggrannhet. Problemet med första metoden man kommer att tänka på är ju att mäta time of flight på samma sätt som en radar gör, men det är svårt att göra bra då arbetsfaktorn blir väldigt låg vilket leder till att du måste ha enormt höga pulseffekter för att få användbar medeleffekt och därmed räckvidd. Sen är det alltid lite knepigt att få till delayer så att man kan mäta bra. Fasmätningen är enklast att realisera, bra noggranhet, men mätningarna tar lite tid. FM-CW är bra, ger både noggranhet och ganska bra mätfrekvens. Time of fligt är svårt att genomföra, dyra komponenter och svårt att få till noggranheten även det i princip är den enklaste metoden.
Det är faktiskt så enkelt i teorin som att mäta tiden.
Men det svåra kommer i praktiken.
1-1000m kräver en otrolig dynamik i mottagaren.
Ett sätt att mäta tiden är att mäta fasskillnaden på utsänd pulståg och mottaget pulståg, tex 50/50 ratio och 2MHz, med ett lågpass filter och A/D omvandlare.
Fast 2MHz blir lite kort med tid att mäta 1000m.
Men det svåra kommer i praktiken.
1-1000m kräver en otrolig dynamik i mottagaren.
Ett sätt att mäta tiden är att mäta fasskillnaden på utsänd pulståg och mottaget pulståg, tex 50/50 ratio och 2MHz, med ett lågpass filter och A/D omvandlare.
Fast 2MHz blir lite kort med tid att mäta 1000m.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Finns ett antal olika varianter för att få fasmätningen, men i princip så är det en enkel metod. Dock krävs det rätt mågna mätningar innan ett bra medelvärde är skapat .
Finns dock många problem även med denna "enkla" metod. Mottagardynamiken är en faktor som ställer till det. Går lösa med AGC, MEN agc´n ger i sig en modulation baserat på AGC-ns tidskonstant, så bäst är i så fall en pre-adjust-agc lösning där systemet börjar med att hitta signalen, justera in sig, låsa förstärkarna och sedan mäta. Som synes blir även denna "enkla" lösning rätt komplicerad ju närmare färdigt system man kommer i tanken. Och jag tror fortfarande att FMCW är bästa metoden och även om det verkar lite omständig så är slutkretsen rätt lik ens tankemässiga blockshema när man är klar.
Finns dock många problem även med denna "enkla" metod. Mottagardynamiken är en faktor som ställer till det. Går lösa med AGC, MEN agc´n ger i sig en modulation baserat på AGC-ns tidskonstant, så bäst är i så fall en pre-adjust-agc lösning där systemet börjar med att hitta signalen, justera in sig, låsa förstärkarna och sedan mäta. Som synes blir även denna "enkla" lösning rätt komplicerad ju närmare färdigt system man kommer i tanken. Och jag tror fortfarande att FMCW är bästa metoden och även om det verkar lite omständig så är slutkretsen rätt lik ens tankemässiga blockshema när man är klar.