Dubbeltryck på kamerautlösare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
hummel

Dubbeltryck på kamerautlösare

Inlägg av hummel »

Hej!

Jag försöker hjälpa en kompis med hans hjälmmonterade kamera. Han sugknapp för att exponera. Men kameran har en slutande ingång för fokus och sedan en ingång för exponering av bilden. Där han befinner sig har han typ en glidskärm och möjligen en spade som verktyg. :-)
Har någon ett förslag på en lösning där man kan sluta en kontakt och 1/10s senare sluta nästa kontakt på ett enkelt sätt på kameran. Jag hade enkelt löst det med en 555:a om jag haft tillgång till mina prylar men befinner mig utomlands under några månader...

Mats
blueint
Kontakt:

Re: Dubbeltryck på kamerautlösare

Inlägg av blueint »

Roterande hjul som sluter kontakt 1, sedan kontakt 2 ?
hummel

Inlägg av hummel »

Kruxet är att man vill ha den kopplad till sug och blåskontakten. Hjul är en god tanke men tror inte det rent praktiskt kommer fungera.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

för ett tag sedan byggde jag en egen knapp. och märkte att om du trycker in båda samtidigt på focuserar kameran, och sedan tar bilden. borde inte det fungera något liknande på hans kamera?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Normalt brukar den fokusera innan den exponerar även om du bara sluter exponeringsknappen. Har för mig att det fungerat så på de kameror jag byggt switchar till iallafall...
Skriv svar