Världens billigaste UHF mottagare?
Världens billigaste UHF mottagare?
Min kunskap inom området är mycket begränsad. Jag undrar om någon insatt kan upplysa mig om hur billig en uhf/ vhf mottagare kan bli. Vilken är den billigaste på marknaden idag?
Jag vill få tag på en superenkel och billig mottagare. Sändaren kan däremot vara dyr. Jag önskar en räckvidd på minst 300m.
Billigaste jag har lyckats finna ligger på dryga hundralappen...
Jag vill få tag på en superenkel och billig mottagare. Sändaren kan däremot vara dyr. Jag önskar en räckvidd på minst 300m.
Billigaste jag har lyckats finna ligger på dryga hundralappen...
Re: Världens billigaste uhf mottagare?
Vad ska den användas till? Vilka frekvensband?
Jag har noll koll på mottagare, men det finns ju lösa IC som fungerar som FM-mottagare.
Från 30 kr och uppåt.
Exempel (slumpvist hittat när jag sökte): IC RF RECEIVER QWIKRADIO 16-QSOP
Jag har noll koll på mottagare, men det finns ju lösa IC som fungerar som FM-mottagare.
Från 30 kr och uppåt.
Exempel (slumpvist hittat när jag sökte): IC RF RECEIVER QWIKRADIO 16-QSOP
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Världens billigaste uhf mottagare?
Om det är data finns det många färdiga radiomoduler till en skaplig billig peng, har för mig att Swech säljer sådana. Med rätt antenn är 300m fullt möjligt.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Världens billigaste UHF mottagare?
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=614
Det finns billigare på marknaden men då brukar de endast kunna skicka data i en riktning.
Transmitter - Receiver.
De jag säljer är Tranceiver. Samma enhet kan både sända och ta emot
Swech
Det finns billigare på marknaden men då brukar de endast kunna skicka data i en riktning.
Transmitter - Receiver.
De jag säljer är Tranceiver. Samma enhet kan både sända och ta emot
Swech
Du kanske är nöjd med svaren? Annars är det svårt att svara mer precist om du inte också svarar på våra frågor.
Om vi föreställer oss 100 st magnetventiler som är utplacerade med separation på ca 300 m avstånd. Ventilen ska öppnas via mottagaren (och ett mindre batteri).
Data behöver således bara skickas i en riktning. Dock måste mottagarna vara separerade via någon form av "id" så att man kan välja vilken eller vilka ventiler som skall öppnas.
Data behöver således bara skickas i en riktning. Dock måste mottagarna vara separerade via någon form av "id" så att man kan välja vilken eller vilka ventiler som skall öppnas.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Radiodelen i billiga moduler brukar väl inte vara något underverk när det kommer till prestandan, och om det nu är ett hundratal ventiler som skall ställas om skulle jag nog starkt fundera över det inte nödvändigt att få någon form av kontroll av att kommandot verkligen gått fram. I och för sig skulle man kunna tänka sig att man gör ett antal omsändningar och hoppas på att minst ett blir OK.
Adresseringsbiten borde vara lätt att lösa med en liten MCU på mottagarsidan. Den kan också få tan hand om checksummeberäkning och själva styrningen.
Adresseringsbiten borde vara lätt att lösa med en liten MCU på mottagarsidan. Den kan också få tan hand om checksummeberäkning och själva styrningen.
Eftersom sändaren kunde vara dyr antar jag att du bara skall ha en sändare.
Med reservation för att jag inte greppat allt, men hur placerar du ut 100 ventiler(med mottagare?) med 300m separation samtidigt som sändaren kan vara 300m från en mottagare?
Det krävs några extra rumsdimensioner för att klara det.
Kommer sändaren att flytta på sig, alltså vara mobil?
Om ventilerna sitter gruppvis kanske en grupp kan dela på en sändare med tillhörande dator-del som tar hand om ID-kontrollen och drivning av ventilerna (servo?).
Med reservation för att jag inte greppat allt, men hur placerar du ut 100 ventiler(med mottagare?) med 300m separation samtidigt som sändaren kan vara 300m från en mottagare?
Det krävs några extra rumsdimensioner för att klara det.
Kommer sändaren att flytta på sig, alltså vara mobil?
Om ventilerna sitter gruppvis kanske en grupp kan dela på en sändare med tillhörande dator-del som tar hand om ID-kontrollen och drivning av ventilerna (servo?).
Just detta med att ha många mottagare och en sändare är inget problem. Däremot är just BATTERIDRIFT ett problem!
Det går inte, rent batteridrifttid, att ha en mottagare på 24/7, det drar ut batteriet snabbt och effektivt! Vad man gör är att ha en synnerligt strömsnål mikroprocessor till att slå på radion med ett visst mellanrum, lyssna en kort tid efter ett meddelande och sedan stänga ner igen.
Detta betyder att kommunikationen måste ske på ett sätt som säkrar att mottagaren hinner sända till mottagaren inom lyssningsperioden och är i det hela lite komplicerat att få till att fungera i tid.
En vanlig radiomodul för data som är i mottagningsläge drar ung. 20mA - hela tiden. Det ger 0,48Ah per dygn. Det ska vara ganska biffiga batterier på de många ventiler om man inte ska använda varje dag på att byta batterier kontinuerligt...
Det går inte, rent batteridrifttid, att ha en mottagare på 24/7, det drar ut batteriet snabbt och effektivt! Vad man gör är att ha en synnerligt strömsnål mikroprocessor till att slå på radion med ett visst mellanrum, lyssna en kort tid efter ett meddelande och sedan stänga ner igen.
Detta betyder att kommunikationen måste ske på ett sätt som säkrar att mottagaren hinner sända till mottagaren inom lyssningsperioden och är i det hela lite komplicerat att få till att fungera i tid.
En vanlig radiomodul för data som är i mottagningsläge drar ung. 20mA - hela tiden. Det ger 0,48Ah per dygn. Det ska vara ganska biffiga batterier på de många ventiler om man inte ska använda varje dag på att byta batterier kontinuerligt...
-
thepirateboy
- EF Sponsor
300 meter utomhus är görbart, 300 meter inomhus är svårare om inte omöjligt inom ISM-banden.
Lång batteridrift kan lösas genom att "magnetventilen" pollar "mottagaren", varje sekund eller så, med förutsättning att
man kan stå ut med en viss fördröjning.
Titta gärna på IEEE 802.15.4 för en robust lösning.
Lång batteridrift kan lösas genom att "magnetventilen" pollar "mottagaren", varje sekund eller så, med förutsättning att
man kan stå ut med en viss fördröjning.
Titta gärna på IEEE 802.15.4 för en robust lösning.
Tack för informativa svar. Förtydligande: Jag menar att mottagarna finns 300m från (en) sändare. Mottagarna i sin tur är separerade med några meter emellan varandra. Ja, sändaren skall vara handburen/ mobil.
Hur länge skulle ett mindre batteri typ knappcell kunna driva en enkel mottagare i "lyssnarläge"?
Hur länge skulle ett mindre batteri typ knappcell kunna driva en enkel mottagare i "lyssnarläge"?
Magnetventiler drar ju inte heller så lite ström precis. Går de alls att driva med en knappcell?
Om ventilen enbart behöver öppnas en eller ett fåtal gånger?