Trådlöst till verkstan?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thewho

Trådlöst till verkstan?

Inlägg av thewho »

Hejsan

Visste inte riktigt var jag skulle sätta tråden så jag testar här.
I verkstan där jag brukar vara i (min fars) skulle jag vilja ha tillgång till internet. Inne i huset som står bredvid finns det en trådlös AP, men jag tappar kontakten med laptopen när jag stiger innanför dörren till verkstan :doh:
Så jag tänkte om jag kunde borra ut en antenn genom väggen så borde det vara löst. Men så började jag fundera vad jag behöver inne i verkstan.
Kanske det är enklast att bara sätta en repeater inne i verkstan och sen sätta trådlösa nätverkskort i datorerna?
Det finns billiga wifi repeater's på ebay men dom har inte uttag för extern antenn vad jag kan se :humm: men dom kanske har bättre antenn än vad min laptop har så att det skulle fungera att sätta den på insidan?
Kanske man kan skruva isär den och få en extern antenn inkopplad kanske?

Tankar och idéer någon?
wapper

Re: Trådlöst till verkstan?

Inlägg av wapper »

Kvista in till närmaste datorbutik och köp en ny trådlös router. Den kostar inte mer än några hundra så det finns ingen anledning att köpa den på ebay. Montera routern på lämplig plats i verkstaden och borra ett hål i väggen för ethernetkabeln som ansluter routern till nätverket.
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Jag skulle råda dig att köpa en väl beprövad router som ger dig mycket för pengarna och därmed är något att ha framöver också.
En populär modell är TP-Link TL-WR1043ND då den ger väldigt mycket funktion för pengarna.

Därefter skulle jag rekommendera dig att installera Gargoyle (instruktioner) och sen konfigurera routern som en trådlös brygga (instruktioner).

Låter redan som du har nätverk mellan datorerna i verkstaden?
Gör i så fall som wapper säger och borra hål till vad du behöver.

Resultatet blir så här:Bild
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

thewho

Inlägg av thewho »

danielpublic

Är inte det onödigt komplicerat? Det enda jag behöver är att komma åt internet i verkstaden.
Jag tror att en repeater skulle vara precis vad jag behöver om det fanns ett uttag mellan huset och verkstaden.
Men om jag skulle sätta en sån precis vid ytterväggen på huset så kanske det räcker :humm:
Haikarainen

Inlägg av Haikarainen »

Tycker du ska göra som wapper sa, köp en billig och bra trådlös router, installera i garaget och dra en fet RJ45kabel till den andra routern. Då får den routern internet trådburet och går förbi WIFI-störningarna, men eftersom routern är inne i garaget så bör inte störningarna reflekteras så länge laptops och dylikt också är inne i garaget.
thewho

Inlägg av thewho »

Kabel mellan husen är bara en lösning om det är det enda som fungerar tyvärr.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det ska finnas trådlösa AP som har trådlöst som "backhaul".
Skriv svar