Hej!
Jag håller på att bygga upp ett litet elektroniklabb här hemma. Är tämlingen grön på detta än så länge. Jag har lite funderingar ang. jordpunkter, har gjort så att jag ansluter esd-bandet till jorden i ett jordat(!) vägguttag. Nu har jag köpt ett spänningsagg. (UNI-T UTP3702 köpt på Kjell o Company) med möjlighet att ta ut två olika spänningar. På detta agg. finns en kontakt som heter "Ground of instrument", instrumentjord. Denna kan med en metallbrygga sammankopplas med minus på det ena aggregatet och plus på det andra. Betyder detta att jag även bör ansluta klämman till jorden i nämnda vägguttaget för att få samma jordpunkt som esd-bandet, eller borde jag ansluta esd-bandet i instrumentjorden, eller hur ska jag koppla?
Fråga ang. skyddsjord och instrumentjord etc
Re: Fråga ang. skyddsjord och instrumentjord etc
Jag gissar att det sitter en jordad kontakt på nätdelen. Så instrumentjord är samma potential som skyddsjord.
Ja, det sitter en jordad kontakt på nätdelen. Men är instrumentjord och skyddsjord alltid sammankopplade i ett spänningsagg? Betyder det att det endast är instrumentjordklämman som är ansluten till skyddsjord, medan de två aggen med resp. plus- och minusklämma är oberoende av skyddsjord?
Ja, chassi och jordklämman än anslutna till skydds jord. De andra anslutningarna flyter i förhållande till jord och varandra om du inte kopplar ihop dem på något vis. Så det går att addera spänningarna om man vill det. Eller lägga dem som en positiv och en negativ i förhållande till jord.
Tack för tydliga svar, då förstår jag hur det hänger ihop.